Fisk til 60l?

Hei!

Sitter nå på ei litta øy ute i havet i nordland.
Hjemme i Drammen står akvariet og putrer. Det kjøres inn mens jeg er på ferie
Har stått i 3 uker før jeg nå dro, og får 2 uker til før jeg er hjemme.
Har kjørt på med salmi frem til jeg dro, og nå heiv jeg oppi litt feriemat så det kan fortsette og råtne.

Lurer litt på hva slags fisk jeg skal handle når jeg kommer hjem.
Tenkte et par "støvsugere" til å starte med. Og når akvariet har gått en stund, så vil jeg ha et par khuli ål(eller hva det nå enn heter).
Men trenger noe fisk ellers også. Hadde tenkt 3-4 Guppy. Men så leser jeg om innavl og at mange av dem er dårlig. Derfor lurer jeg på om det er noe særlig å kjøpe dette? Er det eventuelt andre fisk jeg kan ha oppi i stede?

Vil det bli for mye med 2 "støvsugere", 2 ål og 3-4 andre fisk i en 60L?

Har også begynt å få endel småsnegler. De har vel overtatt leiligheten min når jeg kommer hjem :P
Guppy og annet
Guppy i 60-liter er ikke det dummeste. Om du er redd for dårlig kvalitet på guppy kan du evt kjøpe av noen private som bedriver kvalitativ avling. Ofte er det et vel så stort problem at "storavlere" som butikkene importerer fra forer sine fisker for hardt for at de skal vokse fort og bli fort salgsklare.

Hva slags ål tenker du på? Kuhlii? Det er en fisk som trives best i grupper, så fem av dem bør det nok være. Dersom du med støvsugere mener corydoras gjelder det samme der. Begge disse trives dog klart best i sand og ikke grus.

Sneglene kan fikses enten ved å skaffe seg 1-2 jegersnegler eller med gammeldags mosing dersom det er pestsnegler og du ønsker å bli kvitt dem.

60 liter er jo også sånn ca passe å ha en enslig kampfisk i, evt sammen med noen snille fisker på bunnen. Du kan også ha en liten gruppe puntius titteya.

kuhlii jeg tenkte på ja. Blir det for mange med 5 av dem på bunn, om jeg har 3-5 guppy og 1-2 sånne "støvsugere"?

Med støvsuger tenker jeg på den som ligger på topp 100 med bart
Ancistrus ja
Kan hende det klarer seg med 1 om du vil ha en gruppe på 5-6 kuhlii. Disse bruker samme plassen i karret.

Guppyen okkuperer en helt annen del av akvariet så de vil ha god plass om du har en liten gruppe guppy pluss en gruppe kuhlii på bunnen.
Molly funker jo. Kan event.Få noen gratis av meg
Corydoras er også en morsom fisk som kan anbefales. Noe eplesnegler og reker også. Guppy kan anbefales. Er en enkel fisk, men anbefaler typen Endlers. Hadde selv den vanlige typen guppy, men de døde innen få mnd, så kvaliteten er ikke bra. Endlers har jeg hatt i over 1/2 år uten særlig dødsfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap