- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus yngel overlever ikke vannbytte
Ancistrus yngel overlever ikke vannbytte
Jeg har et avlspar med Ancistrus, som får yngel ganske jevnlig. Saken er den at mesteparten av yngelen ser ut til å styke med hver gang jeg bytter vann.
Jeg pleier å bytte 30% vann en gang i uken. Fyller lunkent/kaldt vann direkte fra springen. Kan det være pga gassene i vannet? Det danner seg endel bobler på plantene og ruten.
Nå har jeg ikke byttet vann på tre uker og det kryr av yngel. Har lyst at mesteparten skal overleve, men må nok snart bytte vann igjen...
Det er forresten et 240 liters kar, med totalt 10 fisker + ancistrus yngel.
4 kampfisk, 4 gurami og 2 ancistrus.
Jeg pleier å bytte 30% vann en gang i uken. Fyller lunkent/kaldt vann direkte fra springen. Kan det være pga gassene i vannet? Det danner seg endel bobler på plantene og ruten.
Nå har jeg ikke byttet vann på tre uker og det kryr av yngel. Har lyst at mesteparten skal overleve, men må nok snart bytte vann igjen...
Det er forresten et 240 liters kar, med totalt 10 fisker + ancistrus yngel.
4 kampfisk, 4 gurami og 2 ancistrus.
Postet 18.11.12 kl 18:06
Ancistrus-yngel generelt tåler veldig lite variasjoner i vannverdiene, inkl temperatur, så lenge de er små. Frem til de er sånn ca 4 cm store, er de relativt skjøre, etter min erfaring. De tåler ikke vannbytter med avvikende temperatur sælig godt. Jeg drepte en hel del Ancistrus- og L144-yngel i begynnelsen av min akvariehobby, før jeg skjønte sammenhengen med massefrafall av Ancistrus og kalde vannbytter...!
Det skjuler seg som oftest metaller og ekle ting i bunnen av en varmtvannsbereder. Kobber blant annet...! Det akkumuleres også mengder med slam som legger seg nederst i en sånn med årene, ekkelt slam med ukjente bakterier. Folk som har skiftet ut varmtvannsberederen sin med en ny og derfor har revet ut den gamle, har sagt at det ikke er noe pent syn, det som skjuler seg inni og på bunnen i en varmtvannstank...! Det sier seg selv synes jeg, at dette vil vi ikke blande i sarte tropiske fiskers vann. Jeg anbefaler derfor å aldri ta vann fra varmtvannsberederen til vannskift i akvarier, kun vann fra kaldtvannskrana.
Jeg har brukt innblandet varmtvann til et vannbytte EN gang, og da fikk flere fisk blemmer og døde.
Har du smakt på varmtvann fra varmtvannskrana? Tappet noe i et glass, satt det til nedkjøling og så drukket det? Usj! Vann fra varmtvannsberederen er ikke godt drikkevann, så derfor anser jeg det ikke sunt for fiskene heller.
Når man skal tappe vann til vannbytte, kan det være greit å la vannet stå i bøttene over natten, sånn at det tempereres litt og ikke er så iskaldt. Har du ikke mulighet for å lufte vannet med en brusestein og luftpumpe (for å få ut gassboblene), så går det nok greit, det er tempereringen til romtemperatur som er viktigst når man har små yngel.
Jeg mellomlagrer nesten alltid vann før et vannbytte. Har kjøpt en egen vanntønne til dette, men før det brukte jeg bøtter. Hadde vel en 8-9 bøtter her
Det skjuler seg som oftest metaller og ekle ting i bunnen av en varmtvannsbereder. Kobber blant annet...! Det akkumuleres også mengder med slam som legger seg nederst i en sånn med årene, ekkelt slam med ukjente bakterier. Folk som har skiftet ut varmtvannsberederen sin med en ny og derfor har revet ut den gamle, har sagt at det ikke er noe pent syn, det som skjuler seg inni og på bunnen i en varmtvannstank...! Det sier seg selv synes jeg, at dette vil vi ikke blande i sarte tropiske fiskers vann. Jeg anbefaler derfor å aldri ta vann fra varmtvannsberederen til vannskift i akvarier, kun vann fra kaldtvannskrana.
Jeg har brukt innblandet varmtvann til et vannbytte EN gang, og da fikk flere fisk blemmer og døde.
Har du smakt på varmtvann fra varmtvannskrana? Tappet noe i et glass, satt det til nedkjøling og så drukket det? Usj! Vann fra varmtvannsberederen er ikke godt drikkevann, så derfor anser jeg det ikke sunt for fiskene heller.
Når man skal tappe vann til vannbytte, kan det være greit å la vannet stå i bøttene over natten, sånn at det tempereres litt og ikke er så iskaldt. Har du ikke mulighet for å lufte vannet med en brusestein og luftpumpe (for å få ut gassboblene), så går det nok greit, det er tempereringen til romtemperatur som er viktigst når man har små yngel.
Jeg mellomlagrer nesten alltid vann før et vannbytte. Har kjøpt en egen vanntønne til dette, men før det brukte jeg bøtter. Hadde vel en 8-9 bøtter her
Postet 18.11.12 kl 18:26
Takk for tips
Skjønner det med å mellomlagre vann, men syns det blir så tungvindt. Aner heller ikke hvor jeg skulle plassert en svær tønne eller ørten bøtter Men hadde de gått i et mindre akvarie, så kunne jeg absolutt ha gjort det på den måten.
Kanskje jeg kunne prøvd å bytte bare med kaldt vann, og heller tatt flere vannbytter, men mindre om gangen? F.eks. 2 x 15% i uken? Da blir det jo ikke så veldig stor temperatur forskjell oppi der.
(Varmtvannsberederen er forresten bare 1 år gammel, men enig i at varmt vann ikke smaker noe godt.)
Skjønner det med å mellomlagre vann, men syns det blir så tungvindt. Aner heller ikke hvor jeg skulle plassert en svær tønne eller ørten bøtter Men hadde de gått i et mindre akvarie, så kunne jeg absolutt ha gjort det på den måten.
Kanskje jeg kunne prøvd å bytte bare med kaldt vann, og heller tatt flere vannbytter, men mindre om gangen? F.eks. 2 x 15% i uken? Da blir det jo ikke så veldig stor temperatur forskjell oppi der.
(Varmtvannsberederen er forresten bare 1 år gammel, men enig i at varmt vann ikke smaker noe godt.)
Postet 18.11.12 kl 18:46
Jeg tapper bare kaldtvann.Jeg koker opp et par store kasseroller, og blander varmt og kaldt i bøtter til riktig temperatur.. Bruker termometer. Har aldri mistet fisk pga vannbytte.
Varmtvannstanker er ufyselige innvendig.. selv etter kort tid. Derfor bør varmtvannet vi bruker i husholdningene, (dusj, oppvask osv) holdes over 60 gr i tanken, da drepes de fleste skumle bakteriene. (som bl.a. kan framkalle legionærsyken). Lykke til!
Varmtvannstanker er ufyselige innvendig.. selv etter kort tid. Derfor bør varmtvannet vi bruker i husholdningene, (dusj, oppvask osv) holdes over 60 gr i tanken, da drepes de fleste skumle bakteriene. (som bl.a. kan framkalle legionærsyken). Lykke til!
Postet 18.11.12 kl 19:02
Nina; jeg tror de nye retningslinjene for hoteller osv er at varmtvannsberederne må holde minst 70 (eller var det 75?) grader for å drepe bakterien som forårsaker legionellasyken. De fleste gamle varmtvannsberedere går bare til 60....men i dag tror jeg alle som selges, både til privat- og firmamarkedet, går til over 70. Husker imidlertid ikke hvilket år denne nye retningslinjen kom da.
Uansett, det er andre skumle organismer som kan skjule seg i det slibrige mørket i bunnen av en varmtvannstank, så det er uansett ikke anbefalt å bruke det vannet til sarte, tropiske små fisk.
Uansett, det er andre skumle organismer som kan skjule seg i det slibrige mørket i bunnen av en varmtvannstank, så det er uansett ikke anbefalt å bruke det vannet til sarte, tropiske små fisk.
Postet 18.11.12 kl 19:04
Endret: 18.11.12 kl 19:06
Jeg mellomlagrer ikke vannet, men bruker kuldslått vann rett fra springen til alle mine kar. Jeg har drettet mange arter, og har ikke opplevd at yngelen stryker med i forbindelse med vannbytte.
En relevant tråd på NA om bruk av vann fra varmtvannsbereder, og innlegg 28 er særlig verdt å lese
En relevant tråd på NA om bruk av vann fra varmtvannsbereder, og innlegg 28 er særlig verdt å lese
Postet 18.11.12 kl 19:11
Postet 18.11.12 kl 20:33
JanneEn [URLBLOCK1] på NA om bruk av vann fra varmtvannsbereder, og innlegg 28 er særlig verdt å lese :)
Jeg har lest den der før, men det forandrer ingenting for meg. Og jeg synes folk bør få høre begge deler. De bør få vite at noen har dårlige erfaringer med vann fra varmtvannsberedere. Mens andre har hatt flaks og ikke har merket noe. Jeg tror det kommer helt an på vv.tanken man har, og lokale forhold, kanskje?
