Dårlig vannkvalitet før vi kjøpte akvariet - forklaring på problemer?

Vi kjøpte akvariet med fisker brukt. Når vi hentet det var tilstandet i akvariet dårlig. Mye alger og lite rengjøring, for å si det pent.

Kan denne dårlige vannkvaliteten henge igjen og gjøre fiskene sykere/dårlige immunforsvar i ettertid?

Kan det være en forklaring på hvorfor fiskene dør en etter en av diverse plager?
Her tror jeg årsaken til problemene kan være...
For det første: Svaret er ja. Sykdom kan meget gjerne skyldes mangelfullt stell i forkant. Sykdommene trenger tid på å bryte ut, og vil kunne gå sin gang med svekkede dyr inntil de dør i perfekte vannforhold.

For det andre: Hvis dere kjøpte akvariet brukt, med fisk, sand og hele pakka - så kan årsaken være forholdet over, samt noe som har skjedd under flytteprosessen.

Jeg har selv opplevd hvordan man har dårlig tid når man skal flytte filtermateriale. Dette gjelder særlig filtermateriale, blåsvamp, beregnet på innebygde akvarier. Dersom det tar for lang tid med å tømme akvariet før salg, flytte det over, sette det opp, starte opp filteret igjen - hele prosessen tar litt tid.

Dette kan medføre at det går såpass lang tid at forholdene for filterbakteriene blir preget av for lite gjennomstrømning og oksygenmangel. Resultatet kan bli mye "slemme" bakterier som okkuperer overflaten i filteret og som påfører fiskene stress.

Dette er en gjetning. Jeg vet jo ikke hvordan dere gjorde det, men det er litt vanskeligere å flytte filtermateriale enn man kan tro.

Anbefaler deg å revurdere om du vil kutte ut hobbyen. Alle kan gjøre feil...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap