Trerot

Jeg har et akvarie på 190 liter med kun Malawi og bruker et Fluval utvendig filter . Det jeg lurer på er hvorfor vannet er lit gulaktig i vannet ? Kan det være at jeg har ei treror i akvariet eller om vannet ikke helt er ferdig renset i fra filterene? Jeg bruker og aktivt kull i det ene rommet i filteret. Det må vel kanskje gå noen dager før det blir bra ?
Hvor lenge har du hatt rota, og vasket du den før du puttet den oppi? En rot kan farge av en god stund, så kan være den som gjør vannet gult.

Husker jeg hadde brun/gult vann i flere uker etter at jeg hadde oppi ei rot, enda den lå i bløtt noen dager først, og ble også skrubbet litt.
Det er nok stor sjanse ( var samma hos meg i Edgen) for at det er treroten som er skyld i det.
Den vil nok avgi farge men det forsvinner gradvis ettersom du har vannbytter.

Legger inn ett bilde som viser Edgen sin trerot.

[External Image]
som nevnt over er det nok roten sin skyld. Dette har skjedd i to av akvariene jeg har, og det er helt ufarlig for fisken.

Det er vel en Mangrove rot du har, samme som meg, og sikkert det vanligste man finner i butikkene.

Fargen vil gradvis forsvinne med vannbytter.
Trerotjeg
Den er nok 1 år nå. Ser og at vannet er blitt mye klarere nå.
Bruker du aktivt kull pga. fargen, eller pga. medisiner?
Røtter vil alltid farge vannet så sant den ikke har blitt godt kokt og bløtlagt en god stund før den introduseres til akvariet, pga tannin, garvesyre, som finnes naturlig i de fleste tresorter. Noen sier at den bør ligge i vann en uke, andre så mye som en måned eller mer! :S Det går mest på det estetiske og, som de andre sier, forsvinner med vannbytte, men siden det er syre kan det også senke ph-verdier. Dette har mest betydning på allerede surt vann. Vanlig springvann her i Norge ser ut til å ligge på rundt 7 og med den verdien er det ytterst små endringer. Har i alle fall ikke merket problemer i noen av våre kar, til tross for at røttene i det ene var bløtlagt bare en kort stund før "planting"
Hei vil Ikke anbefale deg å ha mye trerøtter i Malawi akvarium. Som sagt synker pH ofte endel.. Med mye røtter. Malawiciklider liker ikke det.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Helgesen
Reklame for plussmedlemskap