Lys i akvariumet

Har et 54 liters akvarium, og har hatt fisker nå i 2 dager og til uka skal jeg bort et par netter. Har tenkt å alliere meg med noen naboer som kan mate fiskene på formiddagen. Men har lært at lyset i akvariet skal stå på 8-10 timer pr dag. Hvordan gjør man det når man ikker hjemme? Er det mulig at lyset ikke står på 1 dag eller anbefales det ikke?
Lys.
Reis til class ohlson og kjøp deg en Stikkontakt med timer da går lyse på når du selv vil og den går av når du vil lykke til
Lyset kan godt stå avslått i flere dager. Når det går maaange dager vil nok plantene se litt triste ut men de kommer seg fint igjen etterhvert.
Kjøp deg en timer. Det koster ikke mange kronene, og er en god investering.

Hvis du skal være borte et par dager bare, så har ikke fiskene vondt av 2 dager uten fôring. Det er mye værre med for mye mat i et nyoppstartet akvarie.
Ok. Vet det blir timer som bursdagsgave om et par uker, så da ser det ut til at jeg bare kan ta lyset av mens jeg er borte totalt et par døgn. Så får jeg bare noen til å gi fiskene mat.
Svaret du har fått om å bruke en timer til lyset er godt. En timer har du glede av ellers også, så slipper du å passe på å slå lyset av og på til faste tider. Men om lyset står på to døgn betyr det ikke mye - så sant du ikke ligger på grensen til algeproblemer. For øvrig er det helt unødvendig å få noen til å mate fiskene når du er borte i to dager. De har et mye bedre med to dagers matpause enn at de riskerer å få for mye.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap