Bunnsubstrat som duger til planter av ymse sorter!?!
Har et 350L Juwel Trigon kar, og skal velge meg ut en bunnsubtrat. Valget står mellom Biltema sin blåsesand ("grov") eller Rådasand (0,8-1,2mm).
Jeg har tenkt å bruke dette karet hovedsaklig til L-Malle kar, samt ha endel Corydoras som kan patruljere bunnen. Men jeg har noen spørsmåt jeg håper dere med langt mer erfaring enn meg, kan hjelpe meg med.
1. Er det like "håpløst" å plante i begge disse subtratene siden Cory'ene støvsuger rundt dem?
2. Får plantene like godt feste og næring i en eller begge substratene?
3. Vil Nitrit lettere bli lagret i bunnen ved bruk av Rådasand, kontra BT sanden grunnet mer "lufting" mellom kornene i motsetning til den tette BT sanden?
4. Vil den lyse BT sanden bringe frem mer kontraster og skarpe farger på mine L-maller kontra den spraglete Rådasanden?
5. Vil det ha noen praktisk hensikt (for plantene sin del) å evt. ha Rådasand i bunn og så ha en 3-5cm med BT sand på toppen?'
6. Er det noen gode og rimerligere alternativ å bruke som "plante-grobunn" i karet under enten BT sand eller Rådasand? Lekakuler, eller hva de nå heter disse brune kulene som blir brukt til potteplanter?
7. Har det noen negativ påvirkning å la noe av steinullen fra nykjøpte planter, sitte på for å bruke som "anker"? Vil den brytes ned/løses opp, eller vil den ha noen annen nytte for bunnforholdene?`
Jeg håper noen kan gi meg noen gode tips og svar på disse spørsmålene da jeg skal sette opp karet fra "scratch" innen 72 timer.
På forhånd, mange takk for alle innspill!
Jeg har tenkt å bruke dette karet hovedsaklig til L-Malle kar, samt ha endel Corydoras som kan patruljere bunnen. Men jeg har noen spørsmåt jeg håper dere med langt mer erfaring enn meg, kan hjelpe meg med.
1. Er det like "håpløst" å plante i begge disse subtratene siden Cory'ene støvsuger rundt dem?
2. Får plantene like godt feste og næring i en eller begge substratene?
3. Vil Nitrit lettere bli lagret i bunnen ved bruk av Rådasand, kontra BT sanden grunnet mer "lufting" mellom kornene i motsetning til den tette BT sanden?
4. Vil den lyse BT sanden bringe frem mer kontraster og skarpe farger på mine L-maller kontra den spraglete Rådasanden?
5. Vil det ha noen praktisk hensikt (for plantene sin del) å evt. ha Rådasand i bunn og så ha en 3-5cm med BT sand på toppen?'
6. Er det noen gode og rimerligere alternativ å bruke som "plante-grobunn" i karet under enten BT sand eller Rådasand? Lekakuler, eller hva de nå heter disse brune kulene som blir brukt til potteplanter?
7. Har det noen negativ påvirkning å la noe av steinullen fra nykjøpte planter, sitte på for å bruke som "anker"? Vil den brytes ned/løses opp, eller vil den ha noen annen nytte for bunnforholdene?`
Jeg håper noen kan gi meg noen gode tips og svar på disse spørsmålene da jeg skal sette opp karet fra "scratch" innen 72 timer.
På forhånd, mange takk for alle innspill!
Postet 24.09.12 kl 01:35
1 og 2 - Spiller ingen trille for hverken planter eller Cory, men den "grove" sanda samler opp mer griseri røttene kan ordne opp i . Sandsnegler er greia i Biltema eller tilsvarende egentlig. Jeg har gått hakket opp her, der jeg har kjøpesand er det Rådastørrelse i Biltemafarge fra Jula. Velg sand i alle fall, du står mye friere i fiskevalg og det er lett å holde rent...
3. Bunnlaget har ingenting å si for niritt, som er et avfallstoff du ikke vil ha i akvariet men som holder til i vannet, så det spiller heller ingen rolle. Grovere sand/ grus kan kanskje gi grobunn for større god bakteriekultur, men med et riktig dimensjonert filter som er innkjørt før du setter inn fisk vil du ha så det holder uansett..
4. Fisken tar litt farge etter bunnlaget, selv foretrekker jeg i alle fall jevn farge, spraglete grus ble litt voldsomt og står i en pose i garasjen. Smakssak. Gøy å sjekke bilder fra elven fisken kommer fra kanskje?
5. På ingen måte, fysikkens lover vil sørge for at den grove sanda havner øverst og den fine i bunnen.
6. Lecakuler er dødt materiale og flyter, så det vil du i alle fall ikke ha! Anbefaler [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128011+*+128012&t=temartic_e&userid=0J9sSAJf4P0nMbC1U4FbvI3JNmeAoYRDrCk]næringssubstrat[/URL]. Koster litt i innkjøp, men sørger for at du sparer en formue på planteinnkjøp, kanskje til og med får overskudd å selge, og næring til rotplanter som Echinodorus og Cryptocoryne er, i tillegg til nødvendig, grisedyrt i "pilleform". Pluss - god plantevekst er latskap satt i system...
Ikke nødvendig å fylle bunnen med det, tenk ut hvor du vil ha planter med stort rotsystem (i bakkant og foran filteret for eksempel) og la det være fritt langs glasset, ved innsuget og på en "mateslette", der maten som oftest havner er det greit å kunne slamsuge til bunns. Dessuten må det jo ikke være næring foran mallehulene, håpet er vel at far skal stå og vifte, og det gjør de jo helt til bunns om så skal være. Legge en slagplan er smart...
7. Steinullen må bort fra alt bortsett fra de aller minste stengelplantene som brukes som plen, og selv på dem klipper du ned til et minimum. Det er dødt materiale som hindrer god rotdannelse og sirkulasjon over tid, ikke bidrar med noe annet enn bøss, og jeg er usikker på hvor bra steinullfibre er for fisken. Skyll godt i rennende vann mens du pirker fri røttene. Trenger du anker er JBL Plantis noe jeg er glad i, de plukker du ut og bruker om igjen når plantene har fått feste. Eller en stein, veldig mye billigere men ikke så fiks til alt mulig annet, som for eksempel å holde squash og spinat på plass til mallene, eller feste filtervatt foran innsuget når det lukes på det villeste her....
3. Bunnlaget har ingenting å si for niritt, som er et avfallstoff du ikke vil ha i akvariet men som holder til i vannet, så det spiller heller ingen rolle. Grovere sand/ grus kan kanskje gi grobunn for større god bakteriekultur, men med et riktig dimensjonert filter som er innkjørt før du setter inn fisk vil du ha så det holder uansett..
4. Fisken tar litt farge etter bunnlaget, selv foretrekker jeg i alle fall jevn farge, spraglete grus ble litt voldsomt og står i en pose i garasjen. Smakssak. Gøy å sjekke bilder fra elven fisken kommer fra kanskje?
5. På ingen måte, fysikkens lover vil sørge for at den grove sanda havner øverst og den fine i bunnen.
6. Lecakuler er dødt materiale og flyter, så det vil du i alle fall ikke ha! Anbefaler [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128011+*+128012&t=temartic_e&userid=0J9sSAJf4P0nMbC1U4FbvI3JNmeAoYRDrCk]næringssubstrat[/URL]. Koster litt i innkjøp, men sørger for at du sparer en formue på planteinnkjøp, kanskje til og med får overskudd å selge, og næring til rotplanter som Echinodorus og Cryptocoryne er, i tillegg til nødvendig, grisedyrt i "pilleform". Pluss - god plantevekst er latskap satt i system...
Ikke nødvendig å fylle bunnen med det, tenk ut hvor du vil ha planter med stort rotsystem (i bakkant og foran filteret for eksempel) og la det være fritt langs glasset, ved innsuget og på en "mateslette", der maten som oftest havner er det greit å kunne slamsuge til bunns. Dessuten må det jo ikke være næring foran mallehulene, håpet er vel at far skal stå og vifte, og det gjør de jo helt til bunns om så skal være. Legge en slagplan er smart...
7. Steinullen må bort fra alt bortsett fra de aller minste stengelplantene som brukes som plen, og selv på dem klipper du ned til et minimum. Det er dødt materiale som hindrer god rotdannelse og sirkulasjon over tid, ikke bidrar med noe annet enn bøss, og jeg er usikker på hvor bra steinullfibre er for fisken. Skyll godt i rennende vann mens du pirker fri røttene. Trenger du anker er JBL Plantis noe jeg er glad i, de plukker du ut og bruker om igjen når plantene har fått feste. Eller en stein, veldig mye billigere men ikke så fiks til alt mulig annet, som for eksempel å holde squash og spinat på plass til mallene, eller feste filtervatt foran innsuget når det lukes på det villeste her....
Postet 24.09.12 kl 02:32
Tusen takk for mange gode svar og en rask respons!
Hvis jeg legger plantegjødning i en halvsirkel og legger fin BT sand som en arena i midten, så burde ikke de to substratene blande seg med mindre jeg slammer i "skjøtene" mellom de. Det finnes små plastikk "gjerder" hos plantehandlerene som kanskje kan settes ned og skjules i overgangene for å holde substratene adskilt.
Noen få spørsmål til;
1. Hvor mange cm. burde jeg ha i bunn av et slikt kar? Er det slik at avfallsstoffene vil sige nedover sandbunnen slik at jeg hadde måtte slamme dypere og dypere ettersom uhumskhetene "grov" seg ned til bunnen? Eller vil de holde seg i de øverste, par cm?
2. I forbindelse med slike planteholdere...ville ikke en binders (gjerne en litt stor og grov en) kunne gjort nytten når den var "brettet ut"? Messing eller Kobber binders, er det noe problem for vannkvaliteten ved f.eks bruk av disse.? Eller evt. bruke de hule, porøse media-sylinderene som egentlig brukes til filtreringsmedia, og så stikke planten (stengeplanter og tilsvarende som lett blir "snust løst" av coryene) gjennom dette hullet for så å ta en liten klatt med Tec7 eller annet akvariesilikon. Da får planten anker, coryene kommer ikke helt inntil stengelen, blader og stilker stikker godt over festepunktet og røttene kommer ut under.. ?!
3. Squashen har jeg en rustfri skrue med runde kanter som jeg har et fiskesnøre i for å hale opp om morgenen når de har gnaget av alt skallet og dere av "kjøttet".
Så jeg tror jeg dropper Rådasanden og heller lager noen plantesoner og så bruker jeg BT sanden fra utsuget bak i en T-form frem mot glasset.
Takker igjen for hjelpen med innspill.
Hvis jeg legger plantegjødning i en halvsirkel og legger fin BT sand som en arena i midten, så burde ikke de to substratene blande seg med mindre jeg slammer i "skjøtene" mellom de. Det finnes små plastikk "gjerder" hos plantehandlerene som kanskje kan settes ned og skjules i overgangene for å holde substratene adskilt.
Noen få spørsmål til;
1. Hvor mange cm. burde jeg ha i bunn av et slikt kar? Er det slik at avfallsstoffene vil sige nedover sandbunnen slik at jeg hadde måtte slamme dypere og dypere ettersom uhumskhetene "grov" seg ned til bunnen? Eller vil de holde seg i de øverste, par cm?
2. I forbindelse med slike planteholdere...ville ikke en binders (gjerne en litt stor og grov en) kunne gjort nytten når den var "brettet ut"? Messing eller Kobber binders, er det noe problem for vannkvaliteten ved f.eks bruk av disse.? Eller evt. bruke de hule, porøse media-sylinderene som egentlig brukes til filtreringsmedia, og så stikke planten (stengeplanter og tilsvarende som lett blir "snust løst" av coryene) gjennom dette hullet for så å ta en liten klatt med Tec7 eller annet akvariesilikon. Da får planten anker, coryene kommer ikke helt inntil stengelen, blader og stilker stikker godt over festepunktet og røttene kommer ut under.. ?!
3. Squashen har jeg en rustfri skrue med runde kanter som jeg har et fiskesnøre i for å hale opp om morgenen når de har gnaget av alt skallet og dere av "kjøttet".
Så jeg tror jeg dropper Rådasanden og heller lager noen plantesoner og så bruker jeg BT sanden fra utsuget bak i en T-form frem mot glasset.
Takker igjen for hjelpen med innspill.
Postet 24.09.12 kl 10:28
Klargjøring av nye planter for nedsetting i karet....
En annen ting jeg kom på...
Jeg har sett videoer og bilder av nedsetting av nye planter. Jeg har lagt merke til et par ting som jeg reagerte på. Kanskje noen kan hjelpe meg her?!
1. Mange av dem jeg har sett, klipper av store deler av røttene. Er det er n fordel med dette? Gjelder dette ALLE planter?
2. Gress og andre tilsvarende planter, blir klippet brutalt ned. Som en nyklippet plen vil jeg påstå. Er det noen fordel med dette? Hvordan er voksehastigheten på gresset når det er klippet så brutalt ned?
Takk for innspill.
Jeg har sett videoer og bilder av nedsetting av nye planter. Jeg har lagt merke til et par ting som jeg reagerte på. Kanskje noen kan hjelpe meg her?!
1. Mange av dem jeg har sett, klipper av store deler av røttene. Er det er n fordel med dette? Gjelder dette ALLE planter?
2. Gress og andre tilsvarende planter, blir klippet brutalt ned. Som en nyklippet plen vil jeg påstå. Er det noen fordel med dette? Hvordan er voksehastigheten på gresset når det er klippet så brutalt ned?
Takk for innspill.
Postet 24.09.12 kl 10:32
Du legger næringssubstrat først der du har tenkt å ha rotplanter, og så dekker du med et tykt lag sand. Hvis ikke vil bunnfisken lage tåke hver gang de suser over. Den jeg linket til trenger ikke blandes sand, så den holder seg på bunnen. 5 cm tykt lag oppå, røttene finner veien...
Her er næringen lagt ut før påfylling av sand i en 54-liter, mye planter og lite fisk så det er ikke noen "mateslette"..
Kobber (og messing, det er en kobber-legering) er giftig for fisken, så det vil du ikke ha. Nå er det stort sett ikke noe problem å få plantene til å feste seg. Disse plastdingsene i filteret flyter, ikke tenk så veldig på det der du, det ordner seg. Stengelplanter bør plantes en og en med godt mellomrom, Cryptocoryner er null problem, store sverdplanter er litt vrange, men der er det nesten bare nedveiing med sand og sten som holder...
Det fine rotsystemet er borte når planter røskes ut, så det er ingen grunn til å forstyrre bunnlaget med ned-dytting av ting som uansett vil råtne. 10 cm er mer enn nok for planten. For å illustrere:
En bitteliten del av en sverdplantes rotsystem på lokket til en 450-liter...
Bladene klippes ned på butikk-planter som har vokst i sump under produksjon, det vil si med bladene over vann. De er jo ubrukelige under vann, så de vil visne ned og erstattes av flortynne fine undervannsblader uansett, derfor denne halshuggingen. Særlig med sverdplanter er det like greit å fjerne alle de grove bladene som har en voldsom oppdrift, beholde de innerste tre fire kanskje, og selvfølgelig de nye hvis den har fått noen undervannsblader i butikken. Planter du kjøper av andre akvarister er fiks ferdige og beskjæres ikke, men mange vil likevel komme med annerledes blader fordi du har annerledes vann og lys. Og det finnes planter som kun vokser under vann eller selges i undervannsform, ikke alle beskjæres. Du lærer forskjellen etter en stund...
For ikke å forstyrre substratet for mye lønner det seg å plante før du fyller vann forøvrig, i alle fall de store rotmonstrene. Du legger næring, fyller på tørr sand, dytter plantene på plass, dekker det hele med våt Torky eller annet våtsterkt papir, og fyller vann enten via filteret eller en stor bolle, da virvler du opp veldig lite. For planting av stengelplanter etter at vannet er på plass er en plantetang helt genial, det er et stykke ned til bunnen bakerst der...
