Noen som vet hvor jeg kan finne en så og si "lydløs" pumpe/filter?

Jeg skal snart få meg min første fisk, men før det skal jeg orde allt klart, men sliter med å finne en "lydløs" pumpe/filter (er det det samme?). Har noen er stille pumpe/filter? eller vet hvor jeg kan få tak i det? Akvariumet skal nemmelig stå ede på rommet mitt, og jeg er svært var på lyder når jeg sover :s

Setter stoooooooooooor pris på tilbakemeldinger )))
hei, et innvendig filter er tingen for deg. reknar med at sidan du nemner fisk i eintal, så er det ikkje snakk om akvarum på fleire hundre liter?
eit innvendig filter skal godt gjerast å høyre.

pumpe og filter kan nemnast om kvarandre, sånn at det er litt forvirrande.

pumpa er den komponenten som sug vatnet i gjenom filteret, also elektrisk.
filter er den komponenten som rensar vatnet, kan vere ein svamp.

ei sirkulasjonspumpe har ikkje filter, men er berre til for å fløtte vatn viss ein har bruk for det, (krevande fisk eller stort kar.

ei utvendig pumpe (evt. filter), er ei pumpe med filter som står utanfor akvariet, på golvet eller ein annan passande plass med slangar oppi karet.



sånn, då har eg gjort ein liten innsats for at du skal bli litt meir forvirra hehe
Jeg har bare innvendige pumper. riktig nok pumper som følger med juwel akvarier, men de ville jeg slett ikke hatt på soveværelse, de durer da jaggu nok . Har hørt at utvendige pumper er mer stillegående, stemmer altså ikke det`?
Tone Ringstad
Jeg har bare innvendige pumper. riktig nok pumper som følger med juwel akvarier, men de ville jeg slett ikke hatt på soveværelse, de durer da jaggu nok ;). Har hørt at utvendige pumper er mer stillegående, stemmer altså ikke det`?


Har både Juwel Bioflow 6.0 og et gammelt fluwal u3 i mitt trigon 190 og eneste jeg hører er vannet som sildrer i overflaten.

I juwel korall 54 liter er det et Bioflow Mini filter og det hører jeg heller ikke..
Hadde mye rakling i det i starten men det roet seg når lokket ble satt skikkelig på plass og det ikke var luft der..
"I juwel korall 54 liter er det et Bioflow Mini filter og det hører jeg heller ikke..
Hadde mye rakling i det i starten men det roet seg når lokket ble satt skikkelig på plass og det ikke var luft der..
"

Kom Boiflow Mini filteret med i akvariumet? Hvis det gjorde det, hvor kjøpte du det?
Når du sier at du ikke hører det, hadde du sovnet i samme rom som akvariumet da?
Når vi kjøpte korall karet så var det med varmekolbe og filter ja.

Men om jeg ville valgt det filteret nå vet jeg ikke.. Syns det bruker for mye plass i karet, og er kronglete og holde rent.. Eneste positive er vel faktisk at det er stille her nå.. :P

Men hvis du velger det så får du kjøpt det blant annet her
Har også hatt varierende lyd fra juwel-pumpa
Inntil jeg leste et sted her at i min 125 liter Rio, så var det neppe sirkulasjonspumpa i filteret som skapte lyden, men varmekolben...

Så jeg prøvde meg litt fram med å flytte litt på varmekolben, det er kun mindre justeringer som er mulig, og fant ut at jeg kunne få akvariet betydelig mer stille. Det er vel slik at det skjer overføring av vibrasjoner til varmekolben, som deretter fører til "duringen".

Min erfaring er likevel den at det blir alltid noe lyd, men at det går greit å venne seg til den etter noen dager eller uker. I alle fall lyden av rennende vann....
Ikke mye lyd i mine,men hadde ikke orka lyden på soverommet. Hører alt veldig godt når det er stille ellers
Takk for mange svar :))
Jeg har fått mange gode svar, og jeg endte opp med et akvarium på 55 l og en integrert pumpe/filter ) har enda ikke slått det på, men hvis lyden plager meg for mye får jeg klare meg med ørepropper frem til jeg får tak i en ny.
Skal sette i gang akvariumet i morgen og ta med Cikcliden min hjem om fire uker )
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap