Familieakvariet

Har nå lest en hel haug av tråder for å gjøre meg litt mer forberedt på den kommende tida. Min første feiltrinn var å si til snuppa på tre at i dag skal vi kjøpe fisk! Skjønte fort at det ikke kommer til å skje i dag!
Vi skal overta et akvarie som nå har blitt rensa. Overtar også pumpe som har blitt brukt i dette akvariet. Planen vår er å ha det i stua for å ha familiefisk. Hehe. Jeg har sett for meg at det er å hive oppi grus og vann og noen planter og så skal dette være selvgående. Har lest litt om salmiakkmetode men må ærlig innrømme at dette ble noen hakk for komplisert og altfor mye fagspråk på altfor kort tid.
Jeg regner med at det filteret jeg overtar er fullt av slike bakterier og også at det med tiden trenger noen nye filter. Det jeg lurer på nå er om jeg kan gjøre slik jeg har tenkt; ha i grus, vann og planter og la filteret gå en tre fire ukers tid. Klarer det da å ordne prosessen selv slik at det ikke krever daglige målinger av vannkvalitet? Da vil det vel ordne seg selv?
Som dere kanskje skjønner er jeg ikke (i utgangspunktet) ute etter en altoppslukende hobby. Kun noen fisk i stua. Men det er det kanskje farlig å si når jeg allerede har klart å melde meg inn i et forum om fiskehold. :P
Hvis filteret har vært ute av drift mer enn et døgn eller to er det liten sjangse for at det er noen levende bakterier igjen i det, så da er det beste å skylle svampene godt slik at de ikke er fulle av døde bakterier og grums.

Det er lurt å mate akvariet med litt fiskemat innimellom de tre fire ukene (kan ta lenge tid) slik at de bakteriene du ønsker å bygge opp i filteret har litt mat (råtnende fiskemat) ellers vil det ikke bli særlig til bakteriekultur.. Planter som råtner er også finfint for å kjøre inn filteret.. Det er viktig å skape amoniakk i karet for å stimulere bakterievekst.

Når du tror det begynner å nerme seg klart (4+uker) kan du bare ta med en liten vannprøve til akvariebutikken så kan de sjekke om det er klart for fisk! Det lukter gjerne ganske annerledes av akvarievannet når ting er på stell. Lukter mer jord-aktig, som det lukter av fiskevann i naturen.. Når det er giftstoffer i karet lukter det "vondt", men når man ikke har luktet dette mange ganger er det ikke greit å være sikker, og det er ingen eksakt måte å sikre at alt er i orden på uansett hvor erfaren man er så vannprøver er tingen.

Har filteret derimot vært i drift helt frem til du overtar kan du i teorien slenge fisk oppi med en gang, men ikke fyll opp før du ser det går greit. Ville uansett gitt det er par dager, så tatt med vannprøve til akvariebutikken for å være sikker. Det er også veldig viktig når du flytter filteret over i ditt akvarie at temperaturforskjellen fra det akvariet det har gått i ikke er mer enn et par grader, for ellers dør bakteriene av sjokket.

ellers får du ha lykke til med å holde hobbyen på et fornuftig nivå, var planen min, og sikkert mange andres, engang i tida det også og det gikk for over stokk og stein men det er bare morro!

Lykke til!
Det at bakteriene dør av små temperaturforandringer er bare tull. Det er tross alt bakterier, og de tåler mye mer enn man skulle tro. Men jeg støtter at du bør ta full innkjøring om filteret er ute av drift i over et døgn, og uansett ta en vannprøve før du har i fisk.
Nå ønsker jeg ikke med dette å starte noen diskusjon om bakterier her, men det at de er bakterier betyr ikke at de nødvendigvis tåler mye.. Det finnes mange bakteriestammer som har ganske strenge krav for å overleve/formere seg, og mange som er mer hardføre.

Jeg holder fast på mitt råd om å unngå større/raske temperatursvingninger intill videre, da jeg har mistanke om at det er grunnen til et filterkrasj jeg har opplevd tidligere, samt etter råd fra akvarister med et halvt århundres erfaring. Better safe than sorry.

Om noen kan dokumentere/begrunne hvorfor/at de tåler det på en ordentlig måte imøtesees det, og jeg skal da heller revurdere mitt standpunkt.
Her er en fin artikkel med ny forskning innen temaet. Den tar dog først og fremst for seg bakteriene som omdanner ammoniakk til nitritt.

Edit: Kan for så vidt nevne at selv om jeg syns det var rart (er veldig interissert i biologi og skal studerte bioteknologi), behandlet jeg filterbakteriene som om de var kinesisk porselen. For det var tross alt det alle sa jeg måtte gjøre, men når ny forskning kommer på banen stiller jeg meg bak den.
Interessant lesing, takk for linken Men den går ikke inn på temperaturforandringer overhodet, og som du sier det gjelder kun den ene av de to stammene vi antar okkuperer filterene våre.

Forøvrig også en interessant link blandt kommentarene der som antyder at vi kanskje har tatt feil på den fronten også (uten at jeg har fått lest skikkelig gjennom den enda).

Det var også nitritt, og ikke amoniakk jeg fikk problemer med etter nevnte filterkrasj.

Skal vi la det ligge der så vi ikke ødelegger tråden til Nemofrua?
Tiden etter...
Nå har vi hatt karet kjørende siden jeg postet forrige tråden og vi har hatt fisk i i rundt tre måneder tenker jeg... Give or take.
Det vi begynte med var seks guppy og to plecomaller. Det har fungert så bra og alle fiskene har vært så livlige og karet har holdt jevn ph hele tida. Etter det introduserte vi fem rosentetra i karet. Vi har mått endre planteveksten nå for en måneds tid siden for den ene planta har vokst så ekstremt mye, så vi tok ut den andre som ikke var like fin.
Men nå etter nyttår har guppyene dødd en etter en.... Først startet det med den ene av de to hannene kun oppholdt seg over pumpa eller bak pumpa, akkurat som om han gjemte seg. Til slutt fant vi han bak pumpa, mellom sugekoppene... Så har hundene dødd en etter en og nå har vi akkurat lempet ut ei hue til, så vi har igjen ei hue og en hanne. Hva gjør vi galt? Har de fått en sykdom som gjør at de kvelder? Er det noe vi kan gjøre for å forhindre at de to siste ikke dør? Ph er rett rundt 8 og de andre vannverdiene gubben har tatt har vært helt fine de også...
Vi var så fornøyde med å ikke ha en eneste død fisk etter innkjøringsperioden, men nå er det ikke like stas syns jeg... Vil helst ha sprell levende fisk! :P
Hva var de andre verdiene?
Noen andre symptomer?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap