Hvordan rengjøre akvarie etter sykdom?

Kampfisken min som nå er døende har oppholdt seg i et 47liters akvarium hvor han har vært alvorlig syk, finneråte og sopp tror jeg, og nå skal jeg rengjøre hele akvariet før jeg eventuelt setter inn en ny kampfisk. Han har vært i dette akvariet veldig lenge, sykdom oppstod plutselig etter at jeg kom hjem fra ferie. Det er ikke filter eller noe utstyr i akvariet, kun grus, planter, røtter, dekorasjon og vann. Grunnen er at akvariet står plassert på badet hvor jeg ikke har tilgang til stikkontakt. Jeg tar hyppige vannbytter ca 2 ganger i uken.

Den sykdommen som han var plaget av spres jo fort i vannet, og jeg antar at det er fullt at bakterier og slikt på alt inventaret. Hvordan skal jeg rengjøre alt, alle tingene, plantene og selve akvariet?

En annen ting. Når akvariet ikke har noe som helst utstyr, og jeg fyller det med vann, når kan kampfisken slippes oppi da?
Svamper/filtere i kokende vann og et par fullstendige vannbytter bør vel gjøre susen?


Når dette er gjort ville jeg nok ventet par uker før ny fisk kommer inn
Kokte svamper er lik dødt filtermedium og full innkjøring, så da holder det jo absolutt ikke med et par uker før innsetting med mindre man har innkjørte svamper klar et annet sted...

Ville heller satset på å kjøre en runde ekstra med eSHa for sikkerhets skyld, min erfaring er at eSHa-produktene er så skånsomme mot bakteriekulturen fordi de ikke er de kraftigste i verden. Og så et litt ordentlig vannskift før innsetting av ny fisk, og følge godt med på verdier og tilstand. Mange veier til Rom...
Hvor lenge er "veldig lenge" ? Dvs hvor lenge har du hatt kampfisken?
StineMari
Hvor lenge er "veldig lenge" ? Dvs hvor lenge har du hatt kampfisken?

Et og et halvt år Jeg har alltid vært nøye med vannbytter og den har alltid vært frisk.
Havfruuen
[QUOTE=StineMari]Hvor lenge er "veldig lenge" ? Dvs hvor lenge har du hatt kampfisken?

Et og et halvt år Jeg har alltid vært nøye med vannbytter og den har alltid vært frisk.

Hvis den alltid har vært frisk, da skjønner ikke jeg hovedinnlegget...

Vil anbefale deg å anskaffe et filter til karet. Når kampfisken blir syk og dør etter 1,5 år, så viser faktisk det at alt ikke er som det skal. Kampfisker kan overleve mye rart, men det betyr IKKE at man ikke behøver sørge for gode levevilkår for de. Så om du ikke har mulighet til å ha filter og varmekolbe i karet, så ha heller noen fine planter og evt noen snegler i karet i stedet for fisk :o)
StineMari
[QUOTE=Havfruuen][QUOTE=StineMari]Hvor lenge er "veldig lenge" ? Dvs hvor lenge har du hatt kampfisken?

Et og et halvt år Jeg har alltid vært nøye med vannbytter og den har alltid vært frisk.

Hvis den alltid har vært frisk, da skjønner ikke jeg hovedinnlegget...

Vil anbefale deg å anskaffe et filter til karet. Når kampfisken blir syk og dør etter 1,5 år, så viser faktisk det at alt ikke er som det skal. Kampfisker kan overleve mye rart, men det betyr IKKE at man ikke behøver sørge for gode levevilkår for de. Så om du ikke har mulighet til å ha filter og varmekolbe i karet, så ha heller noen fine planter og evt noen snegler i karet i stedet for fisk :o)
Den har alltid vært frisk, frem til nå. Da jeg kom hjem fra ferie var fisken syk. Denne kampfisken var stor da jeg kjøpte den i dyrebutikken, så at jeg har hatt den i et og et halvt år betyr ikke at den ikke ble eldre enn det.

Ok. Så det er altså ikke mulig å holde èn kampfisk i dette akvariet dersom jeg ikke har filter? Veldig synd, det fungerer utmerket i 20literen min...
Jovisst er det mulig, men det er best for fisken å ha stabilt rent vann ved hjelp av filter, og stabil temperatur ved hjelp av en varmekolbe.
StineMari
Jovisst er det mulig, men det er best for fisken å ha stabilt rent vann ved hjelp av filter, og stabil temperatur ved hjelp av en varmekolbe.

Jeg vil selvfølgelig ikke gjøre det hvis det ikke er bra for fisken, så hvordan kan jeg eventuelt tilrettelegge uten dette utstyret? Hjelper det om jeg bytter vann enda oftere?
Jeg har lest at det går bra hvis man har Catappablader. Stemmer det? Hva slags virkning har disse bladene?
Rengjøring
Da har jeg bestemt meg for å selge akvariet for senere å kjøpe et mindre. Jeg er i gang med rengjøringen. Hvordan rengjører jeg planter, grus og annet inventar, og selve akvariet? Hjelper det å vaske plantene i salt, selv om de ikke er saltvannsplanter? Hadde vært veldig fint å få litt hjelp med dette, har spurt i en annen tråd også uten å få svar.
Plantene har nok ikke spesielt godt av salt, ville latt dem stå i karantene en stund. Gjør alltid det med nyinnkjøp, ikke fordi plantene i seg selv er smittebærende, men for å være sikker på at det ikke er noe skummelt i en vanndråpe eller tre. Og de tåler eSHa, jeg ville nå heller kjørt på med det en runde eller to enn å styre for mye med alt mulig annet, har du en tilitersbøtte er det ikke mange dråpene som skal til. Grusen kan du koke, da er du helt sikker, det samme gjelder det meste av inventar.

Akvariet tømmer du, algeskraper og pusser mens det er fuktig og lar tørke godt, og så vasker du med Salmi (Lilleborg har sagt at det kun er ammonium, og derfor trygt å bruke). Da kan jeg ikke forestille meg at noe skummelt har overlevd.
Takk for langt svar, nå ble jeg hjulpet! Jeg har Esha 2000.. Kan jeg tilsette noen dråper av det i plantevannet?
Ja, jeg ville latt dem stå i en bøtte og tilsatt 2-3 dråper pr 10 liter et par dager, og så kanskje ventet en dag eller to til. Ved innkjøp er jeg mest redd for hvitprikk må jeg innrømme (er den først i butikken er jeg sterkt i tvil om utstyrs- og håv-hygiene hos den gjengse butikkansatte når butikken er full av kunder, og en dråpe er nok liksom...), den ufyseligheten dør etter 72 timer i 28 graders vann uten ny vert.

Hvor lang tid evt. bakterier bruker på å forgå vet jeg ikke, men med en eSHa-kur og god skylling etterpå burde du vel være ganske bombesikker? Er så lite å tape på en sånn runde føler nå i alle fall jeg, og så får jeg heller stemples som overforsiktig. Har ikke hatt sykdom etter at jeg innførte strenge karantenerutiner på alt som har vært i nærheten av akvarievann i alle fall! Og jeg bruker det på alt, og selv om jeg handler privat fra noen av Norges beste akvarister, for selv om deres fisk ikke er syk vet man aldri hva de kan ha med seg som min fisk ikke tåler
Linda W
Ja, jeg ville latt dem stå i en bøtte og tilsatt 2-3 dråper pr 10 liter et par dager, og så kanskje ventet en dag eller to til. Ved innkjøp er jeg mest redd for hvitprikk må jeg innrømme (er den først i butikken er jeg sterkt i tvil om utstyrs- og håv-hygiene hos den gjengse butikkansatte når butikken er full av kunder, og en dråpe er nok liksom...), den ufyseligheten dør etter 72 timer i 28 graders vann uten ny vert. Hvor lang tid evt. bakterier bruker på å forgå vet jeg ikke, men med en eSHa-kur og god skylling etterpå burde du vel være ganske bombesikker? Er så lite å tape på en sånn runde føler nå i alle fall jeg, og så får jeg heller stemples som overforsiktig. Har ikke hatt sykdom etter at jeg innførte strenge karantenerutiner på alt som har vært i nærheten av akvarievann i alle fall! Og jeg bruker det på alt, og selv om jeg handler privat fra noen av Norges beste akvarister, for selv om deres fisk ikke er syk vet man aldri hva de kan ha med seg som min fisk ikke tåler :)

Jeg behandlet plantene med eSHa 2000 og lot de stå i 1-2 dager, og så skyldte jeg dem godt i springen etterpå. De er nå tatt i bruk i annet akvarie og alt ser ut til å være helt fint
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap