Forsøk nummer 2

For og forklare dette kort skal jeg gå rett på sak.
For ca 3 måneder siden aviklet jeg akvariumet mitt. Det var et lite 24 liters akvarium som hadde flere problemer. På grunn av foresatte som ikke ønsket mer gris med vann fikk jeg ikke utvidet akvariesamlingen. Nå har jeg flyttet ut på grunn av utdanning og er klar for større utfordringer.

Det jeg nå trenger litt hjelp med er en hel del. Kan like gjerne summere det med en liste.

Litt fakta om det gamle akvariet. Bunnsubstratet var biltema sand 0,2+ i kornstørrelse. En rot av ukjent kaliber og art, kunstige planter siden de var enklere og passe på. Ellers var det en "fin" cocktail av kardinaltetraer, pansermaller, indianer gobyer, plattyer og sebrafisk. Jeg la også merke til at flere av fiskene ikke var der de skulle være med tanke på vanndybde.

- Jeg kan starte med sykdommene fiskene fikk som jeg ønsker og få en slutt på. Jeg hadde 5 problemer i akvariet som jeg vet om. Det ene var en slags plomme som la seg rundt noen av fiskene og en orm eller en hvit strek kom ut. Så var det dirrekte soppangrep på pansermallene. Indianer Gobyene spiste ikke noe som sikkert skylles dårlig plass- Ellers forsvant noen av tetraene og noen av dem døde dagen etter at jeg hadde lagt utti en bunnspiser pille. Jeg vet at vannkvaliteten kan ha noe med saken og gjøre siden at akvariet er så lite.

- Det første problemet jeg erfarte var brunalger som la seg på de levende plantene og gjorde dem om til skitklumper.




Dette er noe jeg overhode ikke vil oppleve om igjen og derfor skal jeg be om råd denne gangen.

- Siden jeg bor på hybel vil jeg ikke ha et akvarie med syke dimmensjoner. Jeg vet det er mange som skriker med en gang et akvarie har færre en 400 Liter, men hvilket burde jeg ha som er innenfor rimelighetens grenser. Da tenker jeg også økonomisk siden hybelstudenter flest har ikke råd til akvarie til 2K og en pumpe til 1K

- Hvilken sammensettning av fisk burde jeg ha. Jeg ønsker Indianer Gobyer, Kardinal tetraer, sebrafisker om de ikke kommer i konflikt med tetraene og pansermaller. Armani reker eller hva de nå en heter har jeg også lyst til og eksprementere med. Hvordan blir det isåfall med vasking med reker kan det være at de blir med røret til bøtta.

- For at plantene ikke skal bli til skitklumper hva burde jeg gjøre, og hvordan skal jeg forhindre alle sykdommene.

I Fiskebasen kan du søke opp og lese om de ulike fiskene du vil ha.

Du har allerede opplevd at et lite kar med alt for mye fisk bare gir trøbbel. Størrelsen på karet er nok opphav til problemene du hadde, så da skjønner du sikker hvorfor noen "skriker" at karet bør være minst 400 liter, selv om jeg personlig ikke har hørt noen skrike om akkurat det. Men minimum 60 liter bør det være, aller helst over 100 liter, og ikke minst så må antall fisk tilpasset karets størrelse.

Du kan finne mye greie brukte kar om du vil spare noen kroner, så kan du heller investere i dråpetester (pH og NO2 er viktigst) og en skikkelig pumpe, gjerne utvendig.
Hei du
Jeg er langt fra noen ekspert, men min erfaring er faktisk at de litt større akvarium fungerer best¨. Skjønner du har begrenset med plass, men et 110 liter er en god begynnelse, det har jeg selv startet opp i barnehagen jeg jobber i. Hjemme har jeg flere, men det største er bare 180 liter, og det fungerer mye bedre enn de litt mindre.

Har anubis planter festet til røtter, de vokser ikke så fort, så er ikke i begynnelsen så mye hjelp til vedlikehold i akvarie, men du får igjen i form av kraftige levedyktide planter, jeg har i tillegg javabregne, den er vekstvillig og lettstelt.

jeg synes ciklider, sammen med litt stimfisker gir et spennende miljø, og selvsagt litt forskjellig corydas, av cilider men er jeg de mindre ciklide artene.
Tips
Hei.

Vet ikke hvor mye du vet fra før av, med det aller viktigste du må tenke på er vannverdier, og dermed innkjøring (uansett str du ender opp med). Her står alt du trenger å vite om innkjøring: http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372

Huff, må nesten le litt av uflaksen din. Du kan unngå mange sykdommer med å:
- Ha god, konstant vannkvalitet
- Hyppige vannbytter (bare ikke bytt for mye vann, 1/3 er max)
- Salt i vannet (akvariesalt! Kort sagt så styrker dette immunforsvaret til fisken. Husk halv dose om du skal ha maller)
- Og selvsagt; velg frisk fisk når du er på shopping. Ingen sammensnurpede halefinner, finner med "bitemerker", fisk som virker apatisk, svømmer rart, osv. Husk at vannet fra dyrebutikken ikke skal i ditt akvarie.
- Stress hos fisken senker immunforsvaret. Stress kommer av transport (fanging, frakting, nye vannverdier, osv), at fisken blir jaget feks (enten av andre fisker, eller "av deg" (mange fisker oppfatter det at du driver oppi akvariet som jakt)) ol.

Du vet sikkert at jo større akvarie, jo enklere er det å holde stabile vannverdier i det. Skjønner at 400 l er alt for stort/dyrt (er student selv), men kan virkelig ikke anbefale noe mindre enn 80-100 l... Det er både bedre for fisken, du kan ha flere fisk, og som tidligere nevnt, enklere å holde.

Du kan gjerne plante ekte planter. Plant noe hurtigvoksende som vasspest (Egeria densa). Dette tar næring fra algene, i tillegg til at få alger vokser på hurtigvoksende planter. Brunalger er temmelig vanlig i nyoppstartede akvarier, og gir seg som regel når du har fått stabilisert vannverdiene.

Når det gjelder sammensetningen av fisk orker jeg ikke å skrive så mye Husk at både kardinaltetra og sebradanio er stimfisker (min. 10 stk). Corydoras (pansermaller) foretrekker også å være i en gruppe, og det er også fordelaktig å ha amanorekene i flertall Har ikke erfaring med indianergobyer.

Håper dette hjelper!
Tusen takk for svar
Tusen takk for konstruktive svar. Jeg har nok en tendens i å ha uflaks i alt jeg gjør men slikt skaper kunnskap. Jeg skal definitivt prøve meg på et akvarie mellom 100 og 200. Slike svar som jeg har fått skaper den gnisten jeg tidligere hadde for akvarium
Sjekk ut Juwel Lido, det har en litt snedig dimensjon og rommer 120L hvis jeg husker riktig. Bunnarealet er ikke ideelt for Corydoras, men en liten stim går helt fint.

Ha levende planter denne gangen, gjerne vasspest som tidligere nevnt her, hornblad, hydrocotyle o.l. Planter i akvarium har samme effekt som trær på jorda, de omdannet dritt til brukbare ting (nå ja, jeg vet fotosyntesen er litt dypere enn det, men kort fortalt). Jeg foretrekker flyteplanter siden det er så lite styr med dem, og når det er for mye kan du bare rive ut en håndfull eller to.

Alger dukker opp ved for mye næring. Ekte planter tar opp massevis av næring, og gjør det mye vanskeligere for alger å overleve. Med kunstige planter er det fritt fram for algene.
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap