Hvor sterk strøm kan fisken takle?

hei, jeg lurer på hvor sterk strøm fisken takler.
jeg har 5 skalarer
4 sverddrager 5 platyer,2 paletcicliderog og2 asistrus.
mitt kar er på 112l og filtre pumper 1000L/t. er det for sterk strøm for dem?
bør jeg bytte pompe eller skal jeg bare sette opp en vinkel slik at strålen blir sendt opp mot overflaten?
Hva slags pumpe er det du mener? En ren pumpe som kun er der for sirkulasjon? Eller mener du filterets pumpe?
Man kan ikke bare bytte filter uten videre, fordi da forsvinner samtidig filterbakteriene i filtermaterialet, og de behøver man. Det er filterbakteriene som holder akvariet ditt fritt for nitritt og ammoniakk.
Hva slags merke og modell er det på denne pumpen din? Og er det filterpumpe du mener eller kun en pumpe? Har du sjekket om den går an å skru ned, altså senke antall liter pr time? Mange filterpumper er justerbare, men ikke alle.

Uansett er det altfor sterk strøm i akvariet ditt med 1000 L/T i en 112 liter, langt forbi det som trengs. Akvariets volum to ganger i timen holder faktisk.
Spesielt scalarer mistrives med sterk sirkulasjon. Scalarer passer ikke i akvariet ditt av andre grunner også, karet er rett og slett for lite. Minimumsstørrelsen på akvariet for scalarer er ca 250 liter, og du har bare halvparten. Anbefaler at du selger scalarene og heller skaffer deg en annen fiskeart som passer bedre inn i den akvariestørrelsen du har.
Helt enig. Karet er for lite til skalarer.
Fiskens fasong sier logisk nok, ganske mye om hvor godt de trives i sterk strøm. Høyreiste fisk som Discus, guramier og f-eks. scalarer vil få problemer med å holde seg rett i kraftig strøm. Ancistrus, som mange andre maller, klarer seg veldig godt i sterk strøm - det er derfor de har utviklet sugemunnen, for å holde seg fast i kraftig vannsirkulasjon. Platy og Sverddrager klarer seg også godt med mye sirkulasjon, og 1000l/t i ditt kar tror jeg de klarer fint.

Men, som de andre sier - scalarer trenger større kar enn 112-liter. De vokser og blir store. Selv har jeg tre voksne i en 240-liter, og det er i snaueste laget slik jeg ser de oppfører seg.
Takk,
tusen takk for tilbake meldingene, justerte munnstykke på pumpa. det er en AM-Top AT-1000F - opp til 140L. det fikke jeg klar melding om at jeg skule bruke pga av akvariumet jeg har. har modifisert litt på den slik at strålen går opp over og skaper bare litt brytninger i vannet.
dette har gjort det lettere for alle oppe i der.( mallene setter seg ved åpningen på munnstykke av og til). skalaren er ikke så store enda, og større kar er i tankene, men som sagt de er ikke større en 5-9cm med finnene.
Aasmund Amundsen
skalaren er ikke så store enda, og større kar er i tankene, men som sagt de er ikke større en 5-9cm med finnene.

Da bør du flytte dem over i et større kar (250 liter eller mer) så snart som mulig. Ellers kommer skalarene til å bli "ødelagt" og få stygg form på kropp og finner. Og det er noe de vil bære med seg resten av sitt liv. (De kan gjerne bli 10 år eller eldre, med mindre de holdes i for lite kar enda lengre).
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap