Merket negative effekten av å ha akvarie

Idag merket jeg det negative med å ha akvarie. Idag da jeg kom hjem så jeg at der var 10% mindre vann i akvarie enn da jeg dro på jobb idag morges. Det innebygde filteret har lekket og vann har sakte rent ut gjennom dagen. Ca 5 liter har kommet på håndkle som jeg hadde under akvariet, samt ned på gulvet. Jeg måtte derfor ta opp laminat for å se hvor det var fuktig. Hele pappen under laminat, samt gulvplatene var fuktig. Vifteovn står nå på full guffe på rommet. Men heldigvis ser det ut som det går greit med gulvplatene. Men må legge ca 10 m2 på nytt med laminat. Alt pga noen liter vann og et dritt filter. Nå blir det ny innvendig pumpe.

Kona bare sukket og ga meg ett blikk. Hun sa også at og vi som akkurat har kjøpt nytt akvarie på 180 liter. Tror hun fikk litt skrekken.
Triste greier.
håper det ikke blir for ille.

Jeg har alltid sagt det når noen har villa prakka på meg utvendigfilter.
ikke tale snakk om.

kjører heller to innvendige eller DIY i ett hjørne.
her skal det kun gå vann over kanten når jeg står ved siden av.

Kjøpte en reaktor til Co2 også som skulle stå i skapet med egen pumpe.
feiga ut og satte tilbake den gamle som da er i karet...
Bobleteller er til og med montert høyere enn karet.
( ønsker ikke noen hevert om tilbakeslagsventilen skulle ryke selv om det er usansynlig at noe annet enn co2 computern hadde blitt våt.)

Som sagt skal det vann over kanten på karet så er det med min hjelp.

Ja jeg er pingle

Rolf H: Føler med deg.. har et 240 liters her med utvendig filter, og det har JR fått klar beskjed om og sjekke morgen og kveld,

Har satt filteret oppi en plast boks som tar i mot dem første par literne om det evt skulle begynne lekke sakte..

Senere når jeg får lurt fruen til en 400-600 liter så blir det nok DIY her og.. hehe
Forsikringen håper jeg er på plass? :P

Hva er denne DIY metoden dere snakker om ?
Har forsikring, men dette er så pass lite at det nok ikke er vits å bruke den. Er snakk om 10 m2 mws nytt gulv og det kommer på rundt kr 1000.

Men hvilket innerfilter kan anbefales da?
Ekorn
Hva er denne DIY metoden dere snakker om ?

DIY = Do It Yourself.
Er som regel snakk om løsninger der du lager noe selv, i stedet for å kjøpe et ferdig produkt. Krever litt tålmodighet, men er ofte billigere og bedre (om du får det skikkelig til).
Omformulering : Noen eksempler på DIY ?

(Vet hva DIY er :P)

Hjørne-filter, aka HMF, som er forkortelse for en tysk betegnelse der jeg rent har glemt hva H'en står for, resten er Matten Filter. På plass selv i 12-litere her...
Som det kommer fram her fra Gundersen er det innvendig filter som har lekket?? Ufattelig det kan komme ut vann av akvariet med innvendig filter. Skrekken med utvendige filter, kjøper man kvalitet, så er det vel ikke å se bort fra her er mindre sansynlig med lekkasje.Jeg sover trygt med, er borte fra Eheim 2080 filteret
Og dette vil være like bra som en utvendig pumpe ? =) Altså, tanke på disse "skurene" og biologiske tingene vi har i pumpene.

veldig interessant, da det er no dritt å få lekkasje selvom man har forsikring på sin plass osv osv.

minuset er at det er "stress" å gjøre det i et allerede innreda kar, for så å få ut alt av sand så liming osv skal bli bra.
Hans Johansen
Som det kommer fram her fra Gundersen er det innvendig filter som har lekket?? Ufattelig det kan komme ut vann av akvariet med innvendig filter. Skrekken med utvendige filter, kjøper man kvalitet, så er det vel ikke å se bort fra her er mindre sansynlig med lekkasje.Jeg sover trygt med, er borte fra Eheim 2080 filteret

Er enig med deg Hans. Trådstarter skiver innvendig filter og folk svarer med at det er utvendig filter det gjelder. Hvordan i huleste klarer du å få et innvendig filter til å lekke ut av akvariet? Du må være en verdensmester i dette antar jeg. Gjennom min tid som akvarist har jeg hatt over 100 innvendige filtere og aldri klart å få en dråpe fra dem utenfor karet. Gratulerer, dette var godt gjort, ja om det ikke er skrivefeil ute å går her da. At du MENER utvendig
Ja utrolig nok er det innvendig men dritt filter som begynte å lekke. Dette er festet helt øverst mot lokket. Er et plastlokk som ligger over selve filteret. Dette er festet med noen klips. Det var disse klipsene som ikke funket som de skal og da kom det vann ut helt oppe mot lokket. Det rant ned i en bitte liten sprekk mellom lokket og akvariet. Dessverre er ikke designet på dette akvariet tipp topp, så vann rant ikke tilbake i akvariet, men ut gjennom denne lille sprekken mellom topplokket og akvariet. Men nå skal jeg kjøpe innvendig filter som står nedi akvariet. Da er dette problemet løst. Filteret blir bestilt asap.

Og LOFFA, takk for tittelen
Oi.
Jeg var sikker på at det var skrivefeil ( at du mente utvendig) og hengte meg ikke mere opp i det.

Ai ai.
gundersen
Ja utrolig nok er det innvendig men dritt filter som begynte å lekke. Dette er festet helt øverst mot lokket. Er et plastlokk som ligger over selve filteret. Dette er festet med noen klips. Det var disse klipsene som ikke funket som de skal og da kom det vann ut helt oppe mot lokket. Det rant ned i en bitte liten sprekk mellom lokket og akvariet. Dessverre er ikke designet på dette akvariet tipp topp, så vann rant ikke tilbake i akvariet, men ut gjennom denne lille sprekken mellom topplokket og akvariet. Men nå skal jeg kjøpe innvendig filter som står nedi akvariet. Da er dette problemet løst. Filteret blir bestilt asap.
`

Er dette snakk om et juvel kar eller noe? Vet de har innebygde møkka filtre originalt. Eller er dette et hjemmelaget filter?
Nei, er ikke Juwel. Dette er et billig 54 liter akvarie som ble kjøpt til min datter. Filteret fulgte med, og er helt øverst i akvariet mot lokket. Stikker altså ikke mye nedi vannet. Det ligger horisontalt og har tre kammer. Topp er dekket av et plastlokk. Det er festet av dette lokket som er slitt og begynte å lekke. Normalt skal da vannet gå tilbake i akvariet, men hos meg så fulgte det en kant øverst og rant ut helt oppe med lokket. Rant så på utsiden av akvariet og ned på gulvet.

Nok irritasjon for idag. Nytt filter blir bestilt.
Enig med Loffa på noen områder, angående Juwel sine filter. Har sammen med Eheim 2080 filteret Juwel Bioflow 8 filter, her merket jeg etter kort tid gjennomstrømminga avtok. skiftet ut NO3 filter, bort med filtervatten, satt inn blåfilter i toppen, oppgraderte pumpe fra 1000 liter, til ei på 1500. Ble bare imponert over hvor bra det ble, noe helt annet enn produsent leverer, men de skal jo selvfølgelig tjene en del ekstra på salg av oppgraderinger.
Juwel er som alle andre. Selvom de har fine akvarier osv. De tenker butikk.

Jeg er veldig fornøyd med mitt juwel vision. Kjører standard innvendig filter + 2078 utvendig. Ganske gøy å se hvordan sanda lager "fjell" pga strømmen..

Hans Johansen
Enig med Loffa på noen områder, angående Juwel sine filter. Har sammen med Eheim 2080 filteret Juwel Bioflow 8 filter, her merket jeg etter kort tid gjennomstrømminga avtok. skiftet ut [B]NO3 filter[/B], bort med filtervatten, satt inn [B]blåfilter [/B]i toppen, oppgraderte pumpe fra 1000 liter, til ei på 1500. Ble bare imponert over hvor bra det ble, noe helt annet enn produsent leverer, men de skal jo selvfølgelig tjene en del ekstra på salg av oppgraderinger.

Altså her mener du at.
Du skiftet No3 ( den grønne svampen) ut med en ny Grønn svamp eller ble denne erstattet med den blå du snakket om ??

vil ikke det gå utover evnen til å ta Amonium når den grønne svampen blir byttet til en som er helt ny.

Du satte inn blåsvamp, var det type grov, eller den andre.

Vil bare suge til meg info som gjør at jeg vet hva som evt er mulig med det jeg har.
Den grønne sammen med kullfilter, filtervatt ble byttet ut med 5 cm blå filter av den fine typen. Slipper skifte filtervatten som går fort tett, i tillegg utrolig bedre filter, selvfølgelig med den oppgradering på pumpa.
Knall.

Takker.
Hadde tenkt å kjøpe meg en pumpe i reserve. ( den mest kritiske delen )
så da kan jeg nok teste 1500 og ha 1000 i reserve
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap