Magnars akvarietråd

Alt begynte i sommer da guttungen maste for å få et svampebob akvarie. Etter mye mas gav jeg etter og vi dro til dyrebutikken på handel
Kom hjem med et 15 liters plastakvarie, ei plante og 10stk tetra av et slag(Neon eller Kardinal) ei flaske aquasana og ei flaske Nitridac og flakfor. Forklarte dama i butikken at vi skulle på en ukes ferietur om 5 dager. det skulle vel gå greit fikk vi beskjed om, og fikk med noe slags ferie mat. En døde etter noen døgn og da bars det rett ned til en kammerat som har hatt akvarier i mange år. Der fikk de ett nytt hjem Så fikk vi starte på igjen etter at vi kom hjem fra ferien.
Etter ferien fikk vi tak i 2 hann Guppy og 3 hunn Guppy som vi plasserte i 15 literen. De fikk besøk av en Metallpansermale.
Begynte med daglige vannskifter i ca 2 uker og etter det skiftet jeg 3 liter vann hver 3. dag. Tilsatte en 1,5 ml dose med Nitradac etter hvert vannskifte. Dette gikk jo greit, men ble litt mye jobb med alle vannskiftene. Guttungen mistet fort interessen, (ikke overraskende) men jeg fikk en stigende interesse for akvariefisk
Så ble det innkjøpt et 55 liters startkitt. Hadde fått med meg at det kan lønne seg med et overdimensjonert filter, så jeg bestilte en tetratec EX 600 som skal passe fra 60 til 120 liter. Tenkte at nå går det bra. fylte opp med vann, tok 3 liter fra 15 literen som jeg vridde opp filtersvampen fra 15 literen i og fylte opp. Karet sto vel noen dager før jeg hadde over fisk. Tenkte det var best og starte forsiktig, satte over de 2 hann Guppy'ene og bunnfisken. Total fiasko
Etter dette satt jeg sikkert 2-3 timer hver kveld i ei uke og leste på forumet. Snakket med kameraten som fikk tetra'ene om han hadde filter gugge og avse, og det skulle det bli en ordning med
Morsomt At du har gått podens int i møte
Men tror nok at plassen er i trangeste laget med rikt monn for innholdet i karet.

Etter som nå far har gått sønnens fotspor, burdte du vel gjenkalle sønnens interesse og se om gnisten kommer tilbake ved kjøp av ett større kar.
en rundt 100 liter tror jeg hadde gitt litt mere interesse hos poden. ( mere og se på, ikke bare jobb)

Du kan jo hente litt gørr fra kompisen så har du å kickstarte karet med.

Barna baner vei*S*

Det var poden 2år som fikk meg til å ta opp hobbyen også.



Edit:
Litt overflødige linjer
hehehe godt var det i allefall å se at jeg ikke trengte de linjene, men lar de stå
6.10.2012
Skiftet 50% av vannet, fylte filteret mitt (Tetratec EX 600) med gugge kl 14.30 og satte igang. Etter ca 30 min målte jeg null nitritt og hadde oppi 2 Metallpansermaller, 2 hunn Guppy og ca 20 guppy yngel. Har målt nitrit og nitrat 3 ganger etter det. Siste gang kl 22.30.
Fikk da mindre en 0.01 nitritt (Bruker JBL dråpetest) og mellom 1 og 10 med nitrat(nærmere 10 enn 1)

Nitritt No2 vil stort sett ikke si noe om filteret funker ved fravær av målbare verdier.
Men for all del skal man ikke kunne måle det heller om fisken skal ha ett bra vann å være i.
Målbar Nitrat No3 er vel en mye større pekepinne på at her funker syklusen som den skal.

Tror dette blir bra.



8.10.2012
NO2 er 0 i dag også
Men den ene bunnfisken oppførte seg rart tidligere i dag. Den lå helt stille på siden for så og svømme litt som om alt var bra, så lå den stille igjen.
Fikk etterhvert en gledelig overraskelse
(Se bak fisken på bildet)
Hunn har vært aktiv, det er egg over alt
Rolf H
[B]Nitritt No2 [/B]vil stort sett ikke si noe om filteret funker ved fravær av målbare verdier. Men for all del skal man ikke kunne måle det heller om fisken skal ha ett bra vann å være i. Målbar [B]Nitrat No3 [/B]er vel en mye større pekepinne på at her funker syklusen som den skal. Tror dette blir bra.


Takker for svar

Håper dette går veien ja.
Men kan egentlig ikke se at Nitrat NO3 har øket noe særlig siden oppstart, men skalaen er jo ganske grov, fra 1 og helt opp på 10 på den neste. Skiftet ca 15 liter vann i går kveld, dette utgjør sikkert litt på Nitrat målingen min. Skal sjekke igjen i kveld.
He, he, coryer liker forandringer

Men du bør skaffe flere; de bør være minst 5...
Sissimor
He, he, coryer liker forandringer ;) Men du bør skaffe flere; de bør være minst 5...


Hvor mange kan jeg ha i en 55 liter da?
Det blir forhåpentligvis noen flere etterhvert, for se hvor mange som berger for Guppy'ene.
Målte nå 0 nitritt og kan se en liten økning i nitrat, noe kraftigere gul farge siden i går. Men det er fremdeles langt unna 10 som er det neste på skalaen.
I morgen kommer det flere tester i posten, skal få nøyaktig måling på PH og amoniakk NH4.
Trivelig med besøk inne på tråden min, setter stor pris på det
Kom gjerne med tips,råd og kommentarer.

I går prøvde jeg å lage noen gjemmesteder til cory yngelen som eventuelt kommer (om eggene ble befruktet) Hentet noen stener nede ved elva som jeg la opp som en liten hule. Prøvde og lage små gliper mellom stenene slik at yngelen kan komme seg inn, uten at de store klarer det.

I dag kom det flere tester i posten. PH målte jeg til rett under 6,5 og NH4 til 0,1. Ett hakk opp på skalaen, men fremdeles på den grønne delen. Blir daglige målinger fremmover en stund.

Pc'n min streika i dag, så bilder kommer senere.
Hei! Gratulerer med både akvarium og egg!
Du har en litt uheldig fiskekombinasjon, etter min mening. Guppyer bør ha ganske mye høyere Ph enn 6.5. Det sjekker du enkelt i fiskebasen.
For selv å imøtekomme guppyenes behov for alkalisk vann, lagde jeg rett og slett et eget passende kar for dem
Synd at fisker som ellers er en så bra match, ikke har like behov i forhold til vannverdier.
Hilsen Nina
Takk takk Nina3

Jeg så i fiskebasen at de var akvarievenner
Ser nå at vannverdiene ikke stemmer ja. Men kan jeg på noen måte øke PH til 7 og GH til 8-9?
Og kan jeg da ha begge fisketyper i samme kar?

En annen ting som jeg er usikker på, er foring av Guppy. Dama i butikken sa et flak pr voksen Guppy pr døgn, synes det høres lite ut jeg.
Jeg har 2 voksne og regner 5 yngel på en voksen og har ca 20 yngel. Så da forer jeg 6 flak med Tetra pro colour flakfor.
Jeg tør ikke uttale meg om dette med å la fiskenes vannverdier møtes på midten. Siden jeg har så dårlige erfaringer med mine tidligere guppyer, knekk i ryggen og sykdom, at jeg denne gangen bare rett og slett laget et eget kar til dem. Foreløpig ser det bra ut, så jeg håper det går.

Syns kanskje ett flak til hver hørtes lite ut, men det kommer jo an på hvor store flakene er. Jeg er mer opptatt av tiden de bruker på å spise opp maten, enn eksakt antall flak. Det som ikke er oppspist i løpet av et par -tre minutter er for mye hos meg.
I begynnelsen, da jeg var veldig usikker (nå er jeg bare litt usikker) foret jeg med bare litt av gangen, mens jeg så på, og ventet og så hvor fort det ble borte. Nå er jeg mer tilhenger av nok mat, og heller en dag eller to i uka uten foring. Da blir bunnen godt finpusset.

Når det er yngel i karet finknuser jeg noe av foret mellom fingrene, slik at det passer i småttingenes munner også.
Flakene er ca 4-5mm, jeg finknuser også foret slik at alle får en sjanse til få seg en matbit hvis ikke hadde de to damene tatt alt er jeg redd. Foret er vel borte på ca 2-3 minutter tenker jeg. De to cory'ene får en halv JBL novotab daglig, den pusher jeg litt nedi sanden slik at de må grave litt for og få tak i den. De støvsuger jo også sanden for rester etter flakfor har jeg sett.
Den ene Guppydama tror jeg jaggu er på "tjukken" igjen i såfall må det ha skjedd for 1.5 til 2 uker siden, rett før jeg mistet de to hannene. Blir spennende fremover en stund nå
Disse guppydamene er noen morsomme og sære fisker. De kan faktisk utsette fødselen, og gå drektig opptil 70 dager hvis det ikke f.eks. er trygt å føde. Og en ting til; de kan spare på sæden slik at eggene kan befruktes på et annet tidspunkt. Derfor kan det komme yngel ganske lenge etter at de blir "enker".
Snakk om smart familieplanlegging!

Hvordan går det med egg/yngel? Hos meg er det et yrende liv på dag 4 (tror leg) etter klekking. Også er jeg spent på om det blir noe av gårdagens egglegging. Sluppet de også over i min 19L, hvor egg og yngel får være alene. De voksne har lekt masse i kveld, men jeg ser ikke egg. Kanskje jeg får en hyggelig overraskelse når jeg står opp i morra..?

God helg!
Vel, her har Guppy'n hatt noen dager med etegilde. Kan ikke se en eneste corry yngel. Men i dag har de lagt egg igjen gitt Prøver med en nødløsning og bruker en liten hov som "klekkekar" Mens jeg venter på pakke i posten
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap