Reker fra starten

Hei.
Setter opp et nytt akvarium og for og slippe noe av den jævelige ventetiden vurderer jeg og slippe ut reker fra dag en eller dag to eller tre. Er dette risikabelt på lik linje med å slippe ut fisk fra starten eller er det fullt forsvarlig. Ønsker ikke kommentarer som er vedtatte sannheter men påbeviste forskningsresultater eller erfaringer
Vet ikke helt om jeg tør å svare deg egentlig siden du krever påbeviste forskningsresultater eller erfaringer. Men det er vel egentlig påvist at reker krever veldig godt innkjørte kar for å overleve. Så å ha reker i et nytt kar tror jeg er en dårlig løsning.
Hei!

Reker er mer sensitive for ammoniakk og nitritt enn fisk, derfor er det en dårlig ide før filteret er innkjørt

Har amanoreker og gabonreker selv, og merker dårlige vannverdier på rekene (som blir paniske) før fisken reagerer.. Har ikke noe annet bevis enn egne erfaringer da
Bortkasta penger å ikkje ha tålmodighet.

Karet bør gås 4 uker før noe levende hives oppi. Kan hente filterguffe fra et annet gåendes akvarie, for å kickstarte prosessen og korte ned ventetiden lite grann.

:-)
Egne erfaringer slår ofte de beste vitenskapelige funnene
Jeg hadde aldri tort å sette reker i fra oppstartsdagen. Dette av mer årsaker. Vi hadde gode stabile kar da vi satte ned reker. Så skjedde det noe med vannledningen her så vannverdien ble veldig annerledes. Så da vi tok vannbytte (var ikke klar over at ledningen var lekk og fikk ikke noe beskjed, ligger oppe ved pumpestasjonen denne feilen så var ikke noe vi hadde forutsettning for å se en gang) som vanlig mista vi alle reker utenom 5. Det var dødsfall i ettertid på ytterligere 2 reker bare noen dager etter. Det var en dyrbar erfaring. Selv om karet var godt innkjørt (hadde hatt det oppe i flere mnd) så skulle det lite til for at rekene ikke tålte verdien. Når det er sagt, springvannverdien var skremmende. Det var faktisk ikke drikkbart en periode etterpå. Mistet også litt fisk som var skjør for vannverdiforandringer.

Så tilbake til din oppstart ville jeg nok ikke tatt sjansen. Mulig noen reker er mer hardføre enn andre? De sier jo også at man bare skal putte oppi få fisk av gangen for å ikke få for mye belastning også etter det har stått seg inn. Der har jeg hatt dårlig tålmodighet en del ganger, men mulig hatt litt flaks og reddet det meste med få dødsfall. Men igjen, stor forskjell på springvannet man bruker. Det gikk uten problemer en plass vi bodde, flytta en annen plass og fikk masse kluss.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap