Skadelig med ekstra lys/led?

Hei.

Er det skadelig for planter/fisk dersom de får feil eller for mye lys? Tenker på å montere ei linje med LED 6500K White light i tillegg til de originale lysrørene som er der fra før i en Rio 180.
Direkte skadelig er det ikke for fisk. Men for de fiskene som
Liker litt dempet belysning kan det jo skape mistrivsel.

For de aller fleste planter er det vel bare bra ville jeg tro. ( er nok noen mer plantekymdige som kan svare på dette)
Planter er veldig glad i fargetemperaturer rundt 6500K, da dette er ganske nærme naturlig dagslys. Ønsker du god vekst, så bruk gjerne det lyset. Med to lys får du jo det også jevnt over hele akvariet.

Men det er som Are sier, enkelte fisk liker mer dempet belysning. Dette kan du lett sjekke ved å søke opp fiskene du har i databasen, evt. også forumet. Vil du ha godt, naturlig lys, men også skygge for fisk som ønsker det, kan du jo skaffe noen flyteplanter og ekstra røtter/steiner? Plassert riktig kan disse gi mer "dunkle" områder i akvariet.
Sortvannsarter
Hei!
Neontetra og kardinaltetra har etter det jeg skjønner trolig utviklet sine oppsiktsvekkende farger for å kunne se hverandre, og fungere som stim, i elver der det er svært dårlig sikt. Vannfargen likner mer på te enn det man vil kalle vann. Derfor er det også slik at man kan anta at de vil trives godt under forhold der hvor det ikke er så mye lys. Trolig vet fiskene når de selv er oppsiktsvekkende, f.eks når man har sterke farger og det er mye lys....

Med tanke på å oppleve den "naturlige atferden" til fisken, så vil det kanskje være en god ide å bruke mange flyteplanter eller dempet belysning. For å oppnå de gunstige effektene på akvarievannet, så er flyteplanter og røtter et godt tips.

Jeg leste om keisertetraer der hannene kunne få en nydelig purpurfarge, men opplevde lite av dette inntil jeg tilbød fiskene tilstrekkelig dempet belysning.
At for mye lys er skadelig for planter er kanskje å ta i, men om ikke resten av næringsstoffene er på plass vil ikke plantene trives med for mye lys. Større sjanse for alger også.

Har du mye lys, må du ha mye plantenæring og co2. Ting vokser mye fortere.
Kan få flotte plantekar, men det blir også mer jobb.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap