...gruer meg til å komme hjem...

Hei!
Nå skal jeg fortelle dere hvordan det er å forhaste seg...

For ca 6 mnd siden kom jeg over et hjørneakvarie på 500 liter til en VELDIG billig penge.. Og jeg lar meg som vanlig ikke stå over et kupp.

Nå har jeg flyttet og har endelig satt opp stasen. Jeg fylte opp med grus og vann, og fyrte igang pumpen, for, at ting skal få rusle litt, har jeg jo fått med meg...

Dette fikk godhjøre seg en uke mens jeg var borte på jobb... Meen.. En liten lekkasje førte til at ca 15 liter av vannet har funnet nytt bosted under min nylagte parkett.. Så tørre gummipakninger i pumper er ikke alltid like tette har vi nå registrert..

Etter en uke var det rett på butikken å kjøpe fisk og planter, så nå har jeg altså ca 10 mer eller mindre små fisk oppi der.. Jaja, plantene er i det minste hurtigvoksende, men jeg mistenker at fisken er hurtigdøende etter å ha vært innom på forum her og lest meg opp i ettertid, noe jeg selvfølgelig ikke hadde tid til først..

Panikken grep meg litt, så jeg har skiftet 30% av vannet to ganger i helgen som var, og satte i en skummer, i håp om at d skal kunne hjelpe.. Men nå er jeg bortreist og kommer ikke hjem før lørdag, så jeg er jaggu spent på hvordan dette har gått.. Jeg mistenker vel egentlig tragedie i heimen..

Så gratulerer til meg selv for nøyaktig utførelse av alle nybegynnerfeil...

Det eneste håpet jeg har er at karet er så stort at fisken kanskje kan takle dette en uke...
Oi. Dette er ikke no festelig nei. Men veldig fint at du deler med oss så vi kan lære av andres feil. Så krysser jeg fingrene for at det skal funke bra hos deg når du kommer deg hjem.
D er mildt sagt litt spennende for tiden, ja. En får bare vente og se.. Satte opp foringsautomat og timer på lyset, men d ser ut som dette ikke var så lurt heller... Jaja.. Jeg mente d bare godt; er det ikke d man pleier å si?....
jo de sier så.

Hadde timer på lyset her også. Egentlig veldig glad i den. Og vet mange bruker det. Men så ville den ikke gjøre jobben sin god nok så nå gjør jeg alt manuelt (heldigvis bare 4 kar da). Lys på på morgenen, så får de 4 timer av på dagen og så på igjen frem til kvelden. Dvs lys på i 8-10 timer ble det med timer. Det blir ikke like flittig nå da. Sukk. Må nok bare bli flinkere igjen :P
Timere på karene er kjempekjekt, og bra for at plantene skal vokse godt i nyoppsatt kar.

Men foringsautomat burde du nok ventet med. Krysser fingrene for at fiskene dine klarer seg....
Det som taler til din fordel er stort kar. planter og få fisker, samt at du har tatt noen skikkelige vannbytter før du dro. Jeg skal krysse fingrene for deg og fiskene dine :o)

Kjøp dråpetester for ammoniakk (NH4), nitritt (NO2) og pH. De 2 første måler det som evt kan drepe fiskene dine, så får du utslag på de, så er det vannbytter som gjelder.
La meg si d sånn: Læringskurven ble veldig bratt, og nå vet jeg hvorfor exen plutselig fikk problem i sitt kar.. Hun byttet 70% av vannet og all filtervatten samtidig. Dette forumet er gull verdt, og tusen takk for forsiktig optimisme.:0) Oppdaterin kommer lørdag!:0)
Du har jo lært så mye på så kort tid at det vil være helt urettferdig hvis du får problemer. En annen gang vil du jo la fisken kose seg med godteri den finner i karet i stedet for å sjanse på automaten for eksempel, og komme hjem til gullende rent kar.

500 liter er veeeldig mange bøtter vann, krysser fingrene og håper du slipper med skrekken...
Tja, urettferdig? Jeg føler egentlig at de problemer jeg evt får fremover er velfortjente når jeg ikke viser skapningene den respekt de skal ha ved å ikke fordype meg i hva det egentlig vil si å holde et akvarium. Får bare håpe at de ikke lider noen overlast av min dumskap.
Fisker greier seg veldig godt i et innkjørt kar, noe du kanskje ikke har ut fra tiden du beskriver. Som regel greier fisk seg i 1-2 uker uten mat (om du ikke har mye yngel)

Når jeg er borte, forer ingen andre fiskene for meg (klok av skade) og har timere på lysene. Er vel nødt for det ettersom det nå er rundet 20 kar i huset. Skru av og på dette ville være et mareritt både morgen og kveld.

En trøst til deg er at vi alle en gang i tiden har gjort mange "brølere" og små/store feil, og til tider gjør det selv om en ikke ønsker det.

Ønsker deg lykke til
Tusen takk for alle lykkeønskningene. Nå får jeg bare håpe at denne tråden ikke blir en blogg om alle mine tabber, men en dokumentasjon av min vei fra fiasko til suksess, vel og merke hva fisk angår...;0)
Du kjenner ikke noen som har et innkjørt akvarie da? Slik at du kan få litt filterguffe derfra? Da vil du iallefall få kickstarta pumpa di!
Noen fisk er jo også mer hardføre, slik at det ofte kan gå bra! Men lykke til

Pål
Tusen takk! Jo jeg gjør jo det, så vi får se på lørdag når jeg får målt verdiene, om jeg må ha hjelp derfra eller om ting kanskje har kommet litt i gang selv. Men kan hende jeg skulle tigget til meg litt uansett..:0)
Travelmann
Panikken grep meg litt, så jeg har skiftet 30% av vannet to ganger i helgen som var, [B]og satte i en skummer[/B], i håp om at d skal kunne hjelpe..


Du skriver at du satte inn en skummer?
Mener du en proteinskummer som brukes i saltvannsakvarier?....eller bruker du et annet navn for brusestein? (fordi det "skummer" av den?)
Proteinskummere vil ikke ha noen effekt i ferskvann.

Mvh Morten
Okay, trodde jeg hadde lært et nytt kult ord..:0) det er nok en såkalt brusestein, i håp om at det kunne påvirke gassutskillingen og tilføre litt mer o2 i vannet.:0)
Travelmann
Okay, trodde jeg hadde lært et nytt kult ord..:0) det er nok en såkalt brusestein, i håp om at det kunne påvirke gassutskillingen og tilføre litt mer o2 i vannet.:0)


Ok, det var bare greit og avklare.
Bare å avklare i vei!:0) Jeg suger til meg kunnskap og erfaringer som en svamp for tiden, så alle innspill og pekefingrer mottas med glede!:0)
Da har jeg kommet hjem og fått inspisert saken...
Ingen av fiskene er døde, og etter dråpetestene å dømme tror jeg resultatet er rimelig bra. Men dere har mere erfaring enn meg, så jeg legger ut resultatene:

NO2 0,3
PH 7,5
KH 1
GH1

Ser dette greit ut?
NO2 skal være 0, og 0,3 er kritisk. Fiskene sliter nok pga av NO2.

Du bør ta en 50 % vannbytte med en gang, og gjerne en gang senere i dag også. Deretter 50 % hver dag til NO2 viser 0. Hvilket merke er dråpetesten forresten? Tetra sin viser kun "under 0,3", dvs den er ganske unøyaktig.

Litt salt i vannet hjelper fiskene når du har fått nitritt. Salt er litt omstridt, men under sykdom eller nitritt, så hjelper det fiskene, men til vanlig skal man ikke bruke salt i et ferskvannskar.

Få tak i filterguffe fra et innkjørt filter om du kan, og IKKE mat fiskene i de nærmeste dagene.
Når dette først skjer at man får nitritt i vannet. er det da fyfy å bruke "aqua life"
Som da etter sigende skal redusere nitritt og amoniakk.
Er det fyfy å ha det liggende som ett verktøy i tilfelle krise og i kombinasjon med vannbytte.

noen som har mening om dette???
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap