Akvarie reol deler

Nå som samboeren har begynt å falle litt for ideen om akvarie reol etter å ha hentet noen planter hos ferkingen123 (bruker her på forumet) og selv om dette ikke er noe jeg skal gjøre iår så vil jeg gjerne ha skaffet mest mulig info og priser ang dette.
Det jeg ser for meg er ca 2x 63l eller kanskje 3x 63l.
Av reolene så falt jeg veldig for denne her fra akvastabil. Finnes den i så kort som til 63l og om man kan få tak i deler til den.
Er det noen som har noen andre forslag til alternativer som dette.
Det er veldig viktig at det er helt tett rundt hele da jeg har 8 papegøyer som flyr løst.
Plussmedlem
Den reolen er vel i utgangspunktet grisedyr. Og om du får den til så smått som 63l aner jeg ikke.

Men sort porsa, sorte rammekar og skyvedører? Får plater til å ha på sidene også.
Eller sambo'n kan lage selv i treverk. Skrur på plater av kryssfiner på topp, sider og i underkant av nederste karet. Evnt hengsle den nederste platen slik at du kan oppbevare ting der....
Takk for svar, skal titte litt rundt på det. Ettersom det skal stå i stua så betaler jeg heller extra for at det skal være stil og passe inn , men ja om det finnes til så små kar ett noe annet..
Om det ikke finnes eller kan spesial lages så har jeg også tittet litt på porsa sine deler og ettersom det er jeg som er snekker'n i huset så var forslaget du kom med ingen dum idé.
Får man skyvedører som er til porsa eller er det noe man må finne utenom?

Om det er noen andre som har noen ideer så tar jeg gjerne imot alt av både bilder, linker og mer
Plussmedlem
Får lister og skyvedører som er til porsa'n ja... "De fleste" mindre butikker som ikke tilhører Tropehagen kjører vel stilen med porsa og skyvedører tror jeg...
Kjøper du sort porsa, med sorte luker og sorte rammekar eller helglass, så blir det meget pent.. synes nå jeg da.

Ikke et prakteksempel, men et eksempel dog:
[External Image]
Ja, det var sånn alternativet ville blitt, men 1 rad. Hvor høyt er det du har der og må du skjære til skyvedørene selv? Så nemlig at dem selges pr m2.

Man kan vel evt sette på skyvedører på siden også?
Akvastabil reolen får du med tre kar i høyden og "bakgrunnsfilter" til ca 11.000 pluss mva og frakt direkte fra danske Eldorado om jeg husker riktig. Disse karene er vel ca 120x40x40 og så kan de bestilles ferdig inndelt i 2 eller 3 mindre kar pr etasje. De kan også fåes med sump på ca 180l i bunn. Fine reoler og akvariene er av tykt glass.
Syns ikke den prisen var så ille, verre er det med målene Kan ikke ha den lengre enn max 65cm så juwel rekord 600 akvariumene passer perfekt der jeg kan ha dem.
Så det ser ut som jeg må ha porsa reolene ja.
De fleste steder bestiller du reolen akkurat sånn som du skal ha den, det eneste du trenger å gjøre selv er å banke sammen porsaen og feste lister til skyvedører. Et tips er å bestille opp plater i samme materiale som skyvedørene til å ha på sidene og evt baksiden dersom du trenger det også. Da er det bare å feste dem på "baksiden" av porsarørene, så har du tette vegger over hvert akvarium. Kan gjøres med dobbeltsidig tape.
Men hva med å kjøpe skinner til skyvedørene som sitter foran og evt ha det på sidene og bak. Da kan man jo se akvariumene fra siden samtidig som de er tette oppe ved lokket.
Er akkurat det jeg mener, men du trenger ikke skinner. Kan bare feste platene rett på porsaen, med mindre du vil ha mulighet til å skyve dørene fram og tilbake på kortsidene og bak.
På sidene trenger jeg ikke skyvedører og bak er det vel heller ingen vits ettersom det står inntil en vegg. Kanskje ha en sort hel plate bak og lage hull for kabler til å gå igjennom. Skal ha 3D bakgrunner i akvariumene allikevel.

Var noe alla sånn som denne jeg evt tenkte på da.
Litt dårlig tegnet, men man skjønner jo hva jeg mener
[External Image]
Har tenkt litte grann og sendt ett par mail rundt for tilbud på reolen jeg vil ha, men det jeg plutselig kom til å tenke på var at jeg har planer om å sette in juwel rekord 600 i dem og hvordan vil det funke med skyvedørene?
Som å bytte filter.. Vil det være stor nok plass til det eller kan man bare hekte av skyvedørene og ta av toppen for så å bytte filter og evt gjøre andre ting nedi akvariumet. Noen ideer?
Det kommer jo helt an på hvordan du har lyst til å ha det. Om du vil bruke armaturet er det jo unødvendig med skyvedører, dersom du bare skal bruke selve karet vil det lønne seg med skyvedører. Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg besøkt noen som har Porsareol eller funnet en dyrebutikk med det og studert hvordan reolen fungerer så du får litt bedre innblikk i løsninger.
Skyvedørene i en sånn reol er veldig enkle å ta vekk når du skal jobbe i karet, bare å løfte ut dørene fra sporet de står i Jeg har mine kar helt åpne i reolen, synes det er mest praktisk, men du kan jo bruke dekkglass også i stedet for armatur. Lysrørene er bare å feste i reolen, og det er så greit for da har man lys når man skal luke eller fange fisk
Cathy
Har tenkt litte grann og sendt ett par mail rundt for tilbud på reolen jeg vil ha, men det jeg plutselig kom til å tenke på var at jeg har planer om å sette in juwel rekord 600 i dem og hvordan vil det funke med skyvedørene? Som å bytte filter.. Vil det være stor nok plass til det eller kan man bare hekte av skyvedørene og ta av toppen for så å bytte filter og evt gjøre andre ting nedi akvariumet. Noen ideer?

Du trenger ikke skyvedører hvis du har heldekkende lysarmaturer. Hensikten med skyvedørene er jo å skjule det nakne lyset og overflaten til akvariene. Det ser man jo ikke uansett hvis du har heldekkende Juwel-topp på karene.

Lengden på porsa-rørene som går mellom to etasjer i reolen, dvs hvor høyt det blir mellom to etasjer, er det du som bestemmer. Du oppgir det når du bestiller reolen. Hvor mange cm vil du ha der? Hvor mange trenger du? Det er forskjellig fra person til person. En stor og kraftig kar med digre armer vil sannsynligvis føle behov for litt mer armslag enn jeg gjør f.eks.
Men jeg kan nevne at min forrige reol hadde 3 x 98 litere i, str 80 x 35 x 35 cm, og heldekkende lysarmaturer fra Woha som bygde 10 cm i høyden. Jeg hadde da 55 cm lange porsarør mellom to etasjer i reolen. Neste reol var for samme type og størrelse akvarier, men da la jeg til 5 cm og valgte 60 cm avstand mellom to etasjer. Det angrer jeg litt på, for jeg er bare 160 cm høy, og da ble nemlig reolen akkurat for høy for meg. Jeg når ikke opp til det øverste akvariet, så jeg må ha en krakk å stå på for å fôre i øverste etasje. Jeg skulle holdt meg til 55 cm....
Om du skulle velge noe lignende, tror jeg 55 cm holder for deg, for lysarmaturene til Juwel bygger jo ikke 10 cm i høyden som mine gjorde. Du burde ha rom for å skifte på filteret der. Men kanskje andre som har hatt Juwel i reoler kan svare bedre på det.

Bena på reolen, altså under nederste kar, pleier jeg å velge til 20 cm. Da passer nemlig akkurat noen av oppbevaringskassene de har på Clas Ohlson under der... (tenk utnyttelse av plassen og oppbevaring av rot, viktig når man har mange akvarier)
Ville uansett løsning kontaktet Akvariekjelleren. Kyrre kan nok komme med tips og løsninger og sikkert også en pris på en skreddersydd reol som forhåpentligvis ikke koster "skjorta".

- Tore -
Vil bruke armaturet som følger samt ha skyvedører pga fuglene mine som flyr overalt og jeg vil helst ikke at dem skal lande mellom akvariumene.

Nå er rekord 600 akvariumene 42cm høye så 22cm holder vel egentlig. Jeg får ikke åpnet opp lokket helt, men det trenger jeg kanskje ikke. Og om jeg må det kan jeg jo som Marita sier bare ta skyvedørene av for så å fjerne lokket og ta ut filter osv. Dette er jo ikke så ofte man gjør så om det er litt mere jobb så spiller det jo ingen rolle.

Hele reolen blir ca om jeg regner med 55cm pr etg + 50cm skap under på 2m15cm og det er jo ikke så galt.
Er 172cm, men jeg må nok bruke stol eller tripp trapp jeg også om jeg skal i bunnen av det øverste akvariumet

Har sendt mail til akvariekjelleren og levert inn noen tegninger til noen andre som både kapper og lager ideer så vi får se hva dem kommer frem til av både tilbud og løsninger.

Takker for alle innspill
Da har jeg tegnet ny tegning av akvarie reolen og regner med om jeg får det som jeg vil at den blir seende ut som dette.
[External Image]

Ser vel ok ut den eller er det noe annet jeg bør tenke på?
Når jeg regner høyden på din reol, blir det 247.5 cm...? Har du tatt med at hver vannrette porsa-stang (som karene + skapet hviler på +toppen) er 2.5 cm tykk? + regne med høyden på beina.
Pass på så du får armslag oppunder taket !
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap