Kommer vi over kneika?

Kanskje jeg skal samle de to trådene jeg har dristet meg til å lage i en personlig tråd... Jeg kan oppsummere de to trådene litt

Forrige søndag fikk vi et 50l akvarium i hus, og på mandag flyttet fem mollyer, et yngel og 12 planter inn i karet. Akvarieeieren er en stolt syvåring Men matmor er altså meg.

Syvåringen gav fort de to sorte mollyene navnene Sorte dame og Hakki. Hakki har et lite hakk i halefinnen. De tre gule mollyene heter Will, Jakc(ie) og Elisabeth. Det lille yngelet heter Pinki.

Etter å ha lest litt her inne siste uken ser jeg at vi har gått rett i fella med å stole på akvarieselgerne i det at det er trygt å sette fisk i nye akvarier så lenge man har nok planter og litt bac terial i vannet...

Jeg har kjøpt noen vanntester, og vi har forhøyet nivå av nitritt i karet. Jeg skjønner at dette ikke er så uventet, men lurer nå på hva vi skal gjøre nå , for de seks fiskene bor jo der, og vi må løse dette som best vi kan.

Jeg leser rådene mot å mate fiskene. Synes det er vanskelig. De er åpenbart sultne og det er vanskelig å ikke gi dem noe mat. Hvor lenge vil de ha det ok uten mat? Og hva med minstefisken i karet - Pinki? Vil han overleve uten mat?

Det er klart at dersom de dør av mer mat nå - og overlever uten er jo valget enkelt. Men synes det er tøft å sulte fiskene...

Bli med å krysse fingrene for at både de store fiskene pg minsten overlever, og at syvåringen ikke mister sine første kjæledyr... Alle tips og innspill tar hjertelig i mot!
Har byttet halvparten av vannet nå. Er det noen tidspunkt på døgnet det er best å bytte eller er det hipp som happ?

Jeg har en bunnsuger jeg tapper vannet ut av karet med. Og så tapper jeg nytt vann i en bøtte, temperer det og har i litt bac terial og vannkondisjoneringsmiddel, og tapper det i karet via en slange. Høres det riktig ut, eller er det noe annet/mer jeg burde gjøre ved disse vannbyttene?

Jeg har kjøpt en boble-sten også, men får ikke montert den før i morgen, for først da får jeg pumpen som trengs til den.
Her er et bildet av akvariet vårt:
[External Image]
Mye fine planter ihvertfall!

Skjønner godt at du vil mate de når de ser sultne ut, men mange fisk ser jo kronisk sulten ut, hehe - noen ganger kan mine gå med mat bare to til tre ganger i uken så de tåler å gå en stund. De fleste småfisk finner mye rart å spise i et kar. Ikke helt sikker på hvordan dette foregår i et kar som ikke er innkørt - men vil tro det er noe mikrosnadder på plantene kanskje.

Det aller beste er å finne noen som har "filtergugge" - kanskje du har noen akvarister i nærområdet som kan gi deg litt? Eller du kan få fra butikken?

Boblestener kan vel hjelpe littegrann med å lufte ut nitritt har jeg hørt et sted, men obs obs de skal visstnok ta knekken på planteliv om de får stå på hele tiden.

Forøvrig har jeg ikke selv hørt noe om når på døgnet det er best å ta vannbytte. Tar bare når det passer meg best, jeg

Ettersom fiskene dine sikkert har fått mat kan de nok gå tre fire dager uten noe problem.
Jeg er med på fingerkryssing! Jeg har slitt med nitritt en stund selv, og bytter og bytter og bytter bøtter og bøtter og bøtter - heldigvis har ingen av mine mollyer, ancistruser og snegler dødd (bank i bordet!). Det har begynt å gå opp for meg at de trenger utrolig lite mat, og i hvert fall mye mindre enn jeg har følt at jeg har måttet gi de "stakkars sultne små"! Lykke til!
Jeg hadde problemer med nitritt i mitt 85L kar, byttet 50% vann hver dag i en uke,
da ble det bra igjen.
Mistet ingen fisker. Jeg matet samtidig som vanlig jeg da.
Vi har byttet 50% av vannet i dag igjen. Før byttet var No2-verdien ca 0.7 - det samme som det har vært før vannbytte hver dag de siste dagene.

Vi får håpe det begynner å synke snart...

pH-en er akseptabel - ca 7 - ørlitt under.

Jeg er redd for at Will er litt syk - han har vært litt lysere enn de to andre gule mollyene hele tiden, men jeg synes har blir mer lys - eller blakk liksom. Jeg leste om chilodonella og ble litt stresset av det - men får se det an...

Pinki vokser, og alle fiskene ser raske og normale ut ellers.

Men dere - Vallisneriaene våre er litt gjennomsiktige etterhvert. Er dette farlig? Jeg leste at de kan se litt slik ut om de har det for kaldt. Temperaturen er rundt 24,5. De er lange, og flyter i toppen av akvariet. Er det dumt? Bør de klippes?
Vi driver nå på og bytter vann i akvariet her hos oss... Men det blir ingen bedringer i målingene. Skulle vi ikke begynne å se en bedring snart?

Ellers tror jeg kanskje de to sorte har fått prikkesyke... Så en med mulig chilodonella og to med prikker... Jeg har bestilt eSHa exit og eSHa 2000 som jeg skal hente i morgen. Håper særlig Hakki holder ut og at behandlingen virker bra og fort, for nå henger han høyt i akvariet og puster og peser...

Milde Molly
Vi driver nå på og bytter vann i akvariet her hos oss... Men det blir ingen bedringer i målingene. Skulle vi ikke begynne å se en bedring snart? Ellers tror jeg kanskje de to sorte har fått prikkesyke... Så en med mulig chilodonella og to med prikker... Jeg har bestilt eSHa exit og eSHa 2000 som jeg skal hente i morgen. Håper særlig Hakki holder ut og at behandlingen virker bra og fort, for nå henger han høyt i akvariet og puster og peser...

foreslår du tar en titt på denne tråden!
Bakteriekulturen bruker fire uker på å bygge seg opp - i beste fall - og med vannbytter vil det ta mye lenger tid. Velkommen til en fantastisk hobby med ufattelig bratt læringskurve! Knurrer over tullete butikkråd, de burde skamme seg og ta tilbake fisken så du får tid til å ta en ting om gangen, men nå har de jo fått navn...

Så jeg foreslår å todele utfordringen, for planter dør uten mat. Og Molly er nesten brakkvannsfisk og klarer sykdom bedre med litt salt. Du sier luftpumpe er på vei - jeg ville tatt fisken over i et lite kar med luftestein, tilsatt bittelitt vanlig bordsalt uten jod i vannet i tillegg til medisiner, og skiftet vann jevnt og trutt, da kan du gi dem mat så lille Pinki klarer brasene også. ESHa-medisinene er lysømfientlige, de tilsetter jeg om kvelden etter at lyset har gått. I karantenekar på kjøkkenbenken vil det si etter solnedgang. Med hyppige vannskift må dosen muligens øke litt, du har jo ikke noe filter som tar skade i en boks, og medisinene er veldig snille...

Og så kan du ta deg av de vakre plantene dine mens du kjører inn karet. Det vil si tilsetter 0,5 ml Salmi daglig til nitritt er lik 0, og tilsetter flytende mikronæring til plantene så de får tilskuddet de trenger så de får brukt nitritt/nitrat. Hvitprikk-fandenskapet lever bare i noen få døgn uten fiskevert, så da reparerer karet seg helt selv også. Du har gjort kloke plantevalg og innredet vakkert forresten...

Kjenner du noen med akvarium i en liten times radius hjemmefra tigger du til deg litt filtergrums som du heller i karet rundt filteret, filterbakterier bor over alt så det gjør ikke noe om det blir litt grumsete. Da forkorter du tiden for fisken på kjøkkenbenken.

Hos meg bor fisk på ferie i akrylbokser fra Kremmerhuset, de selger dem egentlig ikke men de kvadratiske store boksene de har servietter og småting i er helt ideelle fiskesykehus. Når litersyken tar deg blir karantenekar fort permanente nemlig, og disse er akkurat for små til annet enn mose med reker over tid. Husk å legge ett eller annet over forresten, så slipper du tørrfiskopplevelser, det er helt utrolig hvor liten åpning som skal til. På bildet er det glassplaten til en rammeløs billedramme mener jeg å huske...

To bokser, det går nok Corydorasyngel i den øverste ettersom det er så lite vann:
[External Image]
Sto - takk for lenketips!

LindaW - Takk for gode råd, gode ord og omsorg!
Jeg har ikke fått fiskene i en kjøkkenbenk-kar ennå. Men en gladmelding herfra er at etter en liten dose gh-salt og en solid dose akvariesalt så virker de syke fiskene mye friskere.

En halvtimes tid etter at akvariesaltet ble hatt i kom Hakki frem fra gjemmestedet sitt under pumpen. Han har vi knapt sett de to siste dagene. Alle seks svømmer fremme i karet og virker rolige, i motsetning til at de stort sett lå inne i plantene og gjemte seg, eller svømte stresset rundt i hele går. Så noe bedrer seg i karet vårt nå!

De har også fått en luftsten i tillegg til den vanlige luftpumpen nå i formiddag - og kanskje det også har en forfriskende virkning. Og så har jeg stilt opp temperaturen en grad.

Pinki vokser fremdeles, så selv om det er "Krise i Karet!" så er det fine lyspunkt som gir næring til optimismen, og som gjør det verdt å slave over artikler om salt og medisin og jeg-vet-ikke-hva, og å bære bøtter og passe vannverdier.
Kjempefint at du ikke gir opp, for det er verdt strevet!
Jeg er enig med Linda W i hennes forslag til løsning hos dere, det synes veldig fornuftig.
Plantegjødning og vitamintilskudd til fiskene, f.eks. eSHa optima eller eSHa minaroll tilsetter jeg ukentlig, og anbefaler det videre.
Det er et veldig fint akvarium dere har!

Fortsatt lykke til!

Nitritten har sunket til 0,2-0,3 i kveld - fra 0,8 i helgen, så her går det rett vei!

De synlige hvitprikkene er borte, og vi fortsetter å medisinere med eSHa Exit og eSHa 2000 ut kuren.

Hakki, som har vært den aller sykeste av fiskene, virker pigg og glad, og også i dag har alle seks svømt fornøyd rundt og sett fornøyde ut.

I dag har vi fått filterguffe fra Cathy i karet vårt, og er glade for det! Fiskene virker fremdeles friske og glade, og i dag har Will holdt på å gjøre seg lekker for damene i vannet. Gøy å se.

Nitrittnivået synker stadig, og GH- og pHnivåene er økt til et riktigere nivå. Så all grunn til glede i Mollyheimen nå.
Så bra! Det tar fortsatt litt tid, men går mye fortere med litt grumseassistanse! Og så er det jo alltid gøy å prate med folk som ikke blir helt glassaktig i blikket når man snakker om hobbyen sin
Null nitritt i karet! Og knapt sporbar nitrat! pHnivået er på plass på 8, og saltnivået er fint! Ingen sykdom og seks levende fisk! Plantene ser også til å ha frisknet til nå.

Litt av en jobb har det vært - men nå ser det ut til at vi har berget gjennom!
Så bra at du har fått bukt med både nitriten og sykdom Håper filterguffa vi fikk av tvillingmamma vil gjøre samme susen i vårt kar.. Venter nå bare på å få nitrittesten i hus..
Det yngler!
I morges har vi sett fire små yngel i karet vårt! Vi har vært så opptatt med å få bukt med innkjøringsproblem, at vi ikke har fokusert på hva vi skal gjøre med eventuell yngel.

Jeg har lest at yngelet skal ha mat ofte, kanskje seks ganger til dagen, og at finknust flakfor er ok, mens at det finnes en del spesialisert yngelfor også. Vi får kjøpe det i ettermiddag.

Jeg er litt redd for å mate så mye i karet, så vi får se om vi får fisket dem ut i et yngelkar. Får kjøpe det også

Det er i hvertfall Lykke i Mollyheimen i dag!
Så moro, det er disse oppturene som gjør at man orker alt maset! Nå sprøytet du ned karet med deilig filtergrums fullt av mikroorganismer og annet næringsrikt nufs for kort tid siden, og mollyer er veldig flinke til å finne smått og godt du ikke kan se av algevekst. Yngel nå betyr i alle fall at de kan, og du vil helt sikkert få nye sjanser når karet er mer etablert! I kar jeg vil ha litt levendeføderavkom henger jeg en mosedott høyt i karet, den blir fort grisete nok til at de overlever til de får i seg voksenmat. Finknust flakfor går også greit, mollybarn er ganske fremmelige i grunnen...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap