Er akvariet klar for fisk?

Inaktiv bruker
Nå har filteret mitt stått og jobbet i 2 uker, har tilsatt filterguffe og masse av de svindel-produktene som alle sier ikke virker (jeg brukte nitridac(prodac) og blustart(ferplast))

Før jeg dro til oslo på fredag var det over 10mg/l nitritt i karet (trimmer bakteriene med salmi) da jeg kom hjem på søndag var det under 0,2 mg nitritt, og veldig lav PH,
betyr dette at akvariet nå er klar for fisk?
jeg skal til frankrike på torsdag og blir vekke i 9 dager, det er ikke mulig for meg å tilsette salmi imens jeg er vekke, så jeg har veldig lyst til å sette inn fisk før jeg drar, + kjøpe en fôrautomat. ville dere gjort dette?
kan man vente 9 dager uten å skifte vann? har 115-liter med masse planter + et am top 3338 utvendig filter,
Er også redd for døde fisker, er det stor sjanse for at de dør hvis jeg ikke skifter vann på 9 dager? vil det lukte vondt med død fisk(kardinal tetra)?


Også ser jeg mye på engelske forum om at de gir fiskene "blood worms"
hva er dette på norsk? og kan man gi dette til kardinaltetra & corydoras?
Bloodworms er røde mygglarver
Jeg ville ikke tatt sjansen på å sette inn fisk uten å ha muligheten til å kunne kontrollere nitritt etc hver dag i starten, og i tillegg uten vannbytter på 9 dager. Du må bare være tålmodig.
Jupp
Jeg er nok enig med Kontorstol her. Går det bra er det selvsagt gull men om vannverdier slår seg vrange tidlig i ferien din så går det altså opptil 9 dager hvor de bare vil være feil uten at du får kontrollert eller rettet. Det vil kunne ende ordentlig ille.

Dessuten får du jo ingen glede av fiskene når du er på ferie, så da er det vel litt lettere å vente til du er tilbake og kan glede deg over å ha dem der.

Hva angår kardinaltetra vil jeg tro de er glade i røde mygglarver. Coryer smatter det i det minste i seg med største glede.
Jeg ville tilsatt salmi igjen i dag, og så målt nitritt igjen i morra! Det gir en pekepinn på om akvariet er godt innkjørt eller ikke! Dersom nitritt da er ok i morra, er nok filteret godt innkjørt! Har du mulighet til og måle amoniakk, så gjør det også!
Vær obs på at ved lav pH bremser danningen av bakterier ganske mye, hvor lav er pH?
Pål
Inaktiv bruker
ph synket ned til 6, men skiftet vann så nå er det 7 - 7,5,
dersom ph synker mer skal jeg ta oppi ph+ middel eller natron(hvordan gjør man det?
Dersom du har KH/pH pluss så ha gjerne det oppi! Jeg doserer ca 2 gram per 100 liter. Natron har jeg selv ikke brukt, så der vet jeg ikke dosering!

Prøv forøvrig og ikke bytte vann, for da tar du ut næringen til bakteriene!
Pål
Inaktiv bruker
har gjort det en del ganger, det ligger et slags hvitt, lag med noe merkelig på vannflaten, ser ut som olje, bare det lager ikke regnbuefarger, hva kan det være?
jeg har byttet ut mye vann for å fjerne dette men det går ikke vekk...

Er ikke ammoniakk&nitritt næring? da gjør det vel ingenting om jeg bytter vann så lenge jeg tilsette salmi?
skal kjøpe kh/ph + i morgen.
Må bare spørre, men skulle ikke du ha sortvannsfisk uansett? Trenger vel ikke kjøpe inn noe for å øke pH hvis det alikevel bare skal stå og putre og gå når du er borte uansett?

Skjønner hvis det begynner å dale ned mot 5 og 4 i pH, men 6 er vel ikke så ille? Uansett kan det jo hende det har stabilisert seg når du kommer hjem igjen. At pHen er helt vill når man tilsetter salmi, er ikke det normalt?
Slipp en klype fiskemat oppi karet før du drar på ferie, og mål vannverdier når du er tilbake. Er alt ok, ta et stort vannbytte og sett inn noen få fisker.
Inaktiv bruker
joda, det er normalt, men bakteriene bryter ikke ned ammoniakk så lett når ph'en er under 7. Det har jeg merket nå,
tror nok det har noe med at salmi inneholde ammoniakk, ikke ammonium.
fiskebæsj blir jo til ammonium når ph er under 7, ikke ammoniakk.
Inaktiv bruker
skal gjøre det, fikk ordnet det slik at storebroren min kan komme å ta oppi salmiakk 2 ganger imens jeg er vekke,
men jeg målte Ammoniakk og nitritt 24 timer etter jeg tok oppi 3 ml salmi, begge var 0.
Blir begge null i løpet av et døgn er det forsåvidt klart for innsetting av fisk, men jeg vet ikke helt om jeg hadde tatt sjansen på å sette inn fisk uten å kunne følge med. Har reist fra Salmi-innkjøring og holdt prosessen i gang med weekendblokker, bare pass på at de ikke havner på et sted i karet uten god sirkulasjon! Det ble bare griseri
Hei!
Hvis du sliter med å øke PH`en, kan du ta 40-50gr natron i en 1/2 flaske med vann og måle deg frem til hvor mye du trenger i ditt akvarium.
Gjorde dette selv da jeg slet med lav PH, og fikk god hjelp av forumet her
det karet som trengte litt høyere PH, er på ca 90 liter. men det er viktig å huske på at fisken ikke tåler mye svingninger, men siden karet ditt er uten fisk, kan du prøve deg litt frem Kanskje starte med 5 ml og se hvordan ståa er etter en times tid.

Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap