Armaturet mitt fungerer ikke!!! hjelp!

Jeg har et Brillux akvarium med 2lysrør. Først røk det ene lysrøret, og nå det andre. Har akkurat kjøpt nye lysrør! Noen tips?? Jeg har null peiling på hvordan jeg skal få fixet det! Håper det er noen snille der ute som kan gi meg noen tips
Mener du bare og bytte rørene??

Da er det vel bare og skru opp dem hvite "pakningene" i hver enda av rørene og ta ut rørene vil jeg tro??
Nope. Har byttet de. Og nå fungerer ingen.. Vet hvordan man bytter, det er simpelt men når ingenting fungerer blir jeg litt hjelpesløs jeg tror armaturet er ødelagt.. Jeg vet ikke..? Hvordan fixer man et armatur? Hvor kjøper man deler og div?
Har du prøvd å bytte tennere?
Nei har ikke gjort noen ting hvordan gjør man det, og hvor får man kjøpt det? sorry for mange dumme spm, men er helt blank på akkurat dette..
når rørene er satt inn, skal de ofte vris rundt i en låseposisjon for å få strøm..
Som sagt... Så har jeg byttet lysrør før... Og de har fungert begge to til nå.. Og ja, jeg har vridd..
Kan man få kjøpt tennere på clas ohlson?
Ut etter bilde så virker det som det er T5 rør, er det det, så er det ikke tennere du bytter.
Det er t5 ja. Hva skal jeg bytte da? ...
Har garanti/reklamasjontid gått ut? Hvis ikke, er det best å henvende seg til butikken.
Men kanskje du kjenner noen som kan hjelpe deg med å se hva som kan være galt?
Å stille fjerndiagnose på defekt armatur er en nokså håpløs oppgave.

Til T5-rør, som det av bildet ser ut til å være, brukes ikke tennere. Du har selvfølgelig sjekket at eventuell bryter er slått på og at stikkontakt og rør sitter skikkelig.

Stephan



















Jeg kjøpte det brukt. Men det var bare et år gammelt. Og den durenutikken det ble kjøpt i er nedlagt... :/
Har sjekket at alt står i og sånt ja
Jeg må prøve å få i noen som kan litt
Sikker på at det er T5 rør som passer i armaturet? Så ut som det var veldig god plass..
Ut i fra bildet ser det ut til at du skal bruke T8-rør (som er tykkere og fyller hele den hvite koblingsdelen), info om T5 og T8 finner du her.
Det var t5 som var i akvariummet da jeg kjøpte det og.
Jeg tror ikke det er plass til t8.. Er en gummiting rundt lysrøre inni den hvite dingsen.
Men må jeg bytte de hvite dingsene? Og hvor får man i sånt?
Det er overhode ikke annet som skal byttes enn lysrør på T5 rør.
Enig med en på bloggen her, syntes det var merkelig stor avstand.
Men det lar seg vel ikke gjøre å kunne sette på T5 rør hvis det ikke skal være det.
Den pakning som er rundt lysrøret, lønner det seg se etter om er i ok stand. Er det ikke tett, så kan du oppleve fukt inn i selve armaturet.

Det er som sagt en gummidings inni den hvite dingesen. Den vises såvidt på bildet. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre.. Hvor kan jeg skaffw sånne hvite dingser da? Det er sikkert de som er gåen... :/
Eneste plasssen jeg fant holdere som det kalles, nå aner jeg ikke om det er riktig type heller, ser den du har er satt fast med to stjerneskruer.
Ta en titt her
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=6233&pageId=952
Du kan sikkert få kjøpt andre steder, for blir kostbart.
Ettersom det later til å være ulike meninger om rørtypen, kan du gjøre følgende.
Ta ut et rør, finn en linjal eller målebånd og mål tvers over enden av røret. Er det ca. 17 mm, er det T5. Er det ca 26 mm, er det T8.

Stephan
Tusen takk for allle svar og tips
Kjempekjedelig at begge lysrørene gikk nettopp.. Er ikke så veldig lenge siden jeg kjøpte det :/
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap