- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Fôr til eplesnegler
Fôr til eplesnegler
Postet 10.11.12 kl 21:16
Fest agurk på noe som synker. F.eks en gaffel eller skje. Selv bruker jeg en klype. Tips er også å ha en tråd festet til den biten, så slipper du å ta hele armen nedi akvariet når du tar opp restene. Når jeg mater med agurk, så lar jeg den ligge enten over natten eller hele dagen. Dette er veldig populært.
Postet 10.11.12 kl 21:42
Postet 10.11.12 kl 22:11
Fryser hva? Agurk fryser jeg ikke. Tar bare en skive av agurken og legger i klypen (eller evnt feste på skje) så synker den til bunnen. Du kan også bruke andre ting som f.eks frossen spinat. Men den må du feste på klype. Skje eller gaffel fungerer dårlig det.
Men du kan også fore med malle tabeletter. Snegler spiser også disse. Noen bruker også salatblad, men det har jeg ikke prøvd.
Men du kan også fore med malle tabeletter. Snegler spiser også disse. Noen bruker også salatblad, men det har jeg ikke prøvd.
Postet 10.11.12 kl 22:28
gundersen; hvis du fryser agurk eller salatblad før du gir det til eplesneglene, så får grønnsakene "frostskader" og blir helt myke. Dermed blir det lettere for eplesneglene sine myke munner å spise det.
De klarer sikkert å spise grønnsakene uten det også, men det er altså en hjelp som sikkert gjør at sneglene greier å spise fortere.
Jeg har brukt sugekopper (se bilde) til å feste agurkskiven til glasset, gjerne litt høyt oppe i akvariet, sånn at jeg slapp å gå nedi med hele armen for å hente opp igjen bestikk :p
De klarer sikkert å spise grønnsakene uten det også, men det er altså en hjelp som sikkert gjør at sneglene greier å spise fortere.
Jeg har brukt sugekopper (se bilde) til å feste agurkskiven til glasset, gjerne litt høyt oppe i akvariet, sånn at jeg slapp å gå nedi med hele armen for å hente opp igjen bestikk :p
Postet 10.11.12 kl 23:30
Endret: 10.11.12 kl 23:33
Mona. Det med frysing er sikkert en god ide på spesielt salater. Så takk for den ideen. Men jeg har brukt spinat, og for agurk så har dette vært like mye for til Ancistrus som Eplesnegle. Da bruker jeg mest frossen spinat. Hos meg har det fungert kjempe bra med å feste agurk i en klype som er festet i en sytråd. Når jeg vil ta den opp igjen så heiser jeg den bare opp. Da har både Ancistrus og Eplesnegle forsynt seg godt.
Ellers kan jeg også nevne at frosne erter også er ett godt måltid for Eplesnegle og Ancistrus. Men du må ta av skallet først.
Ellers kan jeg også nevne at frosne erter også er ett godt måltid for Eplesnegle og Ancistrus. Men du må ta av skallet først.
Postet 10.11.12 kl 23:51
Postet 11.11.12 kl 00:51
Postet 11.11.12 kl 10:14
Endret: 11.11.12 kl 10:15
Jeg kjøper frossen hakket spinat og slipper bare oppi, ja det griser endel men morgenen etter er alt borte vekk. Pass bare på og ikke slippe en hel klump oppi om gangen om du ikke har mange snegler som spiser spinat. Start med en liten bit og prøv deg frem litt etter litt.
Og ha oppi for mye kan føre til nitrit hvis det blir liggende for lenge.
Forøvrig håper jeg ex barna mine har det bra hos deg Cristop
Og ha oppi for mye kan føre til nitrit hvis det blir liggende for lenge.
Forøvrig håper jeg ex barna mine har det bra hos deg Cristop
Postet 11.11.12 kl 16:22
Postet 11.11.12 kl 21:24
cristopcristopHei. Har hvert så heldig å fått tak i fem epplesnegler. Har også lest litt her om at man bla kan fôre de med agurk. Men en bit agurk flyter jo....??? Hvordan gjør jeg dette, lager jeg for små biter kanskje?? og det samme gjelder vel kanskje for spinat også?? Håper på noen oppklarende svar :-)
veit du om eplesnegle eter egg i akvariet??
Postet 28.11.12 kl 18:54
Postet 28.11.12 kl 19:21
Postet 28.11.12 kl 20:39
Postet 28.11.12 kl 21:02
Endret: 28.11.12 kl 21:02
Postet 28.11.12 kl 21:29
Jeg har sett eplesnegler spise alle slags fiskegg de kom over. Tetra-egg, Corydoras-egg... jeg sluttet raskt å ha eplesnegler i samme kar som eggleggende fisk, jeg da, nettopp fordi jeg ikke ville at eplesneglene skulle ha fest på eggene.
Jeg tror neppe mine eplesnegler var noe annerledes enn alle andre eplesnegler, så jeg tror nok alle fiskeegg står i fare for å bli spist der det er eplesnegler tilstede.
Jeg tror neppe mine eplesnegler var noe annerledes enn alle andre eplesnegler, så jeg tror nok alle fiskeegg står i fare for å bli spist der det er eplesnegler tilstede.
Postet 28.11.12 kl 22:13
mona oJeg har sett eplesnegler spise alle slags fiskegg de kom over. Tetra-egg, Corydoras-egg... jeg sluttet raskt å ha eplesnegler i samme kar som eggleggende fisk, jeg da, nettopp fordi jeg ikke ville at eplesneglene skulle ha fest på eggene. Jeg tror neppe mine eplesnegler var noe annerledes enn alle andre eplesnegler, så jeg tror nok alle fiskeegg står i fare for å bli spist der det er eplesnegler tilstede.
då er valget lett, det blir ikkje eplesnegler i mitt akvarium!
TUSEN TAKK for svar Mona C",)
Postet 28.11.12 kl 22:20
Postet 28.11.12 kl 22:29
Sneglene spiser opp plantene mine :(
Hei
Eg har snegler i akvariet og kjøpte meg nye planter til mitt nye 160 akvariet. Nå har Mr storeplesnegle fått smaken på den ene planten (til nå )
Spørsmålet mitt er Kan eg feste /legge en stein over de bladene Mr stor eplesnegle har spist på eller bør eg fore med agurk eller anna grønt ??? Så kanskje de andre plantene får være i fred :/
Vennlig hilsen Mamsen73
Eg har snegler i akvariet og kjøpte meg nye planter til mitt nye 160 akvariet. Nå har Mr storeplesnegle fått smaken på den ene planten (til nå )
Spørsmålet mitt er Kan eg feste /legge en stein over de bladene Mr stor eplesnegle har spist på eller bør eg fore med agurk eller anna grønt ??? Så kanskje de andre plantene får være i fred :/
Vennlig hilsen Mamsen73
Postet 12.12.12 kl 11:20
Postet 12.12.12 kl 11:46