- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Litt hjelp!
Litt hjelp!
Inaktiv bruker
Hei! Er det noen som har erfaring med guppyhunner som går løs på hannen? Jeg har en guppyhann som har store hakk på halen og lurer på hva jeg skal gjøre! Akkurat nå er den i en fødekasse for og få halen til og vokser ut igjen, men det tar tid! Er det noen som kan hjelpe meg?
Postet 16.11.12 kl 13:52
Det er ikke gunstig å ha guppyhannen i fødekassen over lengre tid. Sett den tilbake i karet og gi den hyppige vannbytter så det ikke utvikler seg sykdom. Det er fint om du har mye planter som den kan gjemme seg litt bort i.
Som regel er det hannen som er meget innpåsliten mot hunnene. Hvor mange guppy har du i karet? Har du annen fisk som kan være årsaken til skaden?
Som regel er det hannen som er meget innpåsliten mot hunnene. Hvor mange guppy har du i karet? Har du annen fisk som kan være årsaken til skaden?
Postet 16.11.12 kl 15:17
Inaktiv bruker
Hei!
Jeg har to hunner og nei, jeg har ikke andre fisker som kan ha gjort det. Forresten, takk for hjelpen! Jeg har allerede satt den fri.
Postet 16.11.12 kl 15:50
Postet 16.11.12 kl 15:59
Inaktiv bruker
Akkurat nå gjemer den seg bak pumpa/varmekolba.
Postet 16.11.12 kl 16:22
Jeg vil anbefale hornblad!
Den er lett å få tak i, vokser fort (opptil 7,5cm om dagen) og kan brukes både som flyteplante eller du kan sette dem fast. Guppy yngel liker å gjemme seg i disse i overflata og i mangel av bedre ord så beiter de på planten, så da slipper du å overfore akvariet når de er små =)
Legger ved en link fra plante basen:
Hornblad
Den er lett å få tak i, vokser fort (opptil 7,5cm om dagen) og kan brukes både som flyteplante eller du kan sette dem fast. Guppy yngel liker å gjemme seg i disse i overflata og i mangel av bedre ord så beiter de på planten, så da slipper du å overfore akvariet når de er små =)
Legger ved en link fra plante basen:
Hornblad
Postet 17.11.12 kl 10:37
Inaktiv bruker
Jeg flyttet den over til pappa sitt akvarium fordi den hadde store, kraftige skader.
(server-klokka går feil...)
(server-klokka går feil...)
Postet 18.11.12 kl 16:28
Endret: 18.11.12 kl 16:30
Inaktiv bruker
Til ettertid
Guppyhannen døde i dag, 20.11.12
Postet 20.11.12 kl 17:59
Dessverre er det veldig ofte slik at guppy som er kjøpt på butikk ikke holder seg veldig lenge. Det er veldig vanskelig å få en syk guppy frisk igjen. De har dårlig forsvar ettersom de er hardt avlet. Vil anbefale deg å prøve å få tak i guppy privat. Disse er ofte mye mer hardfør.
Men uansett er det kjedelig når fisk dør. Lykke til videre.
Men uansett er det kjedelig når fisk dør. Lykke til videre.
Postet 20.11.12 kl 18:49
Inaktiv bruker
Det er ikke vanlig guppy! Yngelene dems altså oppdrettsvarianten av guppy, dør etter to til tre uker. De jeg har overlevde femukersstadiet! I oppdrettslista står der at jeg har vanlig guppy, men det var fordi snakeskin guppy tydeligvis ikke er i databasen....
Postet 20.11.12 kl 20:51
Postet 20.11.12 kl 21:50
Johannes IngvaldsenDet er ikke vanlig guppy! Yngelene dems altså oppdrettsvarianten av guppy, dør etter to til tre uker. De jeg har overlevde femukersstadiet! I oppdrettslista står der at jeg har vanlig guppy, men det var fordi snakeskin guppy [B]tydeligvis ikke er i databasen....[/B]
Snakeskin guppy er akkurat det samme som vanlig guppy, bare en annen farge og annet mønster. Det blir det samme som at du har lyst hår, men en gutt i klassen din har rødt hår eller svart hår for eksempel. Dere er begge mennesker fordet om dere har ulik farge på "topplokket".
Postet 20.11.12 kl 21:54