Her er næringen lagt ut før påfylling av sand i en 54-liter, mye planter og lite fisk så det er ikke noen "mateslette"..
Kobber (og messing, det er en kobber-legering) er giftig for fisken, så det vil du ikke ha. Nå er det stort sett ikke noe problem å få plantene til å feste seg. Disse plastdingsene i filteret flyter, ikke tenk så veldig på det der du, det ordner seg. Stengelplanter bør plantes en og en med godt mellomrom, Cryptocoryner er null problem, store sverdplanter er litt vrange, men der er det nesten bare nedveiing med sand og sten som holder...
Det fine rotsystemet er borte når planter røskes ut, så det er ingen grunn til å forstyrre bunnlaget med ned-dytting av ting som uansett vil råtne. 10 cm er mer enn nok for planten. For å illustrere:
En bitteliten del av en sverdplantes rotsystem på lokket til en 450-liter...
Bladene klippes ned på butikk-planter som har vokst i sump under produksjon, det vil si med bladene over vann. De er jo ubrukelige under vann, så de vil visne ned og erstattes av flortynne fine undervannsblader uansett, derfor denne halshuggingen. Særlig med sverdplanter er det like greit å fjerne alle de grove bladene som har en voldsom oppdrift, beholde de innerste tre fire kanskje, og selvfølgelig de nye hvis den har fått noen undervannsblader i butikken. Planter du kjøper av andre akvarister er fiks ferdige og beskjæres ikke, men mange vil likevel komme med annerledes blader fordi du har annerledes vann og lys. Og det finnes planter som kun vokser under vann eller selges i undervannsform, ikke alle beskjæres. Du lærer forskjellen etter en stund...
For ikke å forstyrre substratet for mye lønner det seg å plante før du fyller vann forøvrig, i alle fall de store rotmonstrene. Du legger næring, fyller på tørr sand, dytter plantene på plass, dekker det hele med våt Torky eller annet våtsterkt papir, og fyller vann enten via filteret eller en stor bolle, da virvler du opp veldig lite. For planting av stengelplanter etter at vannet er på plass er en plantetang helt genial, det er et stykke ned til bunnen bakerst der...
Postet 24.09.12 kl 11:18
Endret: 24.09.12 kl 11:19
Postet 24.09.12 kl 11:25
Postet 24.09.12 kl 11:44
Linda WDet fine rotsystemet er borte når planter røskes ut, så det er ingen grunn til å forstyrre bunnlaget med ned-dytting av ting som uansett vil råtne. 10 cm er mer enn nok for planten. For å illustrere: En bitteliten del av en sverdplantes rotsystem på lokket til en 450-liter... [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/25879_110102001615_1.jpg[/IMG] Bladene klippes ned på butikk-planter som har vokst i sump under produksjon, det vil si med bladene over vann. De er jo ubrukelige under vann, så de vil visne ned og erstattes av flortynne fine undervannsblader uansett, derfor denne halshuggingen. Særlig med sverdplanter er det like greit å fjerne alle de grove bladene som har en voldsom oppdrift, beholde de innerste tre fire kanskje, og selvfølgelig de nye hvis den har fått noen undervannsblader i butikken. Planter du kjøper av andre akvarister er fiks ferdige og beskjæres ikke, men mange vil likevel komme med annerledes blader fordi du har annerledes vann og lys. Og det finnes planter som kun vokser under vann eller selges i undervannsform, ikke alle beskjæres. Du lærer forskjellen etter en stund...
Jeg ser bl.a. på denne nettsiden at de klipper røttene ganske brutalt, samt at de klipper ned hele gresstuster før de planter. Er dette noe som er anbefalt? Hvorfor klippe av SÅ mye i begge ender av en plante?
http://www.emagcloud.com/djursgruppen/Tropica_DK_ny/index.html#/66/
Postet 24.09.12 kl 17:36