Hva er riktig mengde lys

Jeg har et 60 liter akvarium, der alt fulgte med. Den har T8 lysrør med 15watt. Er dette litt lite? Akvariet står ikke i sola. Jeg har litt planeter og fisk. Hvor mye bør lyset stå på per døgn?
Jeg er ingen ekspert, men hos meg står lyset på 10 timer. Har en timer som slår lyset på og av automatisk.
Lysmendge
Har prøvd å lese litt om lys, og finner at noen snakker om 1-2 liter per Watt. Dette blir jo langt fra mine 15 Watt på 60 liter. Jeg har i den senere tid økt timer til 10 timer, et spørsmål blir jo om jeg skal øke mer for å kompensere for lite Watt, men så liker kanskje ikke fiskene det da.
Det fungerer dårlig å kompensere for lavere watt med flere timer.
Plantene trenger mørketid også, akkurat som vi trenger søvn En rundt 10-12 timer er helt greit.
De som har 1-2 watt per liter har også co2 og har som regel (nesten) rene plantekar.

Et 15W lysrør holder helt greit til et kar, det blir da noe begrenset hva slags planter du kan ha, men ikke noe stort problem.
Det varierer litt fra kar til kar, og fra hvem du spør. Vi har de på ca. 10 timer her.

Merker du at alger begynner å komme fórer du mest sannsynlig for mye, eller har for mye lys. Så da er det bare å justere etter behov.
Det spørs litt hva du har og vil ha i akvariet. Fisk stiller ikke store krav til lyset, så for dem vil ditt t8-rør kunne greie seg. Lite lyskrevende planter som javabregner og anubias klarer seg med lite lys, men for de fleste vil ditt oppsett gi for lite lys for god trivsel og vekst. 10 timer lys i døgnet lyder bra. Det hjelper ikke å øke belysningstiden. Det er lysets intensitet som er avgjørende. Forlenget belysningstid fører dessuten ofte til økt algevekst.

Stephan

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap