Hvilke t5 rør

Hvilke T5 rør anbefales til planteakvarium? Har Akvastabil 200L med 2x30W T8 nå. Rørene heter Sylvania aquastar og Sylvania Grolux. Disse finnes kanskje også som T5 rør? Eventuelt kom med andre forslag på T5 rør til planteakvarium.
Du må uansett bytte ut all innmaten i armaturen dersom du ønsker å benytte T5 rør, da de har andre reaktorer (elektroniske), og selvfølgelig andre holdere til røret. T8 røret er jo 8/8" i diameter og T5 røret 5/8" (ca. 25 og16mm) og pinnene på et T5 rør sitter derfor tettere enn på et T8 rør. Du får ombyggingssett, men du må nok regne med å sage/file litt for å få det til siden dette er generelle sett med alle deler for å lage armaturer med T5 rør.
Hans E
Du må uansett bytte ut all innmaten i armaturen dersom du ønsker å benytte T5 rør, da de har andre reaktorer (elektroniske), og selvfølgelig andre holdere til røret. T8 røret er jo 8/8" i diameter og T5 røret 5/8" (ca. 25 og16mm) og pinnene på et T5 rør sitter derfor tettere enn på et T8 rør. Du får ombyggingssett, men du må nok regne med å sage/file litt for å få det til siden dette er generelle sett med alle deler for å lage armaturer med T5 rør.


Det er intet problem da Akvastabil har egne T5 innsatser for effectline armaturet mitt. Spørsmålet er fremdeles hvilke T5 rør anbefales til planter?
Plantelys.
Det kommer litt an på om vekst eller din personlige smak teller flest poeng. (farge på lyset etc.)

Les linken under, så vil du lettere kunne vurdere lysrør.
Teori om lys
Morten Nordby
Det kommer litt an på om vekst eller din personlige smak teller flest poeng. [I](farge på lyset etc.)[/I] Les linken under, så vil du lettere kunne vurdere lysrør. [URLBLOCK1]




Maks plantevekst har høyest prioritet, selv om jeg ikke er glad i veldig gult lys i akvariet.
Google litt på for eksempel disse:

Philips TLD830 36w, 3350lm: 0.66 uE/sec/Watt
Philips TLD965 36w, 2100lm: 0.60 uE/sec/Watt

JBL Ultra T5 Solar Natur 39w, 1900lm: 0.46 uE/sec/Watt
JBL Ultra T5 Solar Natur 54w, 2750lm: 0.48 uE/sec/Watt


Hvis du ser på tabellen jeg linket til er de "beste" rørene/lyskildene øverst. Jeg vet at du spurte etter T5, men det er i alle fall et sted og begynne letingen.
Ok, skal ut sjekke dette. Takk for alle svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap