Forslag til valg av l-malle!

Hei!

Jeg lurer på om noen har forslag til hvilken L-malle jeg burde kjøpe!

Den skal helst være fargerik/syntes i akvariet, og den må passe inn i karet mitt på 125 L
Har allerede tre stk L-144 der, guppy, c. sterbai og et par bolivianske sommerfuglciklider går.

Si gjerne også noe om hvilke huler disse mallene foretrekker, har bare noen kjeramikkhuler, men lurer på om jeg burde kjøpe skiferhuler/ lage noen selv til dem
Plussmedlem
Hva med L104 eller L134? Ikke de aller, aller dyreste, ikke av de mest skye, pene å se på....
Jeg vet ikke helt om bunnarealet i en 125 liter tillatter så veldig mange flere L-maller? Du er jo nesten allerede på maks antall bunnlevende fisk; med Corydoras, L144 og sommerfuglciklider i tillegg.

Men hvis du absolutt vil ha flere maller, husk å innrede så alle får hver sin huleplass i stein eller gjemmeplass mellom røtter.De blir jo litt territoriale, så det er viktig å innrede akvariet sånn at alle får en hule hver (iallefall hannene) og nok av gjemmesteder for maller. Mye røtter og noen skiferhuler behøves altså.

Men kanskje du kan klemme inn et par av L-134 (Peckoltia compta)? De kalles Leopard Frog Pleco, pga mønsteret sitt (Leopard) og Frog pga måten de kan "hoppe" bortover bunnen med finnene f.eks. når de skal kjempe litt i matfatet. Det er en utrolig flott malle, som har blitt lettere tilgjengelig de seneste årene. Flere som har hatt oppdrett på de osv.

Jeg ville ikke hatt noe mer enn toppen to L-maller til i det karet der.
Takk for raske svar!!

Forskeplecoen virker veldig interessant. Den må jeg nesten sjekke ut

Men mens vi snakker om maller, har en hann og to hunnfisk av L-144, og denne hannen gjør litt ut av seg innimellom, spesielt ved matfatet... tar frem piggene ved gjellopningen og jager bort de andre fiskene litt. Er det normalt?
Ja, det er normalt for en hann som ikke vil dele av godene han anser som sine Og der ser du også litt av atferden som er grunnen til at jeg var littegranne skeptisk til å putte enda flere L-maller inn i karet. De kan være territoriale og slåsskamper kan bryte ut over goder som mat og huler.

Dersom du f.eks. fôrer med tabletter, kan det være lurt å spre de over hele arealet, altså å fôre iallefall i begge ender av karet, sånn at maten ligger for spredd til at han kan kuppe en haug for seg selv.
Det virker lurt

Har allerede en kjeramikkhule i karet, men har 3 stk til stående utenfor... Er det best å bruke disse eller skiferhuler? (disse kan jeg evt. kjøpe)
Plussmedlem
Nå er vel jeg å anse som partisk, men jeg hadde valgt skiferhuler....
Gjerne skjule de litt sånn halvveis med litt røtter.

Hvor mange sterbai har du forresten, det har litt å si for valg av maller...

Jeg nevnte L104 i stad. Den virker på meg ganske lite territoriell, og du kan få virkelig fine farger på de...
Det går mange sterbai her! 14 stk eller noe sånt Disse legger egg innimellom også.
Men sterbaiene holder seg som oftest på venstre side og bak i akvariet.

En mulighet er jo også å selge L144-ene, men det er jeg litt usikker på...
Slik ser det ut

Beklager dårlig kvalitet og vinkel, tok dem med pcen i hånda, så det ble litt komplisert...
Plussmedlem
Det første først...
Pent kar....

Hva med å kaste ut guppyene? Heller ha en lekker, liten rasbora-stim av et eller annet slag?

En trio av en eller annen malle som ikke blir altfor stor?

Noen huler til så de har skjulesteder...
Det første skal vel som oftest først Tusen takk!

Sjekker ut rasbora med en gang.

Denne trioen med maller, mener du i tillegg til de jeg har fra før?

Skiferhuler er det neste på ønskelista, 2-3 stk?
Moskito-Rasboraen virker interessant! Den var veldig fin, men vil de andre fiskene i karet spise dem pga deres lille størrelse?

Anbefaler du en rasboraart?
Guppy sammen med L144 går helt fint. Også sammen med C. sterbai

Men guppy og bolivianere sammen er ikke bra. Ikke bare med tanke på vannverdier, men guppiene kan også forsyne seg grovt av ciklideyngelen. Guppy spiser i alle vannlag, så ciklidene vil ikke trives i deres selskap.

L144, P. compta og sugemaller generelt passer ikke sammen med substratlekende ciklider. Eggene blir mat, eller i beste fall blir fisker skadet i kamp. De lite intelligente Corydoras vil garantert bli banket...
Dersom man absolutt skal holde L-maller sammen med substratlekende ciklider er muligens Otocinclus et greit alternativ.

L144, P. compta og C. sterbai i en 125-liters begrensede bunnareal blir dessverre også helt feil.
Har bare to bolivanske sommerfugler, og den ene er ikke voksen på en stund Altså en voksen og en liten en.

Men du mener at det ikke går an å ha L-144 sammen med p.compta?

Og har uansett tenkt til å hive ut guppyene og heller kjøpe en annen stimfisk som holder seg i toppsikten av akvariet.

PS: Har ikke tenkt til å prøve på oppdrett av ciklidene.
Matte
Men du mener at det ikke går an å ha L-144 sammen med p.compta?

Såvidt jeg kan tolke Donalds innlegg, så mener han også at plassen blir for liten i ditt kar, til å ha enda flere maller på det lille bunnarealet du har til rådighet.

L144 og L134 går greit sammen de, så lenge de har stor plass. Det er det dessverre ikke i en 125 liter.
Oja, så det betyr at hvis jeg vil ha P. Compta, så må jeg selge/gi bort L-144ene?
Plussmedlem
Smak og behag, erfaringer, meninger... Alle er forskjellige....

Men med 14 stk sterbai er det begrenset med plass igjen uansett....
Jeg er enig med at det fort blir litt dårlig plass.. Så bør nok kvitte deg med L-144 hvis du vil ha andre L-maller..
L-144 er flinke algespisere noe L-134 ikke er.
Jeg fikk også vite at man skal ha minst 1 hule pr malle.
Har selv 2 L-129, 2 L-134 og 2 ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ i en 190l og det funker helt fint her, men så har jeg også 6 skiferhuler, 2 kokoshuler samt 2 tårn og en del røtter og gjemmesteder bak disse. Om det passer seg slik at du kan ha ett par til så kan jeg virkelig anbefale L134, disse er nydelige, men litt halvskye. Disse er også kjøttetende og MÅ ha røtter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Enlien
Reklame for plussmedlemskap