Stag til juwel rio 180?

Jeg kjøpte meg et brukt Juwel rio 180, og ser det er uten den stanga som vanligvis er i midten av akvarier?
Skal det være et stag/stang over der på Juwel?
Glemte å skrive at jeg prater om er den så sitter øverst på glasset i midten av akvariet
Ser det ut som om det har vært stag der?

På noen akvarier er det stag, på andre ikke. Jeg vet ikke hvilken modell du har, kanskje det varierer fra "årsmodell" også. Men, de fleste akvarier ( uansett størrelse) jeg har sett på i det siste, i butikker, har ikke stag. ( av ulike merker)
Så dette har jeg faktisk lurt litt på selv.
Hvorfor er det stag på noen akvarier og ikke på andre?

Det ser ikke ut som om det har noe å si om det er "rammeakvarium" eller annet heller. Og, det ser heller ikke ut som om det har noe med antall liter å gjøre. På Akvastabil rammeakvarier er det feks stag uansett om det er 63 Liter eller 180 Liter, og uansett om akvariet er mer "firkantet" enn avlangt.

Så, dette vil også jeg gjerne høre mer om.

Mener bestemt det skal være stag der. Hadde 2 på min Rio 300, men vet noen har fjernet disse. Meget skummelt i såfall ettersom disse hindrer at frontglasset buer for mye. Sjekk om ruta di har kul på seg, i såfall tapp ned halvparten av vannet med en gang, til du får ordnet stag.Min rio slo forresten kul på glasset mellom de to stagene, litt skummelt syns jeg...Bare 8 mm glass, tåler sikkert en del, men ville ha det 2 millimeter tykkere så nå satser jeg på Wromak i stedet.
Mål avstanden, uten lokk, hele veien oppe på akvariet, og se om det er forskjell på bredden på sidene og på midten av akvariet.

Etter hva jeg har lest så skulle man være innenfor en trygg margin om det ikke skiller mer enn 5 millimeter eller mindre. (med vann i akvariet altså)
Men, dette er bare noe jeg har lest her på Akvaforum, og vet jo ikke hvor sikker den infoen er.

Er Wromak bedre enn Akvastabil også? Jeg har Akvastabil og Juwel, i omtrent samme størrelse, men synes glassene virker like tykke omtrent i begge de karrene. Juwel er litt penere å se på, men jeg liker allikevel Akvastabil bedre, for det er lettere å komme til nedi karret liksom ( og jeg har fisk som gjerne vil sitte på hånden min daglig )
Har liten tro på Wromark er noe bedre akvarie enn Juwel. Noen har tro på glass er glass, kvalitet og styrke på det er etter tykkelse på glasset. Det er nok ikke tilfellet, Tyskland har strenge kvalitet krav på glasset, så om det er 8 m.m. kan det være bedre enn noe som er tykkere.
Mitt Juwel 180 er av eldre modell, så vet ikke om slik var standard da?
Men det buler i front, hvor mye vet jeg ikke.. Får nesten litt panikk her jeg sitter på jobb nå!
Har lest at folk skriver om avstivere i plast. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slike, og hvor mye ca. det koster. Bor i Stavanger så det hadde vært fint om det var mulig å få tak i det rimelig raskt
Jeg har også juwel rio 180 kjøpt i 2009, og der er staget!
Pål
Ok. Da er stag i allefall bestillt. Ser ikke ut som om det har vært et der før, men kommer i alle fall et nå
Skulle hente staget jeg bestilte i dag, men det viste seg at de skulle festes i plastramma som tydeligvis er oppe rundt glasset på Juwel akvariene. Denne har jo selvfølgelig ikke jeg på mitt, jeg har glass helt opp?
Er det andre som har akvarier uten plast ramme i toppen, men så allikevel har stag over som kan forklare meg hvordan det ser ut, eventuelt bilde?
På akvariet ditt skulle det jo vært omramming av plast, både oppe og nede. Er det brukt kar du har, er det vel ikke å se bort fra det er tatt bort. Hvordan får du lystoppen til å ligge på når ramme ikke er der ?? Den ligger jo i ramma som går rundt.

Har selv 450 liter Juwel, hvor alt er i ett, både ramme og midt stolpe. Den kan ikke taes av ramme.
Juwel stag
hei. vi har to gamle juwel 240 og 180 som vi kjøpte brukt for fire år siden. 180 har fortsatt staget intakt, men på 240 ble det knekt i forbindelse med flytting - men det funker like fint uten staget
Ja det er et brukt kar, usikker på hvor gammelt, men jeg har forstått det er en del år...
Lystoppen ligger rett oppå glasset, den har et spor som glasset passer i ( eller en ramme hadde passet i?)
Lystoppen oppe på glasset?? Juwel sine kar er det ikke dekk glass, toppen inneholder armaturer. Tror nok det du har er ombygd, lagt på en innvendig list for å ha dekk glass med armaturen oppå.

Det du kan gjøre er egentlig nokså enkelt. Leveres slik originalt på wromak sine kar. Skal prøve å beskrive: Få skjært to lange stykker glass, rundt 8 mm skulle holde, som du limer på langs av akvariet på front og bakrute. Ca mål 5 cm X 50, så limer du to andre glasstykker oppå disse for å holde bak og frontglass sammen. Kanskje nok med et på midten...Enkelt og greit, og blir sterkt i massevis med skikkelig akvariesilikon. Altså fire glasstykker tilsammen, de får du billig hos glassmester. På wromak karet mitt på 350 liter er tykkelsen på de langsgående 10 mm og de på toppen er 8 mm.
Det er nok en løsning, men så er det vel ikke så enkelt for vedkommende, når det er vann i karret.
Kondensering i akvariet, så sitter overhode ikke silikon
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap