Hjelp ang sand forhold til verdier og fisker.

jeg har ett akvarie jeg nettopp har innkjørt og har planer om å ha 4 pakistanbotia i det til jeg får tak i ett anet større akvarie igjen. det er chiclidesand jeg har brukt i dette og botiaene ser ut til å trives. men hvordan hvet jeg hva slaks fisk jeg kan ha i ellers. tenkte litt på 1-2 Ancistrus sp men finner absolutt ingen info om denne sanda kan bli for finkornet eller om farven kan bli feil for fisken.
vet jo at det er en sugemalle og tenker da kanskje den får mye sand i seg når den spiser og dette kan vel ikke være bra???
synes det burde stå mere om i artikler til dem forskjellige fiskene ang hvilken bunnsubstrakt som er egnet størrelse på sand stein etc farve om det spiller inn og om sanden\grusen spiller mye inn på vannverdiene.
håper noen som har prøvd eller vet eller kanskje har linker til artikler om dette kan hjelpe.
Slapp av
Når det gjelder sand(farge, konsistens, størrelse osv). så betyr ikke dette noe mht Ancistrus. De ser ut til å trives med alle typer bunnsubstrat. De spiser ikke sand. De siler heller ikke sanden som Coryene gjør.
Praktbotiaene vil nok trives i 112-liter'n i et par år. Når de kommer opp mot 9-10 cm bør de nok få et kar som er dobbelt så stort eller helst enda større. Har selv 4 Praktbotia(ca 10 cm) i et 180-liters kar og har for lengst skjønt at dette er for lite for dem. De er svært aktive når lyset er av og de passer absolutt ikke sammens med selskapsfisk på 4-5 cm.


PS ! Det finnes mange Smerling-/Botia- arter som trenger betydelig mindre kar........ Sjekk ut Pakistan, Bengal, Polkadot, Sebra, Sumo, Tiger osv. Disse er langt bedre valg i et selskaps-kar. Styr unna Skunkbotia.....
Nb !
Pass på at du ikke setter inn en ensom variant av disse. Har sett en ensom Pakistan-variant i et kar med store gullfisk(m. fl.). Den jaget rundt hele tiden og prøvde å suge seg fast............

Idioten så nå at det sto Pakistan, ikke Prakt...... Ganske flaut.

Hehehe ! Du har gjort et langt bedre valg enn meg..........
Takker
Takker for svar.
jeg har planer om ett akvarie på 450 liter jeg har sett meg ut men det vil gå noen månder før jeg får råd til det men siden mine pakistanbotiaer og andre fisk ikke lider av plassmangel føler jeg det går bra, men merker dem vokser fort og at en del andre formerer seg fort hehe.
da satser jeg på en Ancistrus i karet her ganske snart. ellers så håper jeg bare ikke sanda ødelegger vannverdiene.
hvis flere har tips eller råd ang sand forhold til fisk så kan dem sikkert skrive her også. vet jeg har snakket med flere som er meget usikre på type sand til akvariene sine. hvilken sand for typer fisk og hvordan det spiller inn på vannverdiene etc.
Det aller enkleste er å kjøpe ren sand på Biltema eller Jula; billig, fin farge, påvirker ikke vannverdiene og passer for all fisk (og reker og snegler)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap