Mitt akvarium!

60l ferskvann, mer info kommer senere..
Venting..
Satt igang for en liten uke siden, måtte bytte ut varmekolben så venter på at temperaturen skal stille seg på riktig grad, slik at fiskene forhåpentligvis kan flytte over.

[External Image]
Hvor lenge har kolben stått i? Selve det å få rett temperatur skal være veldig fort gjort om den er rett innstilt, det er bakterieinnkjøring som tar tid.
Hei! Den forrige har stått i siden jeg hadde i vannet, men tør ikke helt stole på den siden den ikke slo seg av da antall grader var nådd.. Bytta den ut tidlig i går med en pappa hadde liggende, en litt gamlere (men like god! ) en som dessverre ikke viser hvor mange grader den står på oppå toppen, så derfor må jeg prøve meg litt fram men ser ut til at jeg traff på riktig nå - 25 grader var ønsket

Har holdt på en del med å få over bakterier og sånt fra det lille akvariet jeg har gående nå, som å vaske filteret forså å la det "nye" akvariet suge det opp.. (Altså sette den pompa i vannet med filtergrums i) samt. noe middel fra dyrebutikken som fungerte greit sist jeg startet opp et akvarie.

Skjønner meg dessverre ikke helt på den salmiakk..almiakk metoden, så vi får se om jeg får det til.. Kom gjerne med flere tips til hvordan jeg kan få igang flere bakterier!
Innredning!
Er i det litt kreative hjørnet akkurat nå.. Funnet en del fin stein jeg fikk plassert slik at planten står finere.. Blir vel en tur ned til elva for å se om jeg finner noe fint!

Kom gjerne med (billige) tips! Vurderer å se på dyrebutikken etter noen røtter og flere planter, men det får jeg ta senere..
Billig kreativitet er bra. Da kan man kombinere uteliv med akvariehobby.
Tips!
Har lenge hatt lyst på en bakgrunn til akvariet mitt, men ikke særlig fornøyd med utseendet til de på dyrebutikken (og heller ikke prisen!!) så kom opp med en løsning i dag.

Gjorde det så enkelt at jeg tok svarte fargeark og teipa sammen slik at de dekte baksiden av akvariet mitt - og resultatet ble faktisk ganske bra! Fremheva de få plantene jeg har veldig og jeg er veeldig gira på elvatur nå som søstra mi kom hjem..

Billig og etter mine øyne mer enn fint nok med tanke på at jeg ville ha en "nøytral" bakgrunn!

[External Image]
Ikke verdens beste bildekvalitet.. Ser bedre ut på ekte!!
Hva slags plante har du til venstre? Ser ikke ut som den hører hjemme i et akvarium...

Veldig mange som har enkel, svart bakgrunn til karene. Det vanligste er vel å male utsiden svart med vanlig akrylmaling, eller bruke svart søplesekk. Men papir funker også
Hehe, den er falsk.. Fikk den med av de jeg kjøpte akvariet av så tenkte jeg likegodt kunne henge den opp inntil jeg fikk kjøpt flere levende
Du får kjøpt sort folie til bakgrunn og med nonstick lim så du kan ta av og på som du måtte ønske. Tror jeg betalte 39kr meteren på TAM alna før jeg satte inn 3d bakgrunn.
Cathy
Du får kjøpt sort folie til bakgrunn og med nonstick lim så du kan ta av og på som du måtte ønske. Tror jeg betalte 39kr meteren på TAM alna før jeg satte inn 3d bakgrunn.


Takk for tipset! Vi får se om jeg får forbedret bakgrunnen min etterhvert..
Jeg syns det ser riktig fint ut!
Takk! Ble mye penere etter at jeg fikk ordnet med stener og bygd huler osv.. Blir nok flere planter i morgen tips til planter?
Hei igjen!
Jeg er glad i vallisneria, det er en høy plante. Anubias(?) er kjempefin til å montere på røtter. Jeg har også hornblad og pistia(flyteplante)
Disse er greie planter å få til hos meg. Jeg har også noen sorter mose, jeg liker javamosen best. Også har jeg 3 algekuler.
Jeg har flere planter i mine kar, men jeg vet ikke navnet på dem. Enkelte av dem liker jeg bare sånn passe, så når favorittene mine blir store nok, gir jeg dem bort.
Nina3
Hei igjen! Jeg er glad i vallisneria, det er en høy plante. Anubias(?) er kjempefin til å montere på røtter. Jeg har også hornblad og pistia(flyteplante) Disse er greie planter å få til hos meg. Jeg har også noen sorter mose, jeg liker javamosen best. Også har jeg 3 algekuler. Jeg har flere planter i mine kar, men jeg vet ikke navnet på dem. Enkelte av dem liker jeg bare sånn passe, så når favorittene mine blir store nok, gir jeg dem bort.


Takk for tipsene! Skal sjekke de ut Tror neppe de finnes her hos butikken vår, men er vel mulig å bestille over nett/ta seg en bytur?

Hvordan er det med røtter forresten? Bør de kokes eller noe før man har de i akvarie? Vurderer å kjøpe ei skikkelig fin ei jeg så på butikken før helga, men vi får se..
Jeg pleier ikke koke mine, men skrubbe dem under kaldt vann med en oppvaskkost som kun brukes til akvariesaker. Dog vet jeg at mange foretrekker å koke. Om du er usikker på rotens opphav og type kan det være greit for å se hvor meget de farger av. Jeg kjøpte i vanvare en annen type rot enn "vanlig" en gang og fikk mørkegult vann. Det gir flott stemning for visse typer biotoper, men var ikke akkurat det jeg var på jakt efter.

Ellers er det et godt aquascaping-tips å være klar over at røtter kan man skru sugekopper på og feste på glasset. Da har du vesentlig flere muligheter til å variere hvordan du pynter.
Truls O. Bjørhei
Jeg pleier ikke koke mine, men skrubbe dem under kaldt vann med en oppvaskkost som kun brukes til akvariesaker. Dog vet jeg at mange foretrekker å koke. Om du er usikker på rotens opphav og type kan det være greit for å se hvor meget de farger av. Jeg kjøpte i vanvare en annen type rot enn "vanlig" en gang og fikk mørkegult vann. Det gir flott stemning for visse typer biotoper, men var ikke akkurat det jeg var på jakt efter. :) Ellers er det et godt aquascaping-tips å være klar over at røtter kan man skru sugekopper på og feste på glasset. Da har du vesentlig flere muligheter til å variere hvordan du pynter.


Å, kult!! Har alltid lurt på hvordan folk får sånne svære røtter til å stå så fint i vannet.. hehe!
Kjøp de syrefaste og rustfrie hos vår venn Clas, finn et egnet punkt på roten og skru inn. Ideelt sett bør det være i det minste 2 sugekopper, men det er ikke alltid like lett å få til 2 kopper som er festet på en slik måte at begge treffer glasset.
Så genialt!
Jeg som lurte på om jeg skulle lage 3D bakgrunn selv, er nå kommet på andre tanker! Har ei rot til overs, og den skal jeg plante på, og suge den fast på bakveggen. Hvem trenger bakgrunn da..? Ikke jeg!
Har du kanskje et varenr på skruene fra Clas?
Er redd jeg ikke har det for hånden, men så lenge de er syrefaste og rustfrie går det greit. Jeg er ikke akkurat byggmester Bob og fant det enkelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap