Nytt 80 l

Hei er newbie innen dette med akvarier, og er utrolig glad jeg fant dette fantastiske forumet. Guttungen kom hjem med ett 26 liters som ble kikk startet med noe fra butikken,, det gikk som det måtte gå, ikke så bra, han hadde ingen kunnskap ei heller jeg. Redningen ble dette forumet, klarte å redde noen av fiskene, noen døde, 3 stk lever fremdeles i beste velgående. Nå er jeg klar til å starte ett 80 L kar, vil prøve salmi metoden og trenger noen råd, hvor mye salmiakk skal jeg ha i første gang og hvor mye skal jeg dosere etter dette? Ser att mengdene varierer og lurer på hvordan en finner ut hvor mye som ska oppi?
På forhånd takk for alle svar.

Roald
Hei :)
Velkommen til akvarieverden

Har du lest denne artikkelen om fiskeløs innkjøring med salmiakk?

Ellers kan man kickstarte filteret med filtergugge fra allerede innkjørte akvarium, om du evt kjenner noen som kan gi deg sånn gugge

Lykke til
Hei og takk for svar, har lest artikkelen, har og hatt filter gugge fra de andre karet oppi og gnidd de nye filter svampene i dette. Men det går vel fortere og bedre ved bruk av salmi?

Raold
Det beste er en kombo av filterguffe og salmi, da bakteriene som du får fra filterguffen trenger næring som de får fra salmien for å formere seg. Etter at det er nok bakterier til å fullføre nitrogensyklusen er det fiskene som skal stå for "maten" til bakteriene.
Hei og takk for svar, har tilsatt 4ml salmi i dag, målt amonnia til ca 5 og nitritt til mindre 0,2 og ph til 7,5 etter ca en time. Skal måle på nytt i morgen.
Prøv med en knapp milliliter Salmi, det bør gi ca 5 i NH3/4 testresultat etter en times tid. Kommer du høyt over (enda mørkere farge), kan du ta ørlite mindre, men så nøye er det absolutt ikke.

Fortsett med denne dosen til du en dag ser at gårsdagens dose er blitt brutt fullstendig ned, dvs. du får testresultat null i både ammoniakk og nitritt. Med filterggrums fra et igangværende filter, vil prosessen gå betydelig fortere enn om du starter fra null.

Alternativt kan du også kjøre nytt og gammelt filter sammen i tre - fire uker, hvis du ikke trenger begge filterne hvert sitt kar. Bare vær oppmerksom på at om du gjør det på denne måten, bør du ikke sette inn flere fisk før det nye karet har gått med bare ett filter igjen i et par uker. Årsaken er at når du har samkjørt to filtere og tar ut det ene, så fjerner du samtidig en stor del av filterkapasiteten, og det gjenværende filteret må få bygge opp kapasitet før du belaster mer. Det lønner seg også å holde øye med NH3/4 og NO2.

Lykke til.

Takk for et innformativt svar, målte i dag og da var ammoniakk 3 og nitritt ca 0,2, måler en gang til i kveld og venter med å tilsette salmi til i morgen.
Roald
Hva nå?
I dag var endelig no3 nede i 0, nitritt er 5. Etter råd fra 530 tilsatte jeg 1 ml salmi, og målte etter 1 time, no3 var fortsatt 0 så jeg tilsatte 1 ml salmi til, nå er no3 0,5. Skal jeg tilsette mer salmi eller skal jeg vente til i morgen?
Takker for alle svar.
Du mener kanskje NH3? Altså ammoniakk? Det er vel litt tidlig for nitrat.

Du kan godt dosere slik at NH3 blir rundt 3 - 5. Om den synker til null til dagen etter, betyr det at første gruppe bakterier er stor nok og kan holdes vedlike til også NO2 synker til null i løpet av ett døgn.
Hei og takk for svar.
Selfølgelig er det NH3 jeg mener =)) Som ventet var NH3 0 i dag, tillsatte 3ml salmi
og målte etter en time da var NH3 3, NO2 mellom 5 og 10, bruker Prodac sitt test sett, det er det den lokale butikken fører.
Nå går det bedre, NH3 var i dag 0 og NO2 6-7 , PH 7.
Tilsatte 3,5 ml salmi, etter en time var NH3 5, så nå er det bare å vente på
at NO2 skal komme til 0. Mater med 3-3,5 ml salmi til så skjer.
Det kan se ut det er kommet noen små snegler i karet, er det noe triks for å bli kvitt de? Leste at 530 vurderte jeger snegler, var det suksess?
Hva nå?
Etter noen uker med tilsats av salmi har jeg nå 0 i NH3 og NO2, men det mangler NO3 i karet, testen gir bare en svak rosa farge, må dette oppstå? eller kan jeg ha fisk i karet nå? Plantene i karet vokser villig, så det virker som det er noe nitrat.
Jeg skifter altid vann før jeg tar fisk i etter innkjøring, men ikke vask filteret.
Hvilken test bruker du?
Du får uansett vekk ammoniakk, nitritt og nitrat når du skifter vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap