Fôr til eplesnegler

Hei.
Har hvert så heldig å fått tak i fem epplesnegler. Har også lest litt her om at man bla kan fôre de med agurk.
Men en bit agurk flyter jo....??? Hvordan gjør jeg dette, lager jeg for små biter kanskje??
og det samme gjelder vel kanskje for spinat også??
Håper på noen oppklarende svar
Fest agurk på noe som synker. F.eks en gaffel eller skje. Selv bruker jeg en klype. Tips er også å ha en tråd festet til den biten, så slipper du å ta hele armen nedi akvariet når du tar opp restene. Når jeg mater med agurk, så lar jeg den ligge enten over natten eller hele dagen. Dette er veldig populært.
Fryser hva? Agurk fryser jeg ikke. Tar bare en skive av agurken og legger i klypen (eller evnt feste på skje) så synker den til bunnen. Du kan også bruke andre ting som f.eks frossen spinat. Men den må du feste på klype. Skje eller gaffel fungerer dårlig det.

Men du kan også fore med malle tabeletter. Snegler spiser også disse. Noen bruker også salatblad, men det har jeg ikke prøvd.
gundersen; hvis du fryser agurk eller salatblad før du gir det til eplesneglene, så får grønnsakene "frostskader" og blir helt myke. Dermed blir det lettere for eplesneglene sine myke munner å spise det.
De klarer sikkert å spise grønnsakene uten det også, men det er altså en hjelp som sikkert gjør at sneglene greier å spise fortere.

Jeg har brukt sugekopper (se bilde) til å feste agurkskiven til glasset, gjerne litt høyt oppe i akvariet, sånn at jeg slapp å gå nedi med hele armen for å hente opp igjen bestikk :p

[External Image]
Mona. Det med frysing er sikkert en god ide på spesielt salater. Så takk for den ideen. Men jeg har brukt spinat, og for agurk så har dette vært like mye for til Ancistrus som Eplesnegle. Da bruker jeg mest frossen spinat. Hos meg har det fungert kjempe bra med å feste agurk i en klype som er festet i en sytråd. Når jeg vil ta den opp igjen så heiser jeg den bare opp. Da har både Ancistrus og Eplesnegle forsynt seg godt.

Ellers kan jeg også nevne at frosne erter også er ett godt måltid for Eplesnegle og Ancistrus. Men du må ta av skallet først.
Kjenner jeg er litt skeptisk til å bruke sytråd i akvariet. Ville aldri gått fra en sånn potensiell farlig felle dinglende i akvariet.
En slangebit på minst 10 cm før den skjæres og splittes i enden.
Denne slangen er nok ø16mm omtrent.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg kjøper frossen hakket spinat og slipper bare oppi, ja det griser endel men morgenen etter er alt borte vekk. Pass bare på og ikke slippe en hel klump oppi om gangen om du ikke har mange snegler som spiser spinat. Start med en liten bit og prøv deg frem litt etter litt.
Og ha oppi for mye kan føre til nitrit hvis det blir liggende for lenge.

Forøvrig håper jeg ex barna mine har det bra hos deg Cristop
Takk for mange bra svar og kreative løsninger. Har fått noen idèer nå.
Ja det ser ut som de trives Kabe111
cristop
Hei. Har hvert så heldig å fått tak i fem epplesnegler. Har også lest litt her om at man bla kan fôre de med agurk. Men en bit agurk flyter jo....??? Hvordan gjør jeg dette, lager jeg for små biter kanskje?? og det samme gjelder vel kanskje for spinat også?? Håper på noen oppklarende svar :-)
cristop
veit du om eplesnegle eter egg i akvariet??
pippi66
veit du om eplesnegle eter egg i akvariet??

Ja.
mona o
[QUOTE=pippi66] veit du om eplesnegle eter egg i akvariet??

Ja.'

De legger egg over vannoverflaten. Derfor må du ha 5-10cm luft over vannet.
Spurte han ikke om eplesnegler eter (altså spiser) egg i akvariet, ikke om de legger dem selv i akvariet? Jeg svarte ja, for mine eplesnegler har spist opp egg fra andre fisk når de kom over dem.
mona o

spm til deg

spiser eplesnegler corydorasegg??
har fått høre at eplesnegler ikkje spiser det, hva er riktig??
Jeg har sett eplesnegler spise alle slags fiskegg de kom over. Tetra-egg, Corydoras-egg... jeg sluttet raskt å ha eplesnegler i samme kar som eggleggende fisk, jeg da, nettopp fordi jeg ikke ville at eplesneglene skulle ha fest på eggene.

Jeg tror neppe mine eplesnegler var noe annerledes enn alle andre eplesnegler, så jeg tror nok alle fiskeegg står i fare for å bli spist der det er eplesnegler tilstede.
mona o
Jeg har sett eplesnegler spise alle slags fiskegg de kom over. Tetra-egg, Corydoras-egg... jeg sluttet raskt å ha eplesnegler i samme kar som eggleggende fisk, jeg da, nettopp fordi jeg ikke ville at eplesneglene skulle ha fest på eggene. Jeg tror neppe mine eplesnegler var noe annerledes enn alle andre eplesnegler, så jeg tror nok alle fiskeegg står i fare for å bli spist der det er eplesnegler tilstede.

då er valget lett, det blir ikkje eplesnegler i mitt akvarium!
TUSEN TAKK for svar Mona C",)
Her rakk aldri eplene frem til cory eggene før kardinalene og platyene hadde spist dem.. Men tviler ikke på at eplene følte seg snytt for det..
Sneglene spiser opp plantene mine :(
Hei

Eg har snegler i akvariet og kjøpte meg nye planter til mitt nye 160 akvariet. Nå har Mr storeplesnegle fått smaken på den ene planten (til nå )
Spørsmålet mitt er Kan eg feste /legge en stein over de bladene Mr stor eplesnegle har spist på eller bør eg fore med agurk eller anna grønt ??? Så kanskje de andre plantene får være i fred :/
Vennlig hilsen Mamsen73
Tilbake til snegler og egg; jeg tok jegersneglene mine på fersken i et etegilde med cory-egg på menyen, og det gikk jammen fort! Jeg antar at de fleste snegler setter pris på et eggende måltid! Fy på skam, men naturens gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap