Oktober makeover!

Inaktiv bruker
Hallo!

Da har jeg fått flyttet 100liters akvariet, alt gikk fint.

Så nå har jeg satt akvariet unna solen. Har kjøpt inn Biltema sand som jeg tenkte skulle bruke i stedet for grus.

Så i starten av Oktober skal jeg skifte fra grus til sand. Så går dette bra:

1:Ta ut pumpe og varmekolbe.
2: Ta ut dekorasjon og planter.
3:Ta ut fisker (bøtter)
4:Ta ut gammel møkkete grus.
5: Skylle den gamle grusen.
6: Sette pumpen i en bøtte å la den gå med litt akvarium vann som jeg setter pumpen med.
7: Setter mallene i en egen bøtte med en rot og en dekorasjon som de liker godt.
8:Vaske ny Biltema-sand.
9:Legge utover ny Biltema-sand
10:Fylle opp 10-25liter med vann.
11:Sette på plass rot, planter og dekorasjon.
12:Temperer vannet og sette fisken oppi igjen. (Varmekolbe)
13: Sette inn Filteret igjen. (Pumpe)
14: Fylle vannet helt om med 1-5 cm under Max streken.(Nytt vann med Aqua Safe)
15:Vente 5 timer også er grumset borte.

Høres det greit ut?

Kom med forslag og tips til meg.


Hørte også at det kunne komme snegler i akvariet, men de er jo ikke så farlige. Men tenkte på at det er mange som ikke liker de sneglene i akvariet, som skal enten kjøpe fisk som heter Praktbotia som er rå på å spise snegler i akvariet?

Tenkte jeg skulle kjøpe en sånn, hvis det blir mange, men de er jo ikke farlige de sneglene eller giftige? Det sto på en side at Praktbotia kan bli opp til 40cm, men det er vel sjeldent den blir større en 10-20cm? Kanskje ikke det engang, fordi da har jeg ikke plass til 2-3 Praktbotia i akvariet.
Jeg skyller aldri Biltemasanden...

Får du for mye snegler, så er jegersnegler den beste løsningen
Heisan.

Praktbotia bør du glemme. 100 liter er alt for lite for dem. De blir store ja, og bør være flere sammen.
Inaktiv bruker
Takk, da glemmer jeg Praktbotia så kjøper jeg heller inn Jegersnegler.
Men hørtes det greit ut det andre jeg skrev også og ikke bare om Praktbotia?
Synes resten høres greit ut jeg.
Lykke til.
Inaktiv bruker
Takk for svar!

Da får vi se hvordan skiftet av grus til sand går , så blir det uansett 2-3 Praktbotia, snakket med ei som jobber i Fiskebutikk i Hamar. Som sa at jeg kan kjøpe det som små og hvis de blir for store så kan Fiskebutikken kjøpe de tilbake.

PS. Det blir Jegersnegler også!

God Helg!
Erik Rognstad
Takk for svar! Da får vi se hvordan skiftet av grus til sand går , så blir det uansett 2-3 Praktbotia, snakket med ei som jobber i Fiskebutikk i Hamar. Som sa at jeg kan kjøpe det som små og hvis de blir for store så kan Fiskebutikken kjøpe de tilbake. PS. Det blir Jegersnegler også! God Helg!


Praktbotia er en dårlig ide i ditt kar.
Praktbotia er følsomme for for lite plass og vil fort ha veksten sin hemmet av å bo i et såpass lite kar. Når veksten blir hemmet så betyr det at kroppen til fisken slutter å vokse, mens indre organer og annet fortsetter. Fisken blir til slutt misformet og dør. De vil også være flere enn 3 sammen, og Jegersnegler spiser de garantert.
At "damen i butikken" sier at det går greit har lite å si, de tjener jo penger på deg.

Dropp Praktbotia, skaff deg heller kun Jegersnegler.
Inaktiv bruker
Hva slags andre fisker kan jeg ha sammen med Neontetra da?
Sebrabotia
Hvorfor ikke ha noen sebrabotiaer? Jeg har noen stk i ett kar her og dem blir ikke store + dem eter snegler som bare det . Artige er dem og hehe.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9549
Inaktiv bruker
I går kjøpte jeg Biltema sand, så klarte jeg og ta finkornet sand, jeg skulle egentlig ha grovkornet. Kan jeg bruke finkornet sand, eller er det best med grovkornet. Hva vill dere ha valgt av de to?
Inaktiv bruker
New aquarium - nytt akvarium
Gå inn på min profil og se på på mitt nye Juwel Rekord 600 Akvarium, som jeg kjøpte i helga etter at 100 literen begynte å lekke.
Inaktiv bruker
Fikk også et 60 liter akvarium i helga, som det også var lekkasje i , så jeg tenkte jeg skulle legge ny silikon, noen som har noen tips, til å reparer akvariet billigst og lettest?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap