Perleciklide, hva feiler fisken?

For rundt to uker siden kjøpte jeg to små perleciklider.
De går i en godt innkjørt, godt beplantet 250liter, med masse huler og gjemmesteder.
Karkamerater: Saer, corydoras, banjomaller, humlemalle, en L333 og en liten ryggsvømmer.

De første dagene etter at ciklidene kom i karet så de ut til å trives. De virket greie mot de andre fiskene, med unntak av noen nyskjerrige sae'r som ble litt for nærgående.

Jeg forer med mye variert mat, da jeg har både kjøttetende maller, og saene, som gjerne vil ha veggis i dietten. Så diverse grønnsaker, scampi, reker, mygglarver, tabletter osv.

Men så oppstår det et problem. Den minste cikliden ble ganske plutselig blek i fargen, og legger seg på bunnen. Den puster og peser, bryr seg ikke om mat, er litt rund i magen. Den ligger stødig, altså den velter ikke, men den ligger helt nedpå sanda.

Med det samme jeg så dette sjekket jeg nitritt og amoniakk, ingen utslag, men jeg byttet like gjerne 40% vann, og har fortsatt å bytte litt daglig siden jeg ikke vet hva som feiler fisken, i håp om at det skal hjelpe. Men nå ser det ikke ut til at dette heller hjelper. I dag når lyset kom på, så ligger fisken litt sidelengs, ikke helt på siden, men som om den holder på å velte. Den andre cikliden jager og mobber den, men jeg klarer ikke å se noen skader på den mindre fisken. Den er heller ikke rød i gjellene.

Noen som har en formening om hva som skjer? Ingen andre fisker i karet ser ut til å være syke. Skulle jeg gjettet så ville jeg tro den var deprimert..
Om det skulle ha noe å si, så tror jeg begge ciklidene er hunner..

(Jeg har drevet med akvarium en stund, med er nybegynner med ciklider)

Takk til alle som tar seg tid til å svare.
Har ingen erfaring med denne cikliden men..
..min erfaring med grønn dvergciklide, Sajicaciklider samt diverse Malawiciklider, er at de er ikke nødvendigvis snille med sin egen art. Selvfølgelig kan det tenkes at det er andre årsaker også, om det er sykdom, kanskje noe som i større grad rammer denne arten ciklider osv.

Men dersom det er slik at du ser at den ene mobber den syke cikliden, og du lurer på om du har to hunner, så kan det tenkes at den friske hunnen synes det blir for trangt med en konkurrent i akvariet. Dette kan utløse mobbeatferd og stress for den underlegne hunnen, og kanskje til og med at de kan ta livet av hverandre.

Malawiciklider ER stridbare, og der er det også slik at hunnene stresser hverandre hos flere arter (etablerer ranghierarkier og krangler om rang). Men jeg har hatt et par grønne dvergacara i et akvarie på 430 liter. Selv om de er små, så er de tøffe. Hunnen gjorde et godt forsøk på å jage ut hannen, selv om det så ut som om hun hadde all verden av plass.... Om akvariet er for lite i forhold til hva fiskene synes er bekvemt, så kan det hende at aggresjonen og mobbeatferden blir så sterk at det utløser sykdommer (og/eller dødsfall).

Jeg ser i kunnskapsbasen at denne fisken burde hatt et større akvarie, og det kan nok være pga aggresjonsnivået - hvor nært fiskene tåler å ha hverandre. De ekstra cm i lengde som et 500 liters akvarie har, kan være tilstrekkelig for at fiskene tåler hverandre.

Et annet moment som kan være veldig aktuelt her er at den har spist for mye av noe den ikke tåler. At du forer variert kan være bra for noen, men kanskje ikke for alle. Kanskje dette har utløst en sykdom?
Du har mange gode poenger der.

Etter en telefonsamtale med en annen akvarist, der jeg ble gjort oppmerksom på at noen fisker ikke tåler røde mygglarver så veldig godt, så tror jeg nå at det er mye mulig at fisken kan være forstoppet. Grunnen til at jeg tror veldig på dette, er at jeg tidligere hadde danioer som fikk forstoppelse når de spiste røde myggiser.
Cikliden er jo ganske rund i buken, og den har jo hverken spist eller bæsja, og er bleik og slapp, og når jeg tenker tilbake på danioene, så virker det veldig likt, bortsett fra at danioene ikke la seg på bunnen.

Vell, har flytta cikliden til et 60liter der den er helt alene, med unntak av sand og posthornsnegler. Krysser fingrene for at den kommer seg litt.

Bør jeg medisinere karet med Esha exit/2000? Sånn for sikkerhets skyld?
Eller fortsette med daglige vannskift?
Vent med å medisinere.
Dersom hovedårsaken til ciklidens sykdom er at den har fått røde mygglarver, så ville ikke jeg ha medisinert. Det kan jo være forstoppelse, eller noe som går over av seg selv når den ikke får røde mygglarver. Dersom medisiner er unødvendige, så gjør de mer skade enn nytte

Om det er en fisk som har problemer, så kan det være noe som gjelder bare den, og ikke noe smittsomt i vannet.
Slutta å fore med røde mygglarver med det samme jeg ble gjort oppmerksom på dette med at de muligens ikke tåler det.
etter at fisken ble satt i karantenekar, så ut til å komme seg bitte litt, men den klarte fortsatt ikke å ete, selv om det så ut til at den var intressert i maten, så den ble bare svakere og svakere. Mot slutten (dag 2 i karantene) klarte den ikke holde i mot den svake strømmen i karet, og velta bare over på siden, før den til slutt døde, av utmattelse vil jeg tro.

Ingen andre fisker ser ut til å være syke eller svekkede, og den andre cikliden ser fortsatt flott ut, så det var nok et problem med denne ene fisken, og nettopp derfor tror jeg at dette var en forstoppelse (også da med tanke på resten av symptomene)

Tusen takk for gode svar

-Case closed-
Tilfeldig bekjentskap
© Inge Frøyen
Reklame for plussmedlemskap