Når jeg står og heller vann fra bøtte i blandet varmtvann fra krana ned i et akvarium, og ser at fiskene blir helt paniske og prøver å svømme vekk fra vannstrålen så ille at de kræsjer i veggene, og deretter får blemmer og dør i dagene som følger, så er det ingen "erfaringer" fra andre som får meg til å benytte varmtvannstank-vann igjen - noensinne.
Postet 18.11.12 kl 21:10
Varmtvann eller ikke, ett eller annet med vannbytterutinene dine fungerer ikke når du mister så mye yngel, og det kan være hensiktsmessig å gjøre det på en annen måte, selv om andre ikke har problemer ved samme type vannbytterutiner, S_Dreams.
Hva med å bytte en bøtte vann hver dag i en periode? Tapp kaldt vann rett fra springen, la bøtta stå noen timer eller over natta, og bytt en bøtte vann. Hell det nye vannet sakte oppi karet.
Yngel er jo de mest sårbare, og stryker lett med om noe er galt. De andre fiskene kan også bli plaget hvis noe er galt, men det er jo ofte vanskeligere å se.
Hva med å bytte en bøtte vann hver dag i en periode? Tapp kaldt vann rett fra springen, la bøtta stå noen timer eller over natta, og bytt en bøtte vann. Hell det nye vannet sakte oppi karet.
Yngel er jo de mest sårbare, og stryker lett med om noe er galt. De andre fiskene kan også bli plaget hvis noe er galt, men det er jo ofte vanskeligere å se.
Postet 18.11.12 kl 21:30
Postet 18.11.12 kl 21:36
mona oMens andre har hatt flaks og ikke har merket noe.
Ordet flaks, er helt feil å bruke her. Enten har man en varmtvannsbeholder som holder mål, eller så har man det ikke! Det er ikke sånn at den ene dagen går det bra, den andre ikke.
Selv har jeg en ca 15 års gammel varmtvannsbeholder som blir brukt. Jeg stiller tempen litt under akvariets, og tapper rett fra krana.
Ingen fisker kræsjer i veggene, får blemmer eller dør. Når fiskene får nytt rent vann, synest jeg heller å spore økt aktivitet, matlyst og symtoner på økt trivsel.
Dette vannbytte er benyttet på alle mine akvarier over flere år.
- Tore -
Postet 18.11.12 kl 21:54
mona oOg jeg synes folk bør få høre begge deler.
Det var min intensjon også.
mona oNår jeg står og heller vann fra bøtte i blandet varmtvann fra krana ned i et akvarium, og ser at fiskene blir helt paniske og prøver å svømme vekk fra vannstrålen så ille at de kræsjer i veggene, og deretter får blemmer og dør i dagene som følger..
Det høres ut som en røverhistorie, Mona. Det er kuldslått (så vidt lunken) vann du bør bruke, og ikke "rennende lava" Dersom det er gifter i vannet du mistenker bør du absolutt sjekke varmtvannsberederen din.
Tilbake til trådstarter: Jeg tror heller yngelen dør av at du kan ha brukt for kaldt vann? Heller du på kaldt vann for fort vil det bli kjølig på bunnen hvor yngelen oppholder seg. Når jeg dretter Corydoras passer jeg alltid på at temperaturforskjellen blir minst mulig ved vannbytter når yngelen er ung.
Postet 18.11.12 kl 21:58
Endret: 18.11.12 kl 22:01
mona oNår jeg står og heller vann fra bøtte i blandet varmtvann fra krana ned i et akvarium, og ser at fiskene blir helt paniske og prøver å svømme vekk fra vannstrålen så ille at de kræsjer i veggene, og deretter får blemmer og dør i dagene som følger, så er det ingen "erfaringer" fra andre som får meg til å benytte varmtvannstank-vann igjen - noensinne.
Litt om varmtvannsberedere.
Det er jo allmen kjendt at bunnlaget i disse beholderene kan være en bakteriebombe.
Nye beholdere har en vanntemperatur på 75 gr. og da dør jo de fleste bakterier. Vanntempen ut i krana er som regel redusert med en ventil på toppen av tanken til ca. 50 - 60 gr.
Med "dommedagsprofetiet" i innlegget ovenfor, indikeres det at noe er riv ruskende galt.
