40 liters aquarium

Heisann!
Jeg fikk mitt første akvarium på fredag,med planter og sand. Plantene og sanden er lagt i akvariummet og jeg har fyllt det opp med vann pga plantene så di ikke dør. Tenkte jeg skulle til dyrebutikken å få kjøpt aqutan og Biostarter da jeg har hørt at det funker bra.
Hvor lang tid skal det gå før jeg da setter inn fisk (skal ha slørhaler og maller)
heihei gratulerer som akvarist! har du lest om slørhalen enda? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286

disse trenger mer enn 40 liters akvarium :/

ang når du kan ha oppi fisk, så helst 3uker fra oppstart

Lykke til!
Slike startere funker dessverre skjelden. Les i akvarieskolen, om oppstart av akvarium.
Heisann
Har ikke lest om slørhalene enda,men skal gjøre det i dag og tusen takk
Jeg har hatt venner som har brukt slike startere og det har gått helt fint.
Vel, da har vennene dine hatt flaks...

Karet ditter er også alt for lite for slørhaler, og for de aller fleste maller. Vil anbefale deg å lese mye i Akvarieskolen og Fiskebasen før du går til anskaffelse av fisk. Da kan du unngå mye frustrasjon, og fiskedød...
Slørhaler kan bli ganske store, og er ikke egentlig så godt egnet i et så lite akvarium. Det du opplever da er at det skal lite til før det blir dårlige vannverdier og du må bytte vann ganske ofte, pluss at fiskene får dårlig med plass til å bevege seg.

Det er bedre med mindre fisk i et slikt akvarium, så som guppy, killi eller neontetra. Du kan ha maller i et slikt akvarium også, men pass på at du får ancistrus eller en lignende liten art, siden de andre som ofte også er i handelen, pleco, blir altfor store for en 40-liter. Det er mange typer fisk som går i en 40-liter, bare pass på at det ikke blir for mange. Små akvarier er i utgangspunktet mye mer jobb enn de store, men det går fint å ha det også hvis man går inn for det.

Det er mye morsommere med fisk når de har litt plass i forhold til størrelsen sin, og det er rimelig greit å holde vannet rent og klart.

Det er mange ting som går helt fint, slik som å holde slørhaler i 6-liters boller, men det betyr ikke at det er en god idé.
Mini fiskebolle
jeg har en lite fiskebolle erikke sikkert på hvor stor den er,går det an å ha en fiks oppi der som ikke er så stor,og hva slags utstyr har man i en liten fiskebolle? er det bare stiener,en plante og fisk + da å resne vannet først da selvfølgelig.
Ja, det går ann å ha fisk i en bolle. Men det blir det samme som om du skulle ha blitt puttet inn i ett rom på en kvadratmeter. Du vil overleve, men vil du trives?

Etter min mening (og dyrkjøpt erfaring) er det ikke noe utenom planter og evt en snegle som kan trives i en bolle
Guppy
Heisann folkens!

Da har jeg fått 3 guppy`er en han og to hoer + to små maller
så da er jeg endelig i gang med akvariummet. Fiskene trives og koser seg.
Hei, og gratulerer!
Jeg anbefaler deg på det STERKESTE å kjøpe deg vanntester! Særlig viktig er å måle nitritt (NO2); da du mest sannsynlig vil få en oppblomstring av dette i løpet av kort tid. Les om det her på forumet.
Teststrimler er ikke særlig gode målere, de gir bare en indikasjon på hvordan vannkvaliteten er.
Nitritt er veldig giftig for fisken, og den dør mest sannsynlig av det.
Fint at du er med her på forumet, her er omtrent alt du trenger å vite / lære. Kanskje du starter din egen personlige tråd?
Kos deg med de nye fine fiskene dine, og lykke til!
Testin av vannet til akvariummet
Jeg skal til dyrebutikken på mandag og få testa vannet ordentlig der.
Det var lurt. Men husk at nitritt- toppen kommer fra nå av og fremover, så du bør teste ofte. Har du lest om innkjøringen av akvariumet her på forumet? Det tar som oftest 4-6 uker før det er klart for fisk. Men nå har du allerede anskaffet fiskene, og da får vi gjøre det beste for å hjelpe deg til å lykkes.
Siden du er startet opp litt for tidlig (jeg lover, det gjorde jeg også. - med dårlig resultat) , anbefaler jeg deg til å høre med noen i nærheten av deg som har akvarium, om å få grums (filtergugge) fra filteret til et godt innkjørt kar, da er sjansen for å få den fryktede, men ventede NO2 stigningen mye mindre. Du kan helle grumset i akvariet nær filteret, eller rett oppi filteret. Da får du ekstra tilførsel av de gode bakteriene som vi så gjerne vil ha mest mulig av. De lever ikke så lenge uten vanngjennomstrømming, så du må ikke vente for lenge med å putte grumset i karet ditt.
Ikke kjøp flere fisker på noen uker fremover, og hvis du skal kjøpe, så kjøp bare litt av gangen.
Hvor mye og hva slags fisk du kan ha i ditt akvarium, er ikke jeg den rette til å svare på. Det er det sikker andre flinke akvariefolk som vil hjelpe deg, evt. fiskebasen her på AF.
Jeg lærte veldig fort og HARDT at ikke alt de forteller i dyrebutikkene stemmer. Kostbart ble det også å stole blindt på dem.
Desverre kjenner jeg ingen i nærheten av meg som har akvarium nå,så da får jeg prøve så godt jeg kan og finne ut av. Tusen takk for fin info og bare kom mere med info,det trengs alltid
Cecilie Bramley
Jeg skal til dyrebutikken på mandag og få testa vannet ordentlig der.

Har tatt noen slike kontroller. Og det er forskjell fra butikk til butikk hva resultatet blir! De fleste bruker strips også ja. Jeg fikk et resultat fra nærmeste butikk. Lovet ikke bra. Og så gikk jeg til en som jeg stoler på og den butikken ga meg et helt annet resultat, men som han sa, det kan variere litt fra dette vannet du har med fra karet og til det som er hjemme. Og det stemte. Men ikke veldig mye svinging. I butikk nr 1 kjøpte jeg det jeg trang siden det var nitritt i karet. Noe butikk nr to ikke fant og da jeg kom hjem var det ikke nitritt på testen min! Fikk job bytta så klart, men alikevel, det kan være unøyaktig. Mulig frakt kan ha innvirkning uten at jeg vet det. For det var 1,5 time til butikk nr to fra jeg kjørte hjemmefra. Så det var litt avstand å tenke på også ja.

Har starta akvarer ganske raskt (etter 1 uke eller så) og det har gått bra. Har latt akvarier stå i 2-3 uker og det gikk ikke. Dette var et veldig lite akvarie. Har også satt opp store og latt de stå en mnd med bare grus og etterhvert planter. Og det har absolutt vært det beste i oppstarten. Ikke no tull med vannverdier eller noe heller.

Masse lykke til. Og det å innvestere i tester er gull verdt!
Min guppy

Jeg har en Guppy (hunfisk) som er hvit,men i går så jeg og min mann at helt innerst ved halen skimrer det en gul/grønn farge når ho leer på halen,hva betyr dette?
Det betyr at du sannsynligvis får yngel om ei uke eller to. Når hun er sprekkferdig, nærmest firkantet, er det nært forestående. Pass på å ha godt med planter, gjerne hornblad, så vokser de fleste opp. Fødekasser er bare stress for fisken.
Yngel
Nina3
Det betyr at du sannsynligvis får yngel om ei uke eller to. Når hun er sprekkferdig, nærmest firkantet, er det nært forestående. Pass på å ha godt med planter, gjerne hornblad, så vokser de fleste opp. Fødekasser er bare stress for fisken.

Dette blir jo spennende jeg har jo allerede et yngel på 13 fiskeunger,så dette er jo bra
Di er oppi en egen yngleboks,så di er fornøyd og spiser godt. Di er snart 1 uke gamle
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap