Algeproblem

legger dette på nybegynner siden jeg aldri har vært borti dette før. er en sort alge som sprer seg i akvariet litt mere hvær dag, bider sanden sammen på en måte.. veldig stykt og se på:S har god sirkulasjon i akvariet

noen som vet hvilken type dette er? se bilde
*bump* ingen som vet?
ser det kun i sanden ikke ellers i akvariet
Ser det samme her som "sørgerand" ved akvarieglasset, har ikke sett det i sanden annet enn under innkjøring. Tror jeg ville brukt hevert og fått ut mest mulig, sørget for å stille utblåset mot frontglasset så det blir sirkulasjon både i vannflaten og i bunnen, vært nøye med renhold og kanskje minsket lystiden en smule. Enten det nå er en alge eller blågrønnalge har du en eller annen slags ubalanse mellom næring, plantevekst, temperatur og lystilgang...

Sandsnegler er gode hjelpere forøvrig, de snur og vender og roter og rengjør
Linda W
Ser det samme her som "sørgerand" ved akvarieglasset, har ikke sett det i sanden annet enn under innkjøring. Tror jeg ville brukt hevert og fått ut mest mulig, sørget for å stille utblåset mot frontglasset så det blir sirkulasjon både i vannflaten og i bunnen, vært nøye med renhold og kanskje minsket lystiden en smule. Enten det nå er en alge eller blågrønnalge har du en eller annen slags ubalanse mellom næring, plantevekst, temperatur og lystilgang... Sandsnegler er gode hjelpere forøvrig, de snur og vender og roter og rengjør ;)

det har gått i 2 måneder, fikk samme problemet rett før jeg la det ned. med tror jeg vet årsaken. har en vegg som utsuget er bak og dær er det stille vann med litt lystilgang som sikkert ikke er en god kombinasjon.
kanskje det har spredd seg vidre dærfra?
Alger
Haha, skynd deg før det blir slik! [External Image]

Så ut som noe av det samme, men litt verre i dette. Hopet seg opp med bobler under algeteppet, derav toppene. Var forøvrig skyhøye verdier av fosfat i akvariet...

Husker ikke hvordan vi ble kvitt det. Men det er som Linda W sier, sjeldent det ikke hjelper å redusere foring, evt. bytte lysrør og generell vedlikehold (som i mitt tilfelle burde ha blitt gjort for noen måneder siden...). Bl.a. Sera Phosvec tar bort fosfat, men ha gjerne vannbytte i tillegg
Skjær til en bit av noe vannfast og lystett som dekker til over det stillestående hullet, jeg bruker liggeunderlag, andre en bit damduk, da slipper du i alle fall å lure på om det er kilden.

Men det vil ikke spre seg derfra hvis det ikke er fine levevilkår utenfor! Hvis du har mulighet til å sjekke fosfatnivået får du kanskje en forklaring, oppskriften er uansett den samme
tekker for gode svar har sånn kjemisk vanntestersett så nu får jeg prøvd det
etter ca 1 år liggende i skuffen
Linda W
Skjær til en bit av noe vannfast og lystett som dekker til over det stillestående hullet, jeg bruker liggeunderlag, andre en bit damduk, da slipper du i alle fall å lure på om det er kilden. Men det vil ikke spre seg derfra hvis det ikke er fine levevilkår utenfor! Hvis du har mulighet til å sjekke fosfatnivået får du kanskje en forklaring, oppskriften er uansett den samme ;)


har fikset hullet nu med lit mcgayver tape ++

vet du om reker kan ta denne type alger? fikk reker hær om dagen.
fjernet mesteparten av synlig alge også
Erpetoichthys
Haha, skynd deg før det blir slik! [IMG]DSC00470[/IMG] Så ut som noe av det samme, men litt verre i dette. Hopet seg opp med bobler under algeteppet, derav toppene. Var forøvrig skyhøye verdier av fosfat i akvariet... Husker ikke hvordan vi ble kvitt det. Men det er som Linda W sier, sjeldent det ikke hjelper å redusere foring, evt. bytte lysrør og generell vedlikehold (som i mitt tilfelle burde ha blitt gjort for noen måneder siden...). Bl.a. Sera Phosvec tar bort fosfat, men ha gjerne vannbytte i tillegg :)


skal prøve skifte lysrør, de er snart 2 år gammle:/ tok fram vannteste settet. alt var dær bortsett fra fosfat testen
men testet alt av vannverdier som jeg kunne og alt det andre ser helt perfekt ut bortsetfra den med jern HO het den kanskje. kan det ha noe og si? iværfall så viste den for lite
Vet du har fått svar og sånt, men du kan ha perioder som lyset er avskrudd Da bygger jo ikke algene seg opp Sånn i tilfelle du får det etter stund prøv dette:
Si fks du har jobb, så når du står opp skrur du på lyset, si du står opp 2 timer før du drar, så skrur du av lyset når du drar på jobb. Når du kommer hjem skrur du på lyset, så skrur du det av om ca 5 timer igjen.... Bare noe jeg gjør for at algene ikke skal komme. Men! Så er ikke jeg veldig plaget med alger da
AkvariumBoy
Vet du har fått svar og sånt, men du kan ha perioder som lyset er avskrudd :) Da bygger jo ikke algene seg opp :) Sånn i tilfelle du får det etter stund prøv dette: Si fks du har jobb, så når du står opp skrur du på lyset, si du står opp 2 timer før du drar, så skrur du av lyset når du drar på jobb. Når du kommer hjem skrur du på lyset, så skrur du det av om ca 5 timer igjen.... Bare noe jeg gjør for at algene ikke skal komme. [B]Men![/B] Så er ikke jeg veldig plaget med alger da :)


har lyset på 8 timer om dagen, har sånn timer som styrer tiden på armaturet. skal jeg kanskje prøve mindre lys? har aldri vært noe plaget med alger så har ikke peiling på dette. husker jeg mørkla akvariet før jeg la det ned i et siste tappert forsøk på å få det bort men de var dær etter 5 dager.
Oja, som jeg forsto det så hadde du problemer.... Men men :P Hvis du ikke er plaget, er vell alt veldig fint da Men hvis du blir plaget noen gang, prøv litt mindere
AkvariumBoy
Oja, som jeg forsto det så hadde du problemer.... Men men :P Hvis du ikke er plaget, er vell alt veldig fint da :) Men hvis du blir plaget noen gang, prøv litt mindere :)


kommer vel ann på hvordan du definerer plaget men alt det på bildet har vokst på en uke så om 2 måneder tipper jeg det ikke vil se bra ut
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap