- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Natron
Natron
Jeg skal øke Ph med natron, men hvor mye skal jeg bruke pr 10 evt 100 liter vann?
Kan Ph bli skyhøy med natron, eller er det en verdi det ikke kan overstige?
Jeg er jo redd for å få en ekstrem-økning på kort tid. Jeg vil, som anbefalt øke gradvis, men her er jeg usikker.
Ellers syns jeg det er vanskelig med stabil ønsket verdi. (7 -7.5) Mine verdier ligger rundt 6, og det synes jeg er for lavt for mine fisker.
Dette med KH/GH syns jeg også er litt vrient, noen som har gode råd for å få denne høyere? Jeg vet jo at det er bufferen til Ph verdiene.
Noen smarte, gjerne enkle hjelpemidler?
Kan Ph bli skyhøy med natron, eller er det en verdi det ikke kan overstige?
Jeg er jo redd for å få en ekstrem-økning på kort tid. Jeg vil, som anbefalt øke gradvis, men her er jeg usikker.
Ellers syns jeg det er vanskelig med stabil ønsket verdi. (7 -7.5) Mine verdier ligger rundt 6, og det synes jeg er for lavt for mine fisker.
Dette med KH/GH syns jeg også er litt vrient, noen som har gode råd for å få denne høyere? Jeg vet jo at det er bufferen til Ph verdiene.
Noen smarte, gjerne enkle hjelpemidler?
Postet 02.09.12 kl 17:21
Disse greiene forvirrer meg også, men når jeg brukte natron for å øke ph den gangen jeg hadde malawi så testet jeg i en bøtte med vann først.
Altså tilsatte litt og litt natron mens jeg testet ph for hver gang. Jeg tror jeg kom frem til en ts. pr. 10 liter vann for å få ph 8, men nå er det ganske høy ph i vannet her fra før også.
Altså tilsatte litt og litt natron mens jeg testet ph for hver gang. Jeg tror jeg kom frem til en ts. pr. 10 liter vann for å få ph 8, men nå er det ganske høy ph i vannet her fra før også.
Postet 02.09.12 kl 17:38
Det finner du enkelt ut ved å teste deg fram i en bøtte med vann. Mål pH før og etter tilsetning av en viss mengde natron, så finner du ut hvor mye du trenger på 10 liter vann, og kan regne ut hvor mye du trenger på hele karet ditt. Vil anbefale å ikke endre verdiene for brått, men gradvis over flere dager / vannbytter.
Postet 02.09.12 kl 17:38
Postet 02.09.12 kl 17:42
Natron
Du klarer max ph 8,3 med natron ikke høyere
Postet 02.09.12 kl 18:56
Postet 02.09.12 kl 19:35
Postet 02.09.12 kl 23:00
Trår ilende til med oppskriften, post 383 i tråden. Har blitt veeeldig lang nå, en dag burde jeg kanskje ta meg sammen og lage en indeks...
Postet 02.09.12 kl 23:48
Postet 02.09.12 kl 23:59
Jeg skjønner. Pr. akkurat nå er det en voldsom blanding av hummer og kanari oppi storkaret, etter noen overflyttinger og midlertidige løsninger.
I hovedsak er dette et kar for L-maller, SAE og da(e)nisons barber, botia og noen danio. To indiske glassmaller bor også her, og en labeo som er i midlertidig fosterhjem før den skal flytte videre.
Av midlertidige løsninger snakker vi om 4-5 mollyer, 4-5 guppyer og 4-5 platy. Der kolliderer vannverdiene, vet jeg. Enten blir løsningen fortsatt utflytting, eller et enda et kar med bare levendefødere. Men jeg syns Ph er lav når den bare ligger på 6 og under.
Fiskene lever i fred og fordragelighet, er aktive og har klare farger, og spiser godt, så total katastrofe er det ikke. Men ei opprydding må nok til. Har vært i meste laget hjelpsom og tatt i mot fisker som har trengt et nytt hjem. Ganske ukritisk.
I hovedsak er dette et kar for L-maller, SAE og da(e)nisons barber, botia og noen danio. To indiske glassmaller bor også her, og en labeo som er i midlertidig fosterhjem før den skal flytte videre.
Av midlertidige løsninger snakker vi om 4-5 mollyer, 4-5 guppyer og 4-5 platy. Der kolliderer vannverdiene, vet jeg. Enten blir løsningen fortsatt utflytting, eller et enda et kar med bare levendefødere. Men jeg syns Ph er lav når den bare ligger på 6 og under.
Fiskene lever i fred og fordragelighet, er aktive og har klare farger, og spiser godt, så total katastrofe er det ikke. Men ei opprydding må nok til. Har vært i meste laget hjelpsom og tatt i mot fisker som har trengt et nytt hjem. Ganske ukritisk.
Postet 03.09.12 kl 11:19
Endret: 03.09.12 kl 11:25