- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- God kvalitet på akvariemerker?
God kvalitet på akvariemerker?
Hei, startet med akvarie for et par måneder siden hvor jeg startet med et 40l, byttet det fort i et 90l. Skal flytte i en ny leilighet innen 3 måneder, og da tenkte jeg det var på tide å kline til å kjøpe et nytt stort akvarie på minst 190l +++. Hvilke merker er kjent som gode å trygge merker hos dere akvafantaster? Jeg har tittet litt på Juwel (hjørnekar) OL. Hva tenker dere? Hvilke merker er å foretrekke? Har ikke tenkt å bruke mye mer enn 5000 kr på karet, helst mindre.
Tenkte å kjøre på med småfisk og reker egentlig da jeg ikke er så utrolig begeistret for å ha KUN fisk i karet. .
Tenkte å kjøre på med småfisk og reker egentlig da jeg ikke er så utrolig begeistret for å ha KUN fisk i karet. .
Postet 18.07.12 kl 16:17
Postet 18.07.12 kl 18:19
Jeg har Juwel trigon 190l hjørne og det er råfint, men koster også over 5000kr. Selv syns jeg det var verdt pengene, men jeg anbefaler deg å sjekke prisene rundt før du kjøper. Akkurat det akvariumet jeg har ligger prisene på fra 6000kr til 10.000kr i de forskjellige butikkene. Helt sykt hvor stor pris forskjell det er rundt om.
Det er jo også mange som selger sine brukte akvariumer til en billigere penge. Bare pass på at det ikke er lekk og at silikonen ikke er for gammel.
Det er jo også mange som selger sine brukte akvariumer til en billigere penge. Bare pass på at det ikke er lekk og at silikonen ikke er for gammel.
Postet 18.07.12 kl 22:55
Postet 18.07.12 kl 22:59
Postet 18.07.12 kl 23:50
Stine SofieEr ganske så sikker på at Dahls Dyrerike er Norges billigste på Juwel-akvarier, om ikke så er de i alle fall svært nærme. De holder til i Moss, absolutt verdt å sjekke ut.
Var faktisk dit jeg tenkte å ta turen (for første gang) å se på akvarium. Må de som regel bestille eller pleier de å ha på lager? Kunne tenke meg noe slikt som Juwel vision 180l.
Takker for alle svar
Postet 19.07.12 kl 16:45
Du spør om kvalitet, men får svar stort sett hva angår priser. Jeg tror pris har noe med kvalitet å gjøre. Men det er som biler, de er veldig like hva angår utseende og kvalitet, men pris varierer en del.
Selv foretrekker jeg ramme kar da jeg føler en større sikkerhet ved å ha limt ramme rundt. Skal en få solgt noe i dag må det være av kvalitet. Er det IKKE kvalitet, vil dette spre seg i det bestemte miljøet, og vil ikke selge veldig godt.
I forhold til str kommer også tykkelse på glass, type silikon som brukes og utstyr som følger med. Ofte er pumper som følger original kar under dimmensjonerte, er min erfaring. Som nevnt av vår venn Janne her, er også Akvastabil en av mine favoritter.
Ettersom du har god tid, ville jeg også benyttet meg av å se på kjøp av brukte kar. På denne tiden av året er det lav aktivitet blandt akvarister, og en kan gjøre gode kjøp, med ekstra pruting på lave priser.
Med et budsjett på 5000 kr ville iallefall jeg kunne skaffet meg et betraktelig større kar enn et på et par hundre liter. Hjertet i karet er pumpa. Ville hatt et større trykk på pumpe enn kar hva angår kvalitet og kapasitet
Selv foretrekker jeg ramme kar da jeg føler en større sikkerhet ved å ha limt ramme rundt. Skal en få solgt noe i dag må det være av kvalitet. Er det IKKE kvalitet, vil dette spre seg i det bestemte miljøet, og vil ikke selge veldig godt.
I forhold til str kommer også tykkelse på glass, type silikon som brukes og utstyr som følger med. Ofte er pumper som følger original kar under dimmensjonerte, er min erfaring. Som nevnt av vår venn Janne her, er også Akvastabil en av mine favoritter.
Ettersom du har god tid, ville jeg også benyttet meg av å se på kjøp av brukte kar. På denne tiden av året er det lav aktivitet blandt akvarister, og en kan gjøre gode kjøp, med ekstra pruting på lave priser.
Med et budsjett på 5000 kr ville iallefall jeg kunne skaffet meg et betraktelig større kar enn et på et par hundre liter. Hjertet i karet er pumpa. Ville hatt et større trykk på pumpe enn kar hva angår kvalitet og kapasitet
Postet 19.07.12 kl 18:29
Postet 22.07.12 kl 17:57
Postet 22.07.12 kl 18:10
Juwelakvariene med innebygget pumpe er jo veldig praktisk og jeg er kjempefornøyd med dem. Man får mye for pengene der.
Men, skal du ha reker og småfisk, bør du tenke på at Juwelpumpene ikke er "yngelsikre". Dvs at det lett kan suges yngel og reker inn i pumpa og også kan mindre fisk og reker bli sittende fast mellom glasset og den fastlimte pumpa, så der bør man etter min mening silikonere, for å få det tett.
Man kan også bruke litt filtervatt imellom, og passe på å ha sand som dekker så fisk/reker ikke kan komme imellom.
Men, uansett, reker/fiskeyngel vil bli sugd inn i pumpa nederst. Er det noen andre her som har noen gode løsninger for akkurat dette på Juwelpumpene? Det nytter jo ikke å ha fiskeyngel eller reker i de Juwelkarrene pga dette.
Ellers vil jeg si at Juwel innebygget filterpumpe er det mest lettvinte man kan ha. Ikke noe problem, og absolutt god nok filterkapasitet (man kan jo bytte ut og oppgradere litt selv også) og man slipper å rense filterslanger eller bekymre seg for at en utvendig pumpe skal gå lekk osv.
Men, skal du ha reker og småfisk, bør du tenke på at Juwelpumpene ikke er "yngelsikre". Dvs at det lett kan suges yngel og reker inn i pumpa og også kan mindre fisk og reker bli sittende fast mellom glasset og den fastlimte pumpa, så der bør man etter min mening silikonere, for å få det tett.
Man kan også bruke litt filtervatt imellom, og passe på å ha sand som dekker så fisk/reker ikke kan komme imellom.
Men, uansett, reker/fiskeyngel vil bli sugd inn i pumpa nederst. Er det noen andre her som har noen gode løsninger for akkurat dette på Juwelpumpene? Det nytter jo ikke å ha fiskeyngel eller reker i de Juwelkarrene pga dette.
Ellers vil jeg si at Juwel innebygget filterpumpe er det mest lettvinte man kan ha. Ikke noe problem, og absolutt god nok filterkapasitet (man kan jo bytte ut og oppgradere litt selv også) og man slipper å rense filterslanger eller bekymre seg for at en utvendig pumpe skal gå lekk osv.
Postet 23.07.12 kl 00:41
Har en del rekeyngel i min Juwel 63 liter. Er ikke rekesikker,men mange greier seg. Ser også at dem går ut og inn av filterhuset. Der sitter dem og spiser på filtervatten,de større som kommer igjennom også. De smyger seg ut/ inn.Men legger alltid filtervatten i litt akvarievann når den byttes.Plukker ofte opp en rekeyngling eller to.
Postet 23.07.12 kl 08:48
Postet 23.07.12 kl 13:23
Stine SofieGodt man har hver sin smak. Jeg kan ikke fordra de innebygde filtrene i Juwel-karene og mener at de ikke er brukbare til noe som helst. Mer arbeid å holde et sånt filter i drift enn å fjerne det og sette inn et HMF-filter.
Hva slags arbeid er det med Juwel innebygget filter? Jeg har ikke måttet røre den filterpumpa i det hele tatt på mange måneder, og det er bra sirkulasjon i karret, nesten for bra i forhold til at jeg har corydoras som ikke trenger så mye sirkulasjon. Det er plass til masse filtermedie, og man kan i teorien bytte ut svampene med filterkuler i bokser også eller legge inn såkalte gryteskrubbfiltre av nylon. Jeg har begge deler.
Har mer enn nok filterkapasitet med det filtermediet som fulgte med uansett, men liker å oppgradere/gjøre det så bra som mulig.
Med andre innvendige filtre og utvendige, må man jo stadig gjøre rent både i filterboksen og i filterslangene. Masse jobb og stress!
Juwel filterpumper er definitivt det enkleste og mest lettvinte man kan ha, så sant man ikke skal ha små yngel i karret da, men man kan jo sette fast noe netting, filtervatt, blåfiltersvamp, eller lignende, foran innsuget der også, så det blir yngelsikkert.
Postet 23.07.12 kl 14:30
Postet 23.07.12 kl 15:30
gotyVar faktisk dit jeg tenkte å ta turen (for første gang) å se på akvarium. Må de som regel bestille eller pleier de å ha på lager? Kunne tenke meg noe slikt som Juwel vision 180l. Takker for alle svar :)
Mindre kar har de på lager i hvertfall, noe må sikkert bestilles.
De har mye forskjellig og generelt flinke folk der.
Ang. juwel så er det bra kar som kommer som en pakkeløsning med alt man trenger samtidig som karene ser pene ut (møbelkar).
Så hvis du er på jakt etter akvarium med møbel så er de absolutt å anbefalle.
Postet 23.07.12 kl 16:39
ErlendHva slags arbeid er det med Juwel innebygget filter?
Største ulempen i mitt tilfelle er, som du nevner selv, å få det yngelsikkert. De mest brukbare variantene for å yngelsikre går også fort tett, og det orker jeg ikke. Misliker også at det er nærmest umulig å se noe nedi filteret, men det er sikkert ikke noe problem for andre. Er ikke verre enn at jeg ikke liker de innebygde og velger å bytte ut med HMF, vet at mange er fornøyde med dem sånn som de er
Postet 25.07.12 kl 21:18
Endret: 25.07.12 kl 21:18
Stine Sofie[QUOTE=Erlend]Hva slags arbeid er det med Juwel innebygget filter?
Største ulempen i mitt tilfelle er, som du nevner selv, å få det yngelsikkert. De mest brukbare variantene for å yngelsikre går også fort tett, og det orker jeg ikke. Misliker også at det er nærmest umulig å se noe nedi filteret, men det er sikkert ikke noe problem for andre. Er ikke verre enn at jeg ikke liker de innebygde og velger å bytte ut med HMF, vet at mange er fornøyde med dem sånn som de er
Hvorfor skal du se nedi filteret? Det er forresten så enkelt som å bruke en lommelykt og lyse nedi filterboksen.
Man ser jo ikke nedi andre filtre heller? Ikke uten å demontere hele greia.
Men, ja, det med å få det yngelsikkert, da bør man silikonere rundt filterpumpa FØR man har vann i akvariet/tar det i bruk. Jeg har ikke erfaring med det, men om andre har erfaring med akkurat dette hadde det vært fint å fått vite litt om akkurat det.
Det skulle jo gå ganske greit å bruke akvariesilikon rundt hele pumpa?
Men, så har vi også dette med at yngel kan bli sugd inn i pumpa helt nederst, og jeg har lurt på om man kan putte noe inni der for å hindre yngel å komme inn. Men, yngel er jo som regel så bittesmå at det er jo nesten umulig å hindre dem i å komme inn i Juwelpumpa.
Postet 04.08.12 kl 02:22
Ved å klippe netting fra en hov for så å silikonere denne forran rillene på filterhuset, vil det bli ganske yngelsikkert.
Silikonering rundt resten av filterhuset skader heller ikke.
Om nettingen skulle tette seg til kan man stryke fingen over, og man er gylden.
Postet 04.08.12 kl 03:58
Jeg syns også Juwel-akvarier er helt topp. Er veldig fornøyd med mitt. Jeg syns rammekar er det "tryggeste" - føler at det er en slags ekstra sikkerthet med ei ramme rundt. Men jeg har ingen foretrukne merker egentlig når det gjelder akvarier.
Jeg liker ikke buede glass, det er ekkelt å se igjennom. Jeg merker i en spesiell vinkel på Juwelkaret mitt så blir det fordreid, men ingenting i forhold til bua glass. Hjørnekar og sekskantete kar er jeg heller ikke heeelt fortrolig med, mest fordi jeg tror jeg hadde plagdes med å innrede det fornuftig.
Virker foresten som mye av de akvariemerkene vi syns er billig og juggel, er rimelig "stort" i andre land, hvis man ser på ebay for eks.. om jeg ikke husker feil er det kjempemye billig der fra Asia som ser skikkelig juggel ut men skal vissnok være prima kvalitet.
Jeg liker ikke buede glass, det er ekkelt å se igjennom. Jeg merker i en spesiell vinkel på Juwelkaret mitt så blir det fordreid, men ingenting i forhold til bua glass. Hjørnekar og sekskantete kar er jeg heller ikke heeelt fortrolig med, mest fordi jeg tror jeg hadde plagdes med å innrede det fornuftig.
Virker foresten som mye av de akvariemerkene vi syns er billig og juggel, er rimelig "stort" i andre land, hvis man ser på ebay for eks.. om jeg ikke husker feil er det kjempemye billig der fra Asia som ser skikkelig juggel ut men skal vissnok være prima kvalitet.
Postet 04.08.12 kl 05:13
Stine Sofie[QUOTE=Erlend]Hva slags arbeid er det med Juwel innebygget filter?
Fungerer det ikke med "strømpe/sokk" med strikk i disse karene? Vet selv ikke hvordan disse pumpene ser ut enda.
Var innom Dahls på fredag, utrolig god butikk med kunnskapsrike ansatte. Tittet litt på karene de hadde inne og fant ut at jeg kunne tenke meg et kar på rundt 280-400l, de hadde et aquastabil 360L som så helt strålende ut. Det eneste jeg vet jeg skal ha i karet er Indisk kloreke, mulig kuhlii ål om disse går sammen med klo reka, og har tenkt på indisk glassmalle(? usikker på om det var malle de het, men dere skjønner nok hvilken art jeg mener).
Vi skal ha akvariet i tredje etasje, og trenger derfor et kar som jeg kan stole på.
Takk for alle svar så langt.
Postet 05.08.12 kl 21:07