Dersom kaldt kranvann iblandet litt varmtvann fra denne tanken forårsaker disse reaksjonene på fiskene, bør kanskje tanken byttes ut umiddelbart eller i allefall bør det taes utførlige prøver og analyser, for å finne ut av vannkvaliteten. Har aldrig hørt at noen andre har opplevd noe lignende.
Dårlige varmtvannsberedere kan jo også være sykdomskilde for oss mennesker, og bør så absolutt taes høyst alvorlig.
- Tore -
Postet 19.11.12 kl 00:21
Vi har flyttet fra den boligen dette fant sted (flyttet i 2006), men det betyr ikke at jeg stoler på vv.tanken i denne nye boligen Samme gate vi bor i fremdeles, forresten.
Varmtvannsberederen i den forrige boligen (der det fant sted) var ikke særlig gammel, siden de vi kjøpte av hadde byttet den ut under totaloppussing av badet. Tipper den var 6-8 år gammel kanskje, da dette inntraff. Så det var ikke noen eldgammal haug heller fra flere tiår tilbake siden heller. Det er derfor ingen trøst for meg å lese at noen mener man ikke trenger å ta sånne hensyn med "nye" varmtvannsberedere, bare de eldgamle. Vår var ikke spesielt gammel, og likevel skjedde det med fiskene!
VV-berederen i vår nåværende bolig er ikke byttet, og derfor satt inn i 1991, da boligen ble bygget. 20 år gammelt slam på bunnen.... neitakk, jeg serverer ikke fiskene mine sånt ekkelt grums.
Vi har tenkt å pusse opp badet her etterhvert og da vil vv-tanken bli byttet til en ny og høy, slank modell som tar mindre plass. Men jeg kommer ikke til å bruke vann fra den uansett. Ikke etter den opplevelsen jeg hadde.
Varmtvannsberederen i den forrige boligen (der det fant sted) var ikke særlig gammel, siden de vi kjøpte av hadde byttet den ut under totaloppussing av badet. Tipper den var 6-8 år gammel kanskje, da dette inntraff. Så det var ikke noen eldgammal haug heller fra flere tiår tilbake siden heller. Det er derfor ingen trøst for meg å lese at noen mener man ikke trenger å ta sånne hensyn med "nye" varmtvannsberedere, bare de eldgamle. Vår var ikke spesielt gammel, og likevel skjedde det med fiskene!
VV-berederen i vår nåværende bolig er ikke byttet, og derfor satt inn i 1991, da boligen ble bygget. 20 år gammelt slam på bunnen.... neitakk, jeg serverer ikke fiskene mine sånt ekkelt grums.
Vi har tenkt å pusse opp badet her etterhvert og da vil vv-tanken bli byttet til en ny og høy, slank modell som tar mindre plass. Men jeg kommer ikke til å bruke vann fra den uansett. Ikke etter den opplevelsen jeg hadde.
Postet 19.11.12 kl 00:47
Endret: 19.11.12 kl 00:48
Postet 19.11.12 kl 09:48
mona oDet er derfor ingen trøst for meg å lese at noen mener man ikke trenger å ta sånne hensyn med "nye" varmtvannsberedere, bare de eldgamle.
Det er ingen i denne tråden som har konkludert på denne måten.
Dette fordi: Det er ikke alene beholderens alder ( Selv om det selvsagt spiller en rolle at gamle beholdere kan ha problem med tempen) som er opphavet til u-ønskede bakterier. Kvalliteten på selve vannkilden kan ofte være befengt med humus.
Denne drar vannet med seg inn i rørsystemene. I disse systemene finnes det også alger, sand, kalk og rust som til slutt havner inne i beholderen og bunnfeller.
Dette er likt enten tanken er ny eller gammel.
Det går også ann å rense hele tanken, samt å montere filter på tankens innløp.
-Tore-
Postet 19.11.12 kl 18:22
Postet 19.11.12 kl 18:30
Er det vanlig Ancistrus oppdr.var. det er snakk om her? Min erfaring er at disse er veldig hardføre?
Finner du dødt yngel eller forsvinner de på mystisk vis? Forsvinner de inn i pumpen? Blir de spist opp? Hvor gamle blir de?
Jeg er ikke "oppdretter", så ikke ta disse rådene for god fisk sånn helt uten videre, men jeg avlet frem flere lass med ancistrus uten problemer. Tvert derimot så hadde jeg problemer med å bli kvitt alt fisken. Jeg mener du skal flytte yngelet over i et eget lite akvarie snarlig etter at de har mistet plommesekken. Tapp vann fra det andre akvariet for å unngå for store vannforskjeller. 30 liter med liten invendig pumpe er bra.
I senere tid har jeg vært nødt til å fjerne alt som heter huler i akvariet fordi anctistrusene lekte hele tiden. Yngelet jeg ikke tok vare på ble spist opp av skalarene, men det har dukket opp noen små fisk som har overlevd. Jeg har aldri gjort noe "spesielt" for å avle frem 50 eller, og tok ingen som helst forhåndsregler før jeg flyttet dem over i nytt kar. hadde ingen rutiner på vannskifte i yngelakvariet osv.. mer eller mindre alle overlevde.
Luftbobler rundt planter og på glass er vel mest sannsynligvis bare vannet som er mettet med o2 fra vannverket?
Du kan jo feks koble til kullfilter til vannutløpet ditt om du mistenker dårlig vannkvalitet? Enkel løsning for å få vekk en del giftstoffer fra vannet. Ville isåfall vært litt bekymret for egen helse også... lunket vann skal inneholde minimalt med spor av gifter..
Finner du dødt yngel eller forsvinner de på mystisk vis? Forsvinner de inn i pumpen? Blir de spist opp? Hvor gamle blir de?
Jeg er ikke "oppdretter", så ikke ta disse rådene for god fisk sånn helt uten videre, men jeg avlet frem flere lass med ancistrus uten problemer. Tvert derimot så hadde jeg problemer med å bli kvitt alt fisken. Jeg mener du skal flytte yngelet over i et eget lite akvarie snarlig etter at de har mistet plommesekken. Tapp vann fra det andre akvariet for å unngå for store vannforskjeller. 30 liter med liten invendig pumpe er bra.
I senere tid har jeg vært nødt til å fjerne alt som heter huler i akvariet fordi anctistrusene lekte hele tiden. Yngelet jeg ikke tok vare på ble spist opp av skalarene, men det har dukket opp noen små fisk som har overlevd. Jeg har aldri gjort noe "spesielt" for å avle frem 50 eller, og tok ingen som helst forhåndsregler før jeg flyttet dem over i nytt kar. hadde ingen rutiner på vannskifte i yngelakvariet osv.. mer eller mindre alle overlevde.
Luftbobler rundt planter og på glass er vel mest sannsynligvis bare vannet som er mettet med o2 fra vannverket?
Du kan jo feks koble til kullfilter til vannutløpet ditt om du mistenker dårlig vannkvalitet? Enkel løsning for å få vekk en del giftstoffer fra vannet. Ville isåfall vært litt bekymret for egen helse også... lunket vann skal inneholde minimalt med spor av gifter..
Postet 19.11.12 kl 23:55
Det er vanlig Ancistrus sp det er snakk om ja. De forsvinner bare på mystisk vis. Har aldri funnet noen døde. De har vel bare blitt en uke, siden det er vannbytte en gang i uken. Hadde en periode, hvor det gikk tre uker uten vannskift og da overlevde rundt 10-15 stk. Det kan jo være at kampfiskene går mye på jakt. Har sett hunnene har prøvd seg, men aldri sett de faktisk ta en. Uansett så er nok yngelen såpass mange at jeg ikke tror de kunne tatt alle.
Har aldri fått noen reaksjon på noen av fiskene mine på å ta vannbytter direkte fra springen med lunkent vann. Det er først nå med disse Ancistrus sp ynglene.
Når jeg bytter 1/3 vann, så pleier temperaturen å synke 2-3 grader, fra 27 og ned til 24-25 grader.
Denne uken skal jeg prøve å bytte en bøtte vann hver dag, som får stå over natten. Da blir det byttet 1/3 del på en uke.
Jeg har hørt at Ancistrus yngel ikke tåler så mye, og at hvis man kjøper dem for små så er det ikke alltid de overlever. Da gjelder vel det samme om man flytter dem over i et annet akvarie?
Har aldri fått noen reaksjon på noen av fiskene mine på å ta vannbytter direkte fra springen med lunkent vann. Det er først nå med disse Ancistrus sp ynglene.
Når jeg bytter 1/3 vann, så pleier temperaturen å synke 2-3 grader, fra 27 og ned til 24-25 grader.
Denne uken skal jeg prøve å bytte en bøtte vann hver dag, som får stå over natten. Da blir det byttet 1/3 del på en uke.
Jeg har hørt at Ancistrus yngel ikke tåler så mye, og at hvis man kjøper dem for små så er det ikke alltid de overlever. Da gjelder vel det samme om man flytter dem over i et annet akvarie?
Postet 20.11.12 kl 09:27
Postet 20.11.12 kl 10:04