- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fiske-sammensetning?
Fiske-sammensetning?
Nå skal jeg hente meg nytt akvarium til helgen, 100 liter, hvor det er litt snegler og reker.
Spørsmålet er om dere kan anbefale meg noen sammensetninger av fisker jeg kan ha i?
Gjerne f.eks en type stimfisk som jeg kan ha en liten stim av, et fargerikt fint par og noen andre. (Har hatt palettciklider tidligere, og elsket dem)!
Spørsmålet er om dere kan anbefale meg noen sammensetninger av fisker jeg kan ha i?
Gjerne f.eks en type stimfisk som jeg kan ha en liten stim av, et fargerikt fint par og noen andre. (Har hatt palettciklider tidligere, og elsket dem)!
Postet 20.09.12 kl 21:00
Postet 20.09.12 kl 21:33
LOFFAFørst og fremst må vi vite dine vannverdier. Foreslå f.ek apistogramma som skal i pH på rundt 5 om du har pH på 7,5 blir litt galt. Først og fremst må du måle verdiene på vannet ditt, så kan vi andre svare
Jeg har ikke fått opp karet her enda, så pr nå var jeg egentlig bare ute etter forslag
filteret er ferdig innkjørt
Postet 20.09.12 kl 21:54
Så lenge vi ikke har noen vannverdier fra deg er det umulig å komme med forslag. Som nevnt i mitt første innlegg. Får du et forslag som nevnt på f.ek apisto som skal ha 5 i pH og du har 7,5-8 i pH holder ikke fiskene lenge.
Kjøp deg en dråpe test for pH og mål først og fremst springvannet ditt. Det vil ikke fravike nevneverdig fra den pH en du vil få i karet ditt.
Selv har jeg brønn med vann med pH på 5 og har tilpasset mitt fiskehold til det, stort sett Apistogramma. Du også må tilpasse fisk i forhold til det du har. Vi vil vel fiskenes beste.....?
Kjøp deg en dråpe test for pH og mål først og fremst springvannet ditt. Det vil ikke fravike nevneverdig fra den pH en du vil få i karet ditt.
Selv har jeg brønn med vann med pH på 5 og har tilpasset mitt fiskehold til det, stort sett Apistogramma. Du også må tilpasse fisk i forhold til det du har. Vi vil vel fiskenes beste.....?
Postet 20.09.12 kl 22:31
Postet 20.09.12 kl 22:34
Postet 20.09.12 kl 22:41
N-BroenDa får jeg legge spørsmålet på is så lenge da. Selvfølgelig vil jeg ikke ha fisker i karet som ikke passer PH'en eller andre verdier, men utifra springvannet skal ph ligge på rundt 7. (det er vel ikke helt uvanlig?).
Er nok ikke uvanlig at pH ligger på rundt 7. Finner nok blant annet diverse tetraer som er stim fisk som vil passe dette, selv om jeg ikke kjenner veldig godt til dette
Postet 20.09.12 kl 22:44
Postet 20.09.12 kl 22:53
Endret: 20.09.12 kl 23:10
Det nevnes reker og snegler, er ikke så veldig mange fisk som kan gå med reker uten å forsyne seg av dem.
Coryer går bra med reker, og la oss si at springen din har ph7 da er det lett å justere det ned til ph 6.5 som er bra for så og si alle corydoras arter. Tilsett "ferske" mangroverøtter og litt eikebarkekstrakt så er du raskt nede på ph 6.5…
Coryer går bra med reker, og la oss si at springen din har ph7 da er det lett å justere det ned til ph 6.5 som er bra for så og si alle corydoras arter. Tilsett "ferske" mangroverøtter og litt eikebarkekstrakt så er du raskt nede på ph 6.5…
Postet 20.09.12 kl 22:59
Loffa; Jeg antar ikke at alle folk er komplette idioter, så ja, jeg kommer med forslag på hva hun spør om. Og det var akkurat slik jeg fant mine fisker; så ut de som var interessante, og SÅ sjekket jeg om de kunne gå i mitt kar. Noen gjorde ikke det, så de ble strøket av lista. Noen gjorde det, så da nøstet jeg meg ned til to interessante arter, hvor en av de snart flytter inn (i mitt ferdige innkjørte kar, til informasjon!).
Og er ikke litt av sjarmen med kar å undersøke arter som HUN syns er interessant mens filteret blir innkjørt? Og hva om de som blir anbefalt, etter stabile verdier er målt, ikke er noe hun finner interessant? La nå folk få undersøke hva slags fisker de kunne tenkt seg! Som jeg leste det, så spurte hun ikke om fisk hun kunne skaffe seg i morgen og pakke oppi, men som generelle tips for å få en oversikt. Men vi har visst forskjellige briller, tenker jeg.
Og er ikke litt av sjarmen med kar å undersøke arter som HUN syns er interessant mens filteret blir innkjørt? Og hva om de som blir anbefalt, etter stabile verdier er målt, ikke er noe hun finner interessant? La nå folk få undersøke hva slags fisker de kunne tenkt seg! Som jeg leste det, så spurte hun ikke om fisk hun kunne skaffe seg i morgen og pakke oppi, men som generelle tips for å få en oversikt. Men vi har visst forskjellige briller, tenker jeg.
Postet 20.09.12 kl 23:00
Hei Har nettopp gått over til 240ltr Juwel Rio.
Trenger tips til hvilke fisker som er gode å ha i lag så alle trives? Gjerne stort og smått. Lavt og høyt. Skal legge ut bilder av akvarie hvordan det er nå.
Jeg har nå:
1 gravid guppi ( men de ønsker jeg ikke å ha)
1 kampfisk
1 black ghost
og 3 forskjellige bunnfisk av hver sort vet ikke navnet på de men den ene er gul ikke 144
10 neon
Har tenkt litt på å ha disse:
- Indisk glassmalle 5-8
-kuhlii 5-8stk?
-Siamesisk algeeter 2-4stk
- Corydoras Adolfoi / pansermalle ?stk
- Praktbotia ?stk
- Kardinaltetra? Men blir kanskje litt kjedelig å han litt for mange ut av de
- Severum
-elefantsnegler
-sakurareker
Vil gjerne ha litt utstyr til akvarie, som røtter, litt stein til mallene og black ghost til å gjemme seg og planter som mose og div. kanskje dere kan tilby meg noe?
Vet ikke om det er en god blanding? Jeg har jo så og si bare erfaringer med småfisk, men vil til noe større nå.
Hvis det er noen som har noe å tipse eller noe av de slagene så kjøper jeg gjerne
Kom gjeerne med tips hvis noen av fiksene ikke går sammen eller hvilen jeg skal kjøpe...
Takker for all tips på forhånd, og setter pris på det!
96742139
Trenger tips til hvilke fisker som er gode å ha i lag så alle trives? Gjerne stort og smått. Lavt og høyt. Skal legge ut bilder av akvarie hvordan det er nå.
Jeg har nå:
1 gravid guppi ( men de ønsker jeg ikke å ha)
1 kampfisk
1 black ghost
og 3 forskjellige bunnfisk av hver sort vet ikke navnet på de men den ene er gul ikke 144
10 neon
Har tenkt litt på å ha disse:
- Indisk glassmalle 5-8
-kuhlii 5-8stk?
-Siamesisk algeeter 2-4stk
- Corydoras Adolfoi / pansermalle ?stk
- Praktbotia ?stk
- Kardinaltetra? Men blir kanskje litt kjedelig å han litt for mange ut av de
- Severum
-elefantsnegler
-sakurareker
Vil gjerne ha litt utstyr til akvarie, som røtter, litt stein til mallene og black ghost til å gjemme seg og planter som mose og div. kanskje dere kan tilby meg noe?
Vet ikke om det er en god blanding? Jeg har jo så og si bare erfaringer med småfisk, men vil til noe større nå.
Hvis det er noen som har noe å tipse eller noe av de slagene så kjøper jeg gjerne
Kom gjeerne med tips hvis noen av fiksene ikke går sammen eller hvilen jeg skal kjøpe...
Takker for all tips på forhånd, og setter pris på det!
96742139
Postet 20.09.12 kl 23:06
pappilon83
Tror nok du skal starte din egen tråd og ikke kuppe andres. Blir mye rot om folk skal svare på to medlemmers spørsmål i samme tråd. Til slutt vet ingen hvem de svarer til og de som svarer ikke vet hvem det er rettet til. Iallefall lett å bli forvirret
No hard feelings, men det er lettere slik
Leif
Tror nok du skal starte din egen tråd og ikke kuppe andres. Blir mye rot om folk skal svare på to medlemmers spørsmål i samme tråd. Til slutt vet ingen hvem de svarer til og de som svarer ikke vet hvem det er rettet til. Iallefall lett å bli forvirret
No hard feelings, men det er lettere slik
Leif
Postet 20.09.12 kl 23:16
@ Papillon83
Rimelig dårlig mix, Black Ghost må ha tre ganger så stort kar, så og si all fisken du nevner vil spise rekene til frokost, middag og så siste resten til dessert... Og listen din er rimelig overfylt til en 240 liter, for å si det mildt.
Er ofte lettere å finne fisk som passer ved å bestemme deg for verdensdel først. Da kan du finne fisk som kommer fra samme område og da også krever de samme vannverdiene.
Rimelig dårlig mix, Black Ghost må ha tre ganger så stort kar, så og si all fisken du nevner vil spise rekene til frokost, middag og så siste resten til dessert... Og listen din er rimelig overfylt til en 240 liter, for å si det mildt.
Er ofte lettere å finne fisk som passer ved å bestemme deg for verdensdel først. Da kan du finne fisk som kommer fra samme område og da også krever de samme vannverdiene.
Postet 20.09.12 kl 23:18
Pr nå lurte jeg på hvilke fisker som kan gå sammen i en 100 liter ja. Har lest rimelig mye og holdt på mye med vannverdier i forrige kar, så jeg hiver ikke oppi fisker bare fordi de ser fine ut og jeg antar det går bra.
Så forslag om fisker som KAN gå sammen, taes i mot med stor takk. Så leser jeg om verdier osv, og filtererer bort det jeg ikke kan ha etterpå
Så forslag om fisker som KAN gå sammen, taes i mot med stor takk. Så leser jeg om verdier osv, og filtererer bort det jeg ikke kan ha etterpå
Postet 20.09.12 kl 23:25
Hvis du vil beholde rekene dine så begrenser det seg til hva du kan ha i karet.
En ypperlig sammensettning med disse er Corydoras ,en utrolig sjarmerende fisk som det er lett å bli Coryfrelst av . Noen små stimfisker kan og gå greit sammen med disse ,Chili-rasbora eller andre nanofisker fks.. Kanskje ildtetra som jeg selv synes er en fantastisk flott fargeklatt i akvariumer. Bildene i fiskebasen synes jeg ikke gir de det full rettferdighet med tanke på fargene,hos meg er de knall orange .
Har også hell med div .Endlers Guppyer ,har reker sammen med Full red og Japan blue.
Så tror du først må bestemme deg for om du vil ha reker eller ei .
En ypperlig sammensettning med disse er Corydoras ,en utrolig sjarmerende fisk som det er lett å bli Coryfrelst av . Noen små stimfisker kan og gå greit sammen med disse ,Chili-rasbora eller andre nanofisker fks.. Kanskje ildtetra som jeg selv synes er en fantastisk flott fargeklatt i akvariumer. Bildene i fiskebasen synes jeg ikke gir de det full rettferdighet med tanke på fargene,hos meg er de knall orange .
Har også hell med div .Endlers Guppyer ,har reker sammen med Full red og Japan blue.
Så tror du først må bestemme deg for om du vil ha reker eller ei .
Postet 20.09.12 kl 23:40
Postet 21.09.12 kl 20:17
Postet 21.09.12 kl 21:33
Postet 21.09.12 kl 21:37
Postet 21.09.12 kl 22:30
Sølvi GullaksenOk det er bra :) Men coryer er farlige,har en først fått sansen for de så er en lost .De er bare så herlige og det finnes så utrolig mange flotte varianter av de. Så tror ikke du vil angre på å satse på noen av de og reker samt en stimgruppe med små fisker :)
Hva slags stimfisker vil du anbefale?
Liker fargerike fisker, helst noe annet enn "gullfisk"farga.
Og hvor mange bør jeg evt ha i en stim?
Postet 21.09.12 kl 22:39