Antall fisk?

Dette har sikkert vært debattert før, men starter en tråd likevel.

Hvis jeg spør hvor mange fisk kan jeg ha i et 250 liters akvarie, hvordan bergnes det?
I dyrebutikken sier de en ting, internett noe annet. Jeg for min del fikk ulike svar da jeg startet, og begynte med for mange fisk.

Og myter fins det, f.eks. 1 cm fisk pr liter.
En ansatt på en dyrebutikk sa at man måtte tre-dele karet i bunn-, midt- og toppsjikt når man tenkte antall fisk, hva menes med det? 3cm fisk pr liter?

I fiskebasen står det at feks. guppy behøver 40l. Men er det en guppy pr 40l? Da er det kanskje greit å vite hvor mange "40-liters-fisker" man kan ha i et kar på 40 liter?

Filtrering og rutiner ved vannbytter og slamsuging har mye å si, har jeg erfart. Jeg oppdaget at jeg hadde for mange fisk da nitritten ble "umulig" å holde stabilt på 0, og fiskene bar preg av vantrivsel og fikk sykdommer. (og noen døde)

Fins det en pekepinn på hvor mange som er passe å ha i et akvarium? En formel, kanskje? Så kanskje nybegynnere kan slippe å gjøre samme tabbe som jeg.

Er det noen som kan dele av sin visdom eller har linker til gode anbefalinger?





Det er egentlig ikke noe gode svar på hvor mange fisk man kan ha. Det kommer helt ann på hvilken type fisk man har og filter kapasiteten.

Den 1 cm per fisk per liter vann er ikke helt bra. Har man ett 40 liters akvarie med 10 stimfisk på 4 cm, kan det gå bra. Men har man en fisk på 40 cm, skjønner man at det blir helt feil.

Hadde man kanskje laget en regel på hvor mange kubikk centimeter fisk per liter vann, hadde det kanskje vært enklere. Men da må man regne ut volumet på en fisk og det er ikke alltid helt enkelt. I tillegg må man ha en justeringsfaktor for filter kapasitet og da detter de fleste av lasset.

Med litt erfaring skjønner man etterhvert hva som er for mye fisk i ett akvarie.

Har man liten erfaring, kan man si hva man har lyst på, og diskutere det med noen som har drevet på lenge. Se vekk fra de som har drevet på i "fem minutter" og "kan alt" og heller snakk med dem som har drevet på i mange år og "kan litt", hvis du skjønner hva jeg mener.

Lykke til !
Godt svar, takk. Jeg syns mattilsynet burde hatt et øye med mange akvariebutikker. En sak er at de selger fisk de ikke aner hva er, noe annet er at kunnskapen er så dårlig at de råder kundene til et dårlig fiskehold. Fisk har faktisk rettigheter, de også!

I 26 literen jeg startet med, ble jeg t.o.m. anbefalt en gibbiceps (!) den var jo liten og nusselig, så hvorfor ikke..? Der burde strengt tatt bare reker og snegler bo. Har det karet til nyfødt yngel pr. idag.
Gibbien er forlengst flyttet hjemmefra, etter å ha vokst ut av 250 literskaret mitt

Sjikt
I forhold til sjikt er det bare "enda en ting" man må holde orden på, og kan ikke rent ut regnes i forhold til befolkning. Fisk vil forurense uavhengig av hvor i karret de bor, men karret blir fort mer harmonisk om det er fisk i alle deler og de vil slippe å sloss om plassen.

Eksempel. I en 150-liter vil det selvsagt være "plass" til et par apistogramma og 15 corydoras. Men eftersom disse artene begge trives ved sanden og førstnevnte har en tendens til å kjeppjage alt som nærmer seg når de er i lek er dette likevel ikke en egnet kombinasjon. Men 15 corydoras vil kunne gå helt topp med 2 Perlegurami (som er mye større og plasskrevende enn apistogramma i utgangspunktet) eftersom guramien trives best i overflaten og vil se lite behov i å krangle med bartesam x 15.
Har oppdaget at det finnes en slags redsel for at et akvarium ikke er fullt utnyttet, så det er viktig å dytte oppi så mange fisker som man kan. Og er det "for mange", så går det likevel "fint" om fiskene ser ut til å "trives".

Det er så mye som spiller inn på antall fisk, så å lage en slags formel på det er ikke enkelt. Noen fisker er territorielle, noen griser mye, og andre igjen trenger mye svømmeplass til tross for at de ikke er veldig store.

Den 1 cm fisk pr liter vann regelen gjelder visstnok bare for levendefødere under 5 cm. Blir jo likevel helt feil å ha en sverddrager i 5 liter vann.

Innen dyrevelferd bruker man en skala som går fra:
God dyrevelferd - akseptabel velferd - innenfor kravene til lov/forskrifter - dyreplageri.

Det å ligge like over det som er lovfestet i forskriftene (på f eks bingestørrelse) betyr ikke det samme som at dyrevelferden er GOD, men at det ikke er hjemmel for å sette igang tiltak for å bedre velferden.

Det var et lite sidesprang fra husdyras verden, men det kan fint overføres til fisk også. Ønsker man at fisken skal ha det akkurat så bra at den ikke dør, eller "best mulig" ?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap