Gullfisk i bolle

Har en venn som har kjøpt seg en bolle og en slørhale. Har forsøkt å overtale han til å bytte ut bollen med et akvarium, og slørhalen med noe annet men han nekter.. Har både sendt han hit og gitt han diverse linker om hold av fisk i bolle men til ingen nytte..

Han _skal_ altså ha denne slørhalen i bollen. Bollen er vel 20liter, han har en anubias og litt grus der. Vil gjerne hjelpe fisken til å få det best mulig, så hvordan kan en fisk ha det OK i en bolle (og ja, jeg vet det ikke er optimalt og at den aldri vil ha det bra). Hvor ofte vannbytt, hvor mye? Noe en bør tilsette? Noe en absolutt ikke bør gjøre? Tips og triks?

Vil så gjerne hjelpe stakkaren.. (fisken altså..)
Her blir det tidlig død. og mange gullfisker etter hverandre.
Årsaken er at det ikke vil være plass til noe filter. Og uten filter, ingen snille bakterier som hjelper til å omdanne ammoniakk fra fiskens urin til mindre skadelige stoffer.

I naturen slipper fisk å svømme rundt i eget tiss, og dermed blir aldri ammoniakk-konsentrasjonene store nok til at fisker har blitt tvunget til å tåle høye konsentrasjoner av ammoniakk. Det viktigste et filter gjør er å tilby bakterier som kunne hjulpet fisken et sted å bo.

Jeg synes du kan spørre ham om han ikke kan ha slørhalen i et tannglass. Har du først prøvd å forklare ham forskjellen på en gullfiskbolle og et akvarium, og han ikke vil høre, da tror jeg dessverre ikke det nytter.

Det er fremdeles lov å selge gullfiskboller. Det finnes fremdeles folk som tror det er en god ide å kjøpe disse. De ser jo "pene" ut. På en måte skjønner jeg kompisen din. Når fisken dør og han lurer på hvorfor så kan du si "hva var det jeg sa".

Ellers er det konkrete svaret på spørsmålet ditt at man rett og slett må forsøke å bytte vann daglig. Vet ikke hvor mye som passer, men 5 liter daglig er vel ikke noe som kan kompensere, men noe som vil avhjelpe situasjonen litt.--
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap