Hvordan få oppdrettt på Green laser corydoras

eg har nettopp blitt medlem her inne

og lurer på hva som må til før at green laser corydoras snart legge egg,
og hva eg kan gjere for at dei skal legge egg!?
har nettopp kjøpt meg en liten octocinclus affinis, fordi det er for mye algevekst i akvariet, har tatt vekk ansistrusane til ett annet akvarium.

noen som har gode råd til meg??

Hei, og velkommen!

Det er utrolig mange flinke "corykjennere" her på forumet, som har skrevet mye om disse fine fiskene.

For å nevne noen personlige tråder blandt disse, er -Anders`akvarierom, - Kajas coryastiske verden, - Sissis våte drømmer. Uten å utelate noen, det er disse trådene jeg kommer å i forbifarten! I tillegg har Sølvi Gullaksen og Mona O. kjempegod kunnskap om cory. ( titter du på tråden til Anders, finner du Mona O. sine innlegg, og du kan gå til hennes profil tråder derfra) Dette er ORAKLENE mine!

Jeg vil tro at om du søker på noen av disse, vil profilen deres komme opp, og der kan du ta en titt på registrerte oppdrett.
Om du søker opp fisken i basen på forumet, kan du også trykke på "oppdrett", og få noen tips og råd.

Jeg er enda helt uerfaren med coryer, men den har seilet opp som min favorittfisk. Har fått egg og yngel på C. aeneus, og er veldig stolt av disse. Hvordan C. green laser kan trigges ekstra til lek er jeg også litt spent på, fordi jeg en dag håper å nå opp til et litt høyere nivå... Gleder meg fremover!
Hei nina3
tusen takk for masse god info
skal sjekke ut dette )
pippi66
og lurer på hva som må til før at green laser corydoras snart legge egg, og hva eg kan gjere for at dei skal legge egg!?

Dersom du nettopp har kjøpt de, kan det være yngel eller ungfisk ennå. Corydoras blir kjønnsmodne i litt forskjellig alder, avhengig av art. Jeg vet ikke hvor store dine grønne er og om du kjenner noen alder på dem? Har du kjøpt de privat, så vet kanskje selger hvor gamle de er? Er de kjøpt i butikk og ikke er viltfanget, så er de nok ganske unge. Viltfangede fisk er ofte voksne.

De leker naturligvis ikke og legger ikke egg før de er blitt kjønnsmodne. Jeg ville tippe at denne arten blir det rundt 8-10 mnd alder (ren gjetning, utifra slektskapet med C. aeneus), men det kan være at Green Laser må bli året først også. Jeg har ikke notert noe første lek på oppdrettet mitt av disse, da jeg ikke har beholdt noen men solgt alt avkommet (hadde stor voksen gruppe, så jeg trengte ikke beholde noen). Kanskje andre som har kjøpt yngel av Green Laser kan svare deg på hvor gamle de var første gang de la egg?

Å gi Corydorasene rent vann jevnlig, riktig ph og gh, god og variert mat (ikke bare flak og tabletter...) pleier å være tilstrekkelig til at mange av de vanligste artene før eller siden legger egg.
Du kan f.eks kjøpe inn frossentfôr som røde mygglarver (det er favoritten deres!) og frosne cyclops. Dette kan du variere med. Tar du for eksempel et vannbytte på 30% med vann som er noen grader kjøligere enn akvarievannet, og så gir dem en dose røde mygglarver etterpå, kan Corydorasene tro at det er starten på regnsesongen (mer vann og mer mat) og så setter de i gang lek og egglegging. Man må bare prøve, noen ganger tar det lenger tid enn andre å få en gruppe i lek. Som oftest er det heldigvis sånn at har de først gjort det en gang, så gjentar de det gjerne. Ikke alltid altså, men ofte er det sånn

pippi66
har nettopp kjøpt meg en liten octocinclus affinis, fordi det er for mye algevekst i akvariet, har tatt vekk ansistrusane til ett annet akvarium. noen som har gode råd til meg??

Det var lurt å ta vekk Ancistrusene, da de er kjente eggrøvere.

Jeg vil anbefale deg å gi den enslige ottoen din noen kamerater av samme art. De er flokkfisk, og trives best i gruppe, og å ha noen av samme art rundt seg. De stimer ikke akkurat tett, men de vet godt om hverandres tilstedeværelse i karet og kan ofte samle seg på en og samme trerot f.eks.mens de ligger der og glor og gnager litt
Tror den enslige ottoen din kan komme til å føle seg litt utenfor når den er alene.

Hvor stort akvarium har du? Det er ikke anbefalt å pøse på med masse fisk i små akvarier, så hvor mange kamerater ottoen bør få, avhenger av akvariets størrelse.

Otocinclus pleier å spise grøntfôr, men jeg må tilstå at jeg på stående fot ikke vet om de ville finne på å gnage i seg noen Corydoras-egg om de kom over dem.
REDIGERT: i denne tråden står det at Ottoer spiser egg
Mona o
tusen takk for utdypende svar

corydorasene er ca 1 år, kjøpte de privat i sommer (leksgruppe på 9stk), så kansje eg berre er for utålmodig. de er så fine

har tetra,guppy og green lasere og otto i samme akvariet, kan det ant være en årsak til at de ikke legger egg?
Jeg glemte jo å nevne noe av det viktigste da :p Sorry.

Men saken er den at mange Corydoras-arter er strikte sesong-eggleggere. Dvs at i sommerhalvåret lekes det ikke og ingen egg legges. De følger instinktivt årstiden for regntid i den delen av verden arten finnes, og leker i vinterhalvåret hovesaklig.

Mine Green Lasere la kun egg i vinterhalvåret.

Og den sesongen begynner jo nå fremover og varer frem til mars-april
mona o
Jeg glemte jo å nevne noe av det viktigste da :p Sorry. Men saken er den at mange Corydoras-arter er strikte sesong-eggleggere. Dvs at i sommerhalvåret lekes det ikke og ingen egg legges. De følger instinktivt årstiden for regntid i den delen av verden arten finnes, og leker i vinterhalvåret hovesaklig. Mine Green Lasere la kun egg i vinterhalvåret. Og den sesongen begynner jo nå fremover og varer frem til mars-april :)

mona
tusen takk for svar
Dersom de kun er 1 år gamle, er det mulig de er litt unge ennå! Mine green lasere begynte ikke og leke før de var godt halvannet år gamle!

Pål
Mine var og passert året (15mnd.) da de la egg første gangen,men det kan nok variere litt.som Mona nevnte så legger mine også helst egg i vinterhalvåret ,altså fra desember til februar. De har lagt egg om sommeren og ,men det hører til skjeldenhetene.

Håper du klarer å få de igang snart da
Corydoras
Igår hadde eg nytt vannskifte og byttet ny sand i akvariet, og gjett kva som skjedde? corydorasene la egg om kvelden. Hurra
Noen som veit kor lenge det går frå å være egg til å bli corydoras fisk?
Forts
Må eg flytte eggene vekk frå blader og akvarieglasset? Det må vel berre gå sin gang kanskje! Lagt ca 30 egg,
:-(
no er det ingen egg i akvariet, det såg ut som om egga var full av luft, og eg trur at dei er blitt oppspist av gyppyene?
får berre vente tålmodig på neste egglegging, noen som har gode ideer om hva eg bør gjere når eg ser egg i akvariet, gode råd
Hvis du vil få til oppdrett, lønner det seg å la dem gå i artskar.
Annen fisk vil spise eggene hvis de går sammen.
pippi66
noen som har gode ideer om hva eg bør gjere når eg ser egg i akvariet, gode råd :-)

Les denne artikkelen om oppdrett av Corydoras Det er metoden jeg bruker.
Det er liten sjanse for at du greier å drive Corydoras-oppdrett i selskapsakvariet ditt, så du må ha utstyr og plass til å flytte egg og yngel.
Corydoras spiser ofte sine egne egg også, så man må være kjapp og plukke eggene og flytte de over i et oppdrettsakvarium/eget akvarium uten annen fisk eller reker i. Reker stjeler også egg nemlig, og det samme gjør snegler

Det enkleste er å ha et eget lite akvarium til yngel, med yngelsikker filterpumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap