Dårlig for??

Jeg forer fiskene mine med tetra flakfor og jbl granulat. nå ser d rett og slett ut som de er "matlei". de spiser litt, men absolutt ikke med den iveren som de pleier å ha. vannverdier er helt på topp, så dette er ikke en grunn til at de ikke spiser. går det an at fisker blir lei av maten? (er nybegynner og beklager om jeg kommer med dumme spørsmål. Har et 200l kar hvor det bor 15 neontetra, 5 glassmaller, 3 pansermaller, 6 practbotia, 2 siamesiske algespisere, 1 papegøyefisk og et par indiske reker. hvilket for bør jeg eventuelt bytte til?
Matlei?
Fisk kan nok bli matleie ja. Har selv sett fisk som tar tørrfor med "lange tenner" gå bananas når de får frossent eller levendefor. Jeg er av den oppfatning at fisk (og alle dyr vi har i fangenskap) bør fores så variert som mulig. Tørrfor er jo et genialt for i og med at det inneholder så godt som alle vitaminer, mineraler og sporstoffer som fisken trenger. Men når det kommer til fiber og andre ting er det store mangler ved tørrforet. Bruk gjerne tørrfor som hovedfor, så kan du variere med frosne mygglarver, artemia,dafnier og annet snacks noen ganger i uka (gjerne oftere). Dette vil fisken din sette STOR pris på! Og det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar
Man lærer så lenge man lever, hihi;-)
tusen takk for svar skal bestille levende/frossen for med en gang
Må først få lov til å si du har litt av ei fiskesuppe hva angår fisk. Coryene dine ville jeg nok økt til en gruppe på min 6 stk da dette er stimfisk.

Slik jeg tolker det bruker du flakfor som hovedfor. Flakfor hver dag blir som knekkebrød for oss mennesken hver dag, og ikke noe annet Jeg hater knekkebrød, men er det ikke annet å oppdrive tar jeg det under tvil eller sult. Coryene dine vil ikke få noe av dette foret ettersom flakfor tar lang tid før det når bunn. Granulat får de nok i seg om du forer nok.

Problemet med selskapskar eller fiskesupper som jeg kaller det, er at når en har mye fisk i midtre/øvre del av karet og forer med flak, går dette utover bunnfiskene.

Har hovedsaklig apistogramma i mine kar, men også corydoras, aspidoras og noen levendefødere. (Stort sett artskar).Røde mygglarver er en inner tier for de fleste fisk,og jeg supplerer med discus granulat, sorte mygglarver, malletabletter, artemia- både i pulver og frossen variant. Vanlig flakfor et helt ukjent for mine fisk, og slik vil det forbli.

Sitat: tusen takk for svar skal bestille levende/frossen for med en gang

Levendefor er noe du må fange selv, og frossenfor må du selv kjøpe i butikken. Frossenfor vil som kjent smelte til ei smørje om det sendes pr post. Når dette frossenforet først er tint kan en ikke fryse det igjen

Ønsker deg lykke til med endringer på forings rutiner. Alle spiser ikke alt så dette må sees litt nøyere på når du forer. Viktig at fisk i alle nivåer får i seg mat

leif

da har tetraene og glassmallene kommet i egen 60 l. og jeg ser at papegøyen må bort med tid og stunder. ville ha flere panser maller, mn de hadde ikke flere på butikken... håper de får inn på torsdag takk for tips og svar
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap