Ammoniak målinger (salmiakk innkjøring)

Er nå 6 dager siden jeg startet med å tilføre salmiakk.
I går ettermiddag målte jeg 5mg ammoniak. Jeg sprøytet 5 ml salmiakk i vannet.
Da jeg sto opp i dag mårres målte jeg fortsatt 5mg.
Snodigge greier tenkte jeg, så jeg målte tappevannet, og resultatet ble 0mg. (Som forventet)
Tok ett vannskifte på ca 100 liter for å sjekke om verdien ble lavere, men nei da. Fortsatt 5mg. Forstår ikke helt dette... Høres det logisk ut? Skal jeg bare fortsette å tilføre 5ml salmiakk hver dag ?
tok ei måling nå nettopp, og fikk følgende resultat :

Nitritt 0.4
PH 8,5
Ammoniak 5.0
GH 7

Opplever konstant ammoniakk nivå på 5.0 uansett når på døgnet jeg måler...

De bakteriene man ønsker er jo avhengig av ny tilføying av ammoniakk, men skal jeg tilføre mere når man har 0,5? Har ikke tilført salmiakk siden i går kveld.
pH er litt høy, prøv å få den ned til 7 - 7,5 ved å tilsette enten pH- som du kan kjøpe i akvariebutikken, eventuelt Steins eikeekstrakt fra www.webzoo eller helt enkelt litt klar husholdningseddik. Prøv deg frem med hensyn til dosering. Etterhvert som hele prosessen er godt i gang, kan du oppleve at pH synker ganske mye , hos meg til 5. Her er det bløtere vann enn hos deg, så det er ikke sikkert du vil oppleve det samme.

Hvilken test bruker du? JBL går ikke høyere en til 5, dvs. at du kan ha høyere konsentrasjon av ammoniakk enn det ser ut til. Hopp over en dag eller to og se hva resultatet da blir. Det kan også bli for mye av en god ting.
Du har jo fått nitritt, selv om det ikke er mye ennå. Den bør øke de kommende par ukene, samtidig som NO3/4 skal synke mellom hver tilsetting. Men som sagt, ta en pause en dag eller to og se da.
Ammoniak testen går til 10 mg. Prodac test.
Min test ble lyserosa/gul. Noe som i følge arket er rundt 5.
Skal vente til i morgen, å se om den synker. Snodige greier at den konstant er 5.0 synes jeg...
Skal handle inn preparat for å senke ph Takker for hjelpen ...
Her går det virkelig tregt unna :P

Ammoniak 0.5 (Har vært det samme i 3 dager nå uten at jeg har tilsatt salmi)
Nitritt 0,6 (steget med 0,2 siste 2 dagene)
PH , samme som sist.

Håper jeg får fortgang når jeg får koblet opp ett filter til i morgen eller tirsdag http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-filters/external-filters/aquarium-external-filter-2000-l-h-9w-uv.html
Kan man ha på UV filteret under innkjøringen? eller må jeg slå den av?

Kan være en grunn til sein framgang pga dårlig filtrering? Har nå en AM Top 3338 og en fluval 4 plus.
8 dager siden nå.

gi det noen dager til. uti uka som kommer skal du se at Amoniakken forsvinner før du rekker å si Nitritt.
Onsdag Kanskje eller litt senere.
*S* Du er der snart.

Oppdater når det skjer noe *S*
Takker for motivasjon / informasjon
Kan man ha på uv filteret (som er i det nye filteret) eller skal jeg koble det ut under innkjørningen?
Der er jeg ikke sikker på hva som er lønnsomt.
Jeg hadde ikke trodd at du burdte det.

Men avstår fra og svare konkret på det.

Tonny Brekstad
Her går det virkelig tregt unna :P Ammoniak 0.5 (Har vært det samme i 3 dager nå uten at jeg har tilsatt salmi) Nitritt 0,6 (steget med 0,2 siste 2 dagene) PH , samme som sist. Håper jeg får fortgang når jeg får koblet opp ett filter til i morgen eller tirsdag http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-filters/external-filters/aquarium-external-filter-2000-l-h-9w-uv.html Kan man ha på UV filteret under innkjøringen? eller må jeg slå den av? Kan være en grunn til sein framgang pga dårlig filtrering? Har nå en AM Top 3338 og en fluval 4 plus.

Du skriver at ammoniakk er uforandret i tre dager, 0,5 nå mens du 5.10 skrev at den var 5 (tilsvarende 10 på testskjemaet). Enten virker prosessen, ellers så har du skrevet feil verdi her. Uansett, fortsett bare. Ettersom nitritt stiger, er prosessen i god gjenge. Det betyr også at ammoniakk brytes ned til nitritt og følgelig bør vise lavere konsentrasjoner. Kan være at ammoniakktesten din ikke er helt til å stole på. Jeg ville tilsatt ammoniakk igjen.

Du har ikke sagt noe om akvariestørrelse, men jeg antar at det er rundt 500 liter ettersom du startet med 5 ml Salmi. I såfall har du allerede nok filterkapasitet. Jeg har en AM Top 3338 i min 530 liter og det rekker her. Kommer selvsagt også an på hva slags fisk du skal ha. Mye eller store, da kan det være fornuftig med mer kapasitet.

Det er ikke noe poeng i å bruke UV filter under innkjøring, med mindre du får mye svevealger. Hensikten med UV filter er jo å drepe bakterier, så det er egentlig kontraproduktivt i denne fasen.
Huff, så nå at jeg skrev feil verdi på ammoniaken. Det skulle stå 5.0 mg.
Akvariet er 450 liter, og tanken var å ha 20 PS Demasoni og 7-10 Golden i det, samt noen ancistrus sp og og kansje 3 syn njassae.
Da tilsetter jeg 3 ml i dag,
Takker for hjelpen gutter. Setter stor pris på den
No skjer det endelig ting
Nitritten har steget masse siden sist.
Men føler jeg skyter i blinde hver gang jeg tilsetter samliakk mtp at testen alltid blir 5.0 (*som den gjorde også i dag.)
Tilsatt 4.0ml etter vanntestingen i dag.

Ammoniak 5.0
Ph 8.0-8.5
Nitritt Over 1.0
Jeg har ikke noen veldig god forklaring på hvorfor NH3 konstant ligger på 5. Det du tilsetter av Salmi, altså ammoniakk, brytes åpenbart ned mellom to tilsetninger, ellers ville du hele tiden sett en økning. Det burde gitt litt utlag at du varierer mengden Salmi mellom 3 og 5 ml. men det gjør det altså ikke. Jeg ser ikke på det som viktig, ikke heng deg opp i det.

Det som viser at dette går rett vei er at NO2 stiger bra og det omtrent på det tidspunkt det kan forventes, faktisk litt før. Du har nok enda noen uker fram til innkjørt filter, men dette ser foreløpig bra ut, synes jeg.
Takker for godt svar
Det kan jo være at testen er gammel? Jeg kjøpte den litt etter jeg startet innkjøringen, men hvor lenge den har ligge i butikk, vet jeg ikke. Men snodig også at den viste 0 på tappevann, så den kan vel ikke vise feil da..

Fortsetter å tilsette litt forskjellig mengde dagene famover. fra 3-5
Noen andre som har prodac ammoniak test?
Jeg misstenker min ammoniak test å være gammel / utgått på dato.
Jeg kjøpte den for llitt over ei uke siden, men reagerer på at det i bruksanvisningen står at det vil skje en kjemisk reaksjon (du vil se hvor mye ammoniak du har) etter 10-13 minutt. Jeg følger bruksanvisninga til punkt og prikke, men straks jeg har oppi de 4 dråpene, ser jeg alerede resultatet. Og når jeg venter de 10 -13 minuttene ser det ingenting annet. Får kostant 5.0 mg, bortsett fra tappevannet, det er 0.

Noen andre her inne som har PRODAC ammoniak test? Som kan bekrefte/avbekrefte om man skal se resultatet straks man har hadd nedi dråpene?
Jeg har aldri brukt annet enn JBL, men har med den opplevd opplevd å få testvæske som var utgått på dato og ga helt ville verdier.

Du kan jo sjekke om du får et annet resultat ved å blande akvarievann og kranvann 50/50 og teste dette. Da bær du få ammoniakk på 2,5.

Takker for forslaget. Ingen dum ide
Tok ny test av vann :

Ammoniak 6.0 mg
Nitritt Over 1.0
Nitrat 25mg/l
PH 8-8,5

Venter til i morgen med å tilsette salmi
Dette går jo så det suser det. NH3 svinger litt med mengden tilsatt salmi, NO2 øker og NO3 øker også. Begge bakteriekulturene er altså i fullt arbeid.
Ja, har virkelig skjedd noe det siste døgnet.
Går samme veien i dag også

Dag 13 12.10.12

Ammoniak 1.0mg
Nitritt Over 1 mg/l
Nitrat Mellom 75-100mg/l
PH 8-8,5

Tilsatt salmi 2 ganger i dag.
1. kl 6.30. 3ml
2. kl 19:20 4ml.

Vanntestene er utført før 2.tilsetning av salmi i dag.
På tide med ett vannskifte kansje? Eller vente med det?
Godt du fortalte når du hadde utført testene, det forklarer den høye pHen. (Ammoniakk er basisk, altså høy pH. Normalt vil prosessen skape syre og senke pH.

Du kan godt ta et vannbytte før du setter til salmi neste gang. 30 - 40%. Bruk helst litt temperert vann.

Ellers går jo dette so smurt, foreløpig. Av og til kommer det noen uforutsette hendelser, men også da er det oftest bare et spørsmål om tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap