Vannverdier og tester..

Hei.
Jeg er helt fersk i dette med akvariet og trenger litt svar på et par ting. Så håper noen kan hjelpe litt..
Jeg har frem til nå brukt strips til å teste med, men har skjønnt at dette bare er tull, så skal gå til anskaffelse av dråper i morgen. Testet nemlig akvariet vannet mot springvannet og fikk omtrent de samme verdiene, og da bla veldig høy GH, noe det ikke har hvert i akvariet tidligere. Hvordan kandet ha seg at springvannet har en GH på opp i mot 21gr. d, når springvannet i Oslo skal ligge mellom 0.6 og 2.5 gr.d?? Og hvis dette skulle vere tilfellet, at GH er/blir så høy, hvordan reduserer man den??
Ang. tester, hva er det viktig å teste og hvor ofte?? Har lest at noen tester for Co2 og også tilfører Co2 i vannet, hvorfor? Er det bare for plantene sin del??
Også har jeg en pumpe jeg vurderer å bytte ut..det har seg slik at jeg kjøpte en ferdigpakke med pumpe, filter og kolbe i. Er dette utstyret egentlig bra nok??
Det som har skjedd er at et par fisker
( molly, dverg gurami), har satt seg fast bak pumpen og da ikke kommet ut igjen og har da måttet bøte med livet..desverre. Så jeg har da kjøpt en ny pumpe (EHEIM pickup) som er helt tett bak, som jeg vurderer å sette inn. Er dette en bra pumpe og er den bedre enn den jeg har...?? Og hva med filteret i den nye kontra den "gamle"..den nye har jo bare et filter (svamp), mens den "gamle" har jo fire innsatser...hva er best??
Og er det slik at med et stort filter så bygger det på seg et større antall bakterier og man er da litt tryggere med tanke på vannkvaliteten??
Håper noen kan gi meg noen svar..på forhånd takk.

Mange spørsmål på en gang!
Når det gjelder målingene av GH. Er det et vannverk som har gjort en endring? Har hørt om noe slikt en gang før... Det går an å kontakte vannverket.

Ellers er jeg av den oppfatningen at det sikkert er lurt å teste vannet med strips eller dråper, men ikke helt nødvendig. Ikke når man har gode rutiner med vannbytter, og tilsetter fisk gradvis. Og samtidig vet hva man har i akvariet - f.eks ikke har innredning som påvirker GH eller pH.

Før man har funnet ut hvordan ting er, så er det nok lurt med noen tester, men det koster jo kjapt noen penger og hjelper i seg selv ikke på vannkvaliteten i det hele tatt. De fungerer dersom du oppdager en feil, og gjør noe. Oftest et vannbytte.

CO2 tilføres kunstig for de som har planteakvarier. Dersom du skulle ha labyrintfisker, så bør du ikke gjøre det. Det er slett ikke noe behov som noen fisker har, og når det gjelder konsentrasjonen av CO2 i vannet, så er dette en gass som utveksles mellom lufta og vannet. Du trenger ikke bry deg om denne når du har ei pumpe som sørger for vannbevegelse.

Min erfaring med Eheim-pumper er gode. De har jo et rykte som Rolls Royce i pumpeverdenen. Vanligvis er det mengden med blå svamp som spiller en rolle her. Har du flere svamper så kan de ha ulik grovhetsgrad. Er de veldig finmaskede så er det en større sjanse for at de går tett, er de for grove så er det en større sjanse for at mye av partiklene kommer ut igjen. Men det som følger med er ofte helt ok.

Stort filter/mye svamp = godt levested for "snille bakterier" = god vannkvalitet, vel og merke dersom du husker å bytte vann. Gjerne en fjerdedel hver uke.
Hvilket interiør kan påvirke GH da?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap