Nystarta akvarium med nitrit.

Har kjøpt et 55 liters akvarium for 2 uker siden.
Satte det i gang med 10 liter fra det 110 liters akvariet vårt med ferdig innkjørt filter samt benyttet Nitridac for å få igang filteret.
Etter ei uke satte jeg i to 6cm koier, en 6 cm gullfisk og en litt mindre sugefisk.
Nå nesten ei uke etter sliter jeg med verdier av nitrit.
Bruker strips til å måle med og de gir ingen verdier men fargen jeg får går langt ut av skalaen for nitrit.
Skifta derfor i går 2x30 liter vann og fikk nitrit målingene vekk men i dag er de så smått tilbake.

Som sagt er dette karet kun som karantenetank for nyinnkjøpte fisk og til isolering av fisk som eventuelt skulle bli syk i det andre akvariet.

Dilemmaet mitt nå er at filteret ser ut som det ikke er i funksjon i det hele tatt og det hjelper vel heller ikke på at jeg bytta alt vannet i går heller.

Slik jeg ser det har jeg 2 valg, enten å flytte fiskene over i det andre akvariet og risikere at alle inbyggerne der kan bli smittet av potensielle sykdommer nykomlingene har eller så kan jeg bytte vann i 55 liters akvariet hver dag for å holde nitrit verdiene nede men da vil ikke filteret ta seg opp der.

Er det en mulighet å vri opp svampen i det fungerende filteret for å bruke guggen som kommer ut av den til å kickstarte filteret i det det andre?

Føler meg litt rådløs her jeg sitter for akvarium med nitritt er noe dritt og slettes ikke bra for fiskene.
Espen Andersen
Er det en mulighet å vri opp svampen i det fungerende filteret for å bruke guggen som kommer ut av den til å kickstarte filteret i det det andre?


Det er nok den beste løsningen ja, og ta noen vannbytter mens du holder øye med hvordan ting går. Jeg håper for fiskenes del at karet de skal over i er en *god* del større enn 55 liter. Strips er også ganske unøyaktige, så vil anbefale deg å skaffe deg dråpetester, helst fra JBL

Ps, filterbakterier bor i filteret og litt i sand/grus, ikke i vannet
De skal opp i et 110 lites akvarium sammen med noen slørhaler, sugefisker og gullfisker.
Det begynner vel egentlig å bli nok fisk oppi der når disse har flyttet inn.
Da må jeg nok skuffe deg med at de fiskene, spesielt koi, blir altfor store for en 110 liter

Koi er hovedsakelig damfisk, skal man ha de inne så krever de store kar, hvis du ser på fisken i fiskebasen her så ser du at de blir over en meter lange, og at anbefalt akvariestørrelse er over 700 liter.

Gullfisk blir godt over 30 cm lang og minste anbefalte størrelse er 200 liter.
Du kan slippe unna med å ha unge individer i mindre kar, men da må de over i større kar etterhvert.

Du bør nok se deg om etter nytt hjem til koien dessverre, helst gullfisken også.
Får vel skaffe større akvarium etterhvert som de vokser opp, og vi som trodde vi hadde kjøpt stort akvarium når vi kjøpte 110 liters karet.
Jaja så feil kan man ta.
Hvor fort vokser koi og gullfisker?

Høres for meg ut som de i dyrebutikken overhode ikke har peiling på fisk med tanke på at de sier 110 liter ikke er noe problem for koiene.
Viste faktisk ikke at de kunne bli så store.
Har vridd opp svampen og fylt gørra oppi 55 liters akvariet sa nå er dte litt tåkete vann der.
Dette akvariet er delt i 2 med en filterdel bak ei plate og hoveddelen forran plata der fisken skal bo.
I kamrene bak ligger det en svamp, en pose med kjeramikkrør og en pose bioballer av plast.
Regna med dette skulle fungere bra som filter men det hjelper jo lite når jeg tydeligvis setter i fisk før filterbakteriene har grodd seg mange nok.
Med kvariet fulgte det også en pose med aktivt kull.
Dette trodde jeg skulle være unødvendig så hadde ikke dette oppi.
Nå ser jeg at den posen kan være grei å ha i innkjøringsfasen til å ta nitrit før bakteriene klarer jobben alene så puttet den også oppi.
Så får tiden vise om det blei bra nok.
Et kar på 110L vil jeg etter mitt fiske innehav hatt et par, eller en trio med Apistogramma i. Så en 110L er et forholdsvis lite kar. I forhold til fiskene du nevner er en 110L et micro kar, og ikke brukenes til dem, iallefall ikke på sikt. Det er trist synes jeg at folk skaffer seg fisken like kjapt som karet, uten å lese noe info om fisken de tar til seg og forhold dem trenger.

Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd å fått byttet bort disse fiskene som blir utilpass i dine kar, med noen som ikke blir så store.

Er ikke ute etter å grille deg eller kjefte på deg på noen måte, men ønsker at fiskene du har, skal få det best mulig i fremtiden.

De 10L du tok fra 110L til det nye karet har ingenting for seg, da de gode bakteriene ikke ligger der, men i filteret. Bruk "gørr" fra det store filteret og ha hyppige vannbytter til nitritt stabiliserer seg. Noe av grunnen til nitritt kan være str på fisk du har i forhold til avfalls stoffer. Dvs at filteret ikke klarer å holde unna.

Sticks til måling er veldig unøyaktig, og som nevnt av andre her anbefaler jeg deg dråpe tester. JBL tror jeg går for å være den beste. Ønsker både deg og fiskene lykke til

Leif
110l høres mye ut i rette omgivelser og det er når det står ved siden Av et bittelite startkit på 30l i butikken. 

Men det km faktisk brukes til mye fisk, om enn ikke de du har nå. Men om du setter deg ned og begrenser deg ned til landsdeler og slik så kan du finne mange godbiter. Apistogramma som Loffa nevner er perfekt i et slikt kar, selv om det er få fisk i karet så får du til gjengjeld fiskens ordentlige oppførsel og ikke en stresset oppførsel som følge av for lite boområde. En 110l han pså brukes til en god gjeng corydoras etterfulgt av en stor stim dvergreker som renholdshjelpere. 

 Når det gjelder filtrering av et 110l kommer set veldig an på hva fisk du putter oppi. Kun en trio apistoer og noen Nannostomus som dither fish så kan du klare deg med innvendig filter. Men en gjeng med f.eks coryer vil grise mer og da ville jeg anbefalt et medium utvendig filter. 

Mulighetene er der, men det tar tid å komme frem til det riktige. De fleste av oss har allerede gjort de fleste blunderne og forhåpentligvis lært av dem...
I 110 liters karet har det puslet og gått ei Eheim 2012 pumpe som har fungert utmerket så langt siden det var nytt.
Null nitrit så langt og nitrat er det ingen filter, hverken utvendig eller innvendige som tar seg av såvidt jeg vet så der er jeg avhengig av vannbytter uansett.
Har ei Eheim biopower 240 på vei i posten i tillegg som også skal stå i 110 liters karet just in case.

Har diskutert med kona og det vil bli større akvarium senere, muligens også flere.
Det er faktisk hennes hobby mens det er jeg som må stå for den tekniske biten bak det hele.
Ser ikke ut som 55 liters akvariet er kvitt nitriten enda.
På tross av kickstart av filter og aktivt kull i filterkassa blir ikke nitriten borte.
Espen Andersen
Ser ikke ut som 55 liters akvariet er kvitt nitriten enda. På tross av kickstart av filter og aktivt kull i filterkassa blir ikke nitriten borte.



Eneste som hjelper:::: VANNBYTTER, VANNBYTTER OG ATTER VANNBYTTER
Har bytta 20 liter i kveld igjen.
Når vi alikavel er i gang, hvor lenge bør nyinnkjøpt fisk fra butikken stå i karantene?
Fiskene i karet har stått ei uke i morra.
Espen Andersen
Har bytta 20 liter i kveld igjen. Når vi alikavel er i gang, hvor lenge bør nyinnkjøpt fisk fra butikken stå i karantene? Fiskene i karet har stått ei uke i morra.



Har holdt på med denne galskapen i mange år og aldri hatt fisk i karantene. Jeg kjøper/får fisk kun fra andre jeg stoler på. Litt annerledes når en kjøper fisk på auksjon, da en ikke alltid vet hvor fiskene kommer fra. Men jeg har aldri sett behovet for noe karantene kar. Om en føler seg utrygg og føler at en trenger et karantene kar, ville jeg heller handlet et sted jeg følte meg trygg
Etter å ha hatt fisk i et halvt år har vi allerede hatt hvitprikk 2 ganger hvor første gangen kom rett etter å ha kjøpt fisk i dyrebutikken, så denne gangen forsøker jeg å gjøre ting rett selv om det ser ut som vi bommet stort med type fisk til akvariet vårt.
I hvertfall vil jeg forsøke og gi dem et godt utgangspunkt.
Hadde samme starten som deg og er helt nazi på karantene, ikke engang plantene får flytte inn før de har stått i bøtte en uke. Better safe than sorry!

Hvis fisken ikke har symptomer på noe nå etter å ha gått i kleine forhold en uke er de antagelig friske, og har det bedre i et innkjørt kar. Bare følg med på verdiene i det karet også, belastningen vil jo øke der.

Skaff deg ordentlige tester, strips gir i beste fall en indikasjon på pH, og JBL-testene varsler før fisken begynner å slite for alvor.

Lykke til, og husk at det blir moro når dere er over nybegynnerkneika selv om (eller kanskje fordi) den er helt usedvanlig bratt!
Tusen takk for hjelpen så langt!
Har nå flytta fiskene over i det "store" akvariet.
Var spent på sugefisken for den er rask men det gikk bemerkelsesverdig greit.
Koiene var værre for de var enda raskere viste det seg men med ei hånd til å jage de ut av planteskogen og ei på hove gikk det.

Uheldigvis har en gullfisk spist opp halen på den minste slørhalen vår, en liten slørhale med genfeil som har gitt den en slags boble på haka som blåser seg opp når den puster i tillegg til at den er en ekstra dårlig svømmer.
Nå har jeg flytta den til 55 liters karet slik at den kan få være i fred til halen vokser helt ut igjen.
Vi snakker ikke her om en litt lurvete hale men en komplett vekk, nesten som klippet av med saks hel inntil kroppen.
Håper den overlever.

Den har i hverfall fått føle hvordan det er å bli jaget og bitt på av større fisk for nettop denne plaget en enda mindre slørhale vi hadde til å begynne med der den beit deler av halen av på den.
Du bør avlive fisken som har mistet halen.
Og jeg har selv hatt samme opplevelsen med en gullfisk som begynte å spise levende sverddrager som ung akvarist for lenge siden. jeg hadde da et 60 liters akvarie.

Ulempen med å ha fisk som kan bli store i et for lite akvarie er ut fra mine erfaringer at de ender opp med å stresse hverandre, eller andre fisker. Eller å drepe og spise de. Jeg ville nok også prøvd å få en sammensetning som passer bedre med størrelsen på akvariet.

Kanskje vil butikken ta tilbake fiskene, slik at du kan få byttet de inn i noen andre. I alle fall siden det er kort tid siden du skaffet deg dem, og du nå ser hva som kan skje....

Lykke til videre.
Ser du anbefaler avliving for slørhalen uten hale.
Noe spesiell grunn for dette?
Vil ikke halen vokse ut igjen eller er det andre grunner?
Der den er nå er den i hverfall helt alene uten at noe skal plage den.
Årsaken er at jeg har tvil i om halen vil vokse ut. Jeg har i alle fall opplevd noen tilfeller med fisker som har fått skadet halefinnen. I noen av tilfellene har den vokst ut igjen, mens i andre tilfeller er skaden permanent. Så det ser i alle fall ut for meg som om det ikke er en automatikk i dette hos alle fisker.

Grunnen til at jeg anbefaler avlivning er at en fisk som mangler halefinne vil ha problemer med å ha et ok liv. Jeg regner med at den vil ha svømmeproblemer, og at den vil ha - la oss si - redusert livskvalitet. I tillegg vil den ha en viss risiko for å bli befengt med soppinfeksjoner og andre sykdommer som gjerne kommer etter større skader.

Etter min mening er avspist halefinne en automatisk grunn til avlivning. Tror det er best for fisken.
Jeg støtter den.

Litt brutalt kan det virke men tror ikke det er ett verdig liv å fomle rundt i karet og være utsatt for selektering av andre fisker.

(du pratet også om at den var litt missdannet ( dysfunksjon))
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap