Stappfullt akvarium!

Fikk et gammalt 60 L akvarium for snart 6 måneder siden. Hadde ingen peiling på fisk, men fikk to maller og kjøpte 10 platyer. Det er blitt en stor suksess, selv om det bare var to hunner blant platyene. Det har yngla hele tiden, og det er nå sikkert 50 fisk med smått og stort. Og det blir flere, ser jeg...... Det er veldig moro, men det må jo snart bli galt med vannverdiene, og fisken får alt for liten plass.Hva skal jeg gjøre for å regulere fiskebestanden? Kjøpe kjøttetende fisk? I så fall, hva kan anbefales? Lurin
Plussmedlem
Nei, kjøpe kjøttetende fisk syntes jeg heller var en dum idè...

Du må rett og slett selge/gi bort, og det er flere måter du kan gjøre det på. Har du en dyrebutikk i nærheten? Du kan alltids høre om de vil ta inn noen fisk der. Hvis du vil gi de bort takker de sikkert ja, og du vil muligens få velge deg ut noen varer i butikken hvis du er heldig.

Ellers vil jeg anbefale rubrikk her inne på AF. Legg ut en annonse og se om noen er interessert i å ta imot en del fisk.

Eller så er jo muligheten å kjøpe et større eller et akvarium til... Akvariet ditt høres utrolig fullt ut, ja, så noe bør du nok gjøre.
Ja, har vondt i meg når jeg snakker om kjøttetende fisk, men må regulere bestanden før det ender i katastrofe. Bor ikke akkurat i verdens navle, så å selge er vanskelig, dessuten liker jeg ikke tanken på å overlate fisken min til folk som kanskje ikke steller godt med den..... Et større akvarium vil bli fullt det også, men kan være en løsning. Er flere muligheter med et større akvarium....
Hvis du føler at den eneste løsningen er en kjøttspiser av en fisk,er det vel bedre og bare spyle dem ned i do da kansje?
Da ville jeg kun hatt et kjønn og solgt unna resten.
Mona T
Hvis du føler at den eneste løsningen er en kjøttspiser av en fisk,er det vel bedre og bare spyle dem ned i do da kansje?



????

En kjøttspiser gjør bare det som naturen krever av han.
( ikke at jeg synes noe om det i ett selskaps)
Så på sett og vis så er det faktisk vi som forkludrer når vi holder slike kjøttetere som ikke kan spise levende fisk.


Å skylle ned i do ??
om jeg måtte velge mellom Kun disse to alternativa, så valgte jeg kjøttetern.
Beklager for å si det, men kommer bare dummere og dummere innlegg på dette forumet.
1. Det er ulovlig å fore kjøttetende fisk med levende.
2. Du vil ikke overlate fisken til noen som gjerne ikke steller så godt med den, men selv ønsker du å fore fiskene til kjøttspisende? Det er jo null logisk tankegang...
Dersom du kjøper f.eks en piraya eller annen kjøttspisende fisk, vil den fjerne hele bestanden, ikke redusere den.

Er det ikke bedre og: A: gi vekk fiskene eller B: kjøpe enda et akvarium?

Nå vet jeg jo hva du mener Sto.

Men selvsagt er valget å la noen andre ta over de der fiskene. eller kjøpe ett nytt større kar som også blir fullt om ikke bare ett kjønn holdes i karet.


mitt innlegg var basert på innlegget over og utifra kun de to alternativene.
Det er også en ikkeakseptert handling å tømme de i do.

Angående forrige innlegget mitt:
Dette var ikke ett råd til trådstarter.

Sitat:
om jeg måtte velge mellom Kun disse to alternativa, så valgte jeg kjøttetern.

Haldis Skårberg
I så fall, hva kan anbefales?

Jeg så kommentaren din lenger nede om at du ikke akkurat bor i verdens navle, sånn at å få levert fiskene til en zoobutikk eller noe kunne bli litt tungvindt.

Så, dersom du ikke vil ta på deg å ringe en zoobutikk, spørre om de vil ta i mot 50 platyer, og så kjøre og levere dem der og kanskje bytte fiskene i en boks med fiskefôr kanskje (zoobutikkene betaler ikke stort), så er du jo faktisk pokka nødt til å se på andre alternativer, ellers drukner du i fisk snart.

Et annet alternativ er å annonsere her. Her på AF finnes det bare fiske-interesserte folk, så her er sjansene store for å finne rett person når du legger ut annonse. Uten at du vet det, kan det bo flere akvarister i kjørbar avstand fra deg, som er villig til å komme og hente gratis fisk. Å gi dem bort øker sjansene dine for å bli kvitt dem, fremfor å ta penger for dem. For meg er levendefødere som guppy og platy gi-bort-fisk, tar ikke penger for dem.

Det tredje og siste alternativet er rett og slett avlivning. Jeg anbefaler at du avliver de uønskede fiskene på en HUMAN MÅTE, uten at fiskene lider. Det finnes et par metoder, og den ene er kokende vann. Hiv fisken (e) oppi en kjele med kokende vann. En etter en.
Andre metoden er "hands on" med kniv. Legg en fisk på fjøla, kapp hodet av den med husets kvasseste kniv. Fortsett med neste fisk osv.
Dette er en rask og smertefri måte å avlive fisk på.

For å unngå slik masseprodusering igjen, kan det være lurt å kun ha ET kjønn av platyene i akvariet fremover. Behold for eksempel kun hunner (eller hanner om du vil da). Avliv alle av motsatt kjønn. Da slipper du problemet med at akvariet bare fortsetter å fylles opp med masse unger.
Nå tror jeg noen hisser seg opp helt unødig. Husk jeg er nybegynner, trodde at kjøttetende fisk var fisk som snappet yngel, men det er kanskje altetende fisk? Har da ikke noe ønske om å få fisk som eter opp platyen min. Tenkte kanskje at en kampfisk kunne gå blant platyene. Trodde den snappet noen yngel, jeg? Ro dere ned og husk at dere er på forumet for nybegynnere.. Takk til dere som har kommet med råd. Dette var et forsøk på å sanke kunnskap, ikke å få kjeft for noe jeg ikke skjønner.
En (hunn)kampfisk vil nok kunne hjelpe til med å bremse formeringen, men jeg er skeptisk til ideen om å tilsette ny fisk til et akvarium som allerede er overfylt. Uansett, hvis du har en del planter, vil det alltid kunne være noen yngel som unnslipper, så noen 100% effektiv løsning tror jeg ikke at det vil være.

Du bor rundt 2 timers kjøring unna Kongsberg, stemmer det? Der må det vel være en akvariebutikk eller to? Det er uansett litt rart om det er lenger vei for å levere fra seg platy, enn det er for å hente kampfisk.
Ja, det går ann å levere fisk på Kongsberg, men ville jo gjerne ha en naturlig balanse i akvariet. Skjønner at et stapp fullt akvarium må gjøres noe med, og derfor lurte jeg da, hva andre gjør for å holde balanse i akvariene sine. Nå har jeg fått noen tips, men tenkte kanskje at andre fiskeslag kunne være med på å regulere bestanden.
Overbefolket
Skjønner det er moro å få yngel på fiskene Haldis.

Tror kanskje karet ditt er litt lite for å skape en naturlig balanse.

I mitt 110L har jeg platy som yngler regelmessig, har satt inn noen regnbue fisk Melanotaenia maccullochi . Disse spiser det meste av yngelen som kommer.

Så i forhold til å skape en slags "naturlig" balanse, tror jeg nesten det best var om du skaffet deg et litt større kar.

Hvis du fortsetter med det samme karet, er nok det beste å fjerne alle av ett kjønn.

Du må nok uannsett en tur til Kongsberg for å levere endel av fiskene du allerede har
Takk for det. Hyggelig tilbakemelding. Tenker nok du har helt rett.
Plussmedlem
Notodden er jo enda litt nærmere, og her har de en dyrebutikk jeg tror du får levert fisk hos. Du kan jo ringe litt rundt å høre?
Det er omtrent like langt. Ja, kan høre om de er interesserte. Skjønner at det er helt vanlig å gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Inge Monsen
Reklame for plussmedlemskap