Biltema lysstoff rør

Hadde i utganspunktet ett T8 18 W Aquaglo og marine glo i tanganyika karet mitt. .Men det ble litt vel høy belysning, for ikke å snakke om antall kelvin. Jeg har nå plukket ut aquagloen og satt inn et floraglo rør jeg har med laaaangt mindre kelvin.. Belysningen ble litt snål, og fiskene ser gråe ut. .Det jeg burde ha er vel i grunn et lifeglo med rundt 6500 kelvin.. Men kan jeg bruke et vanlig lysrør i kombi med marineglo??

Jeg finner ikke noen størrelse på dette rører bortsett fra at det er 18 w, kan jeg bruker denne fra biltema??

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Lysror/Lysror-G13-44775/
Du kan fint bruke disse fra Biltema. Billige er de også
WEE.... Brukt LITT mye penger på akvarie i det siste for å si det sånn, så veldig happy for å slippe å punge ut flere hundre kr for et nytt rør. .Men 18 watt er 18 watt ikke sant?? 60 cm??
Sitter med røret i hånden nå c",)
Biltema røret altså .
Det måler 59 cm selve rør delen med de blanke endene , 61,4 cm målt total lengde med pigger.
Da passer det som hånd i handske.. Stikker innom i morgen da å kjøper ett.. Supert
Byttet til biltema rør for ikke så lenge siden, siden jeg byttet har jeg sett en KLAR forbedring i plantevekst. Hvorfor betale 300.- for et lysrør på når man kan kjøpe like greit lysrør på biltema for 1/10 av prisen?
Pass bare på at du kjøper et rør som er merket 6500 Kelvin. De har varmhvite også, men de egner seg ikke til akvariebruk.

Stephan
Sendte fjortiss sønnen min på biltema, og de hadde ikke den med 6500 watt inne. Han kom hjem med en på 4200 i stedet.. Synes hele vannet ser gult ut jeg :/ Men kanskje bare øynene mine som er vant med veldig oppluset vann når jeg hadde i aquastaren med 10 000 kelvin... Får ringe de å spørre om de kan ta inn et rør av det jeg opprinnelig skulle ha for meg..

Røret jeg har nå heter art nr 44-774
Fant ut sjøl..... Tingen er at det røret jeg fikk heter bare "hvit" Jeg skulle hatt "kaldhvit"
Ringte biltema og de er helt tomme for akkurat dette røret, men han trodde det lå i bestillingen, og at de hadde det i butikken på fredag. Så vi får prøve igjen da.. Fisken min lider jo ingen nød. Den HAR jo lys. Selv om kombinasjon marineglo og flora glo ble litt underlig, og fisken min bare ser helt grå og fargeløs ut :P
TanganyikaWilma
Sendte fjortiss sønnen min på biltema, og de hadde ikke den med 6500 watt inne.


Som jeg skrev ovenfor skal det stå 6500 Kelvin på røret. (Eller 6500 K.) Altså ikke "6500 watt". "Watt" er en betegnelse for elektrisk effekt, mens antallet kelvingrader angir lysfargen. 6500 K ligger nært opptil dagslys.

Stephan
Jeg mente kelvin. .Skrev bare feil
Plussmedlem
Sissimor
Du kan fint bruke disse fra Biltema. Billige er de også ;)


Bruker du dem? Kombinert med annet eller alene? Hvordan er lyset, er det pent og naturlig å se på? Og hvordan er planteveksten...? Kunne virkelig tenke med å prøve, men må vite om det er noe "tess" først Utrolig billig i forhold til annet var det iallefall.
Anders K
[QUOTE=Sissimor]Du kan fint bruke disse fra Biltema. Billige er de også ;)


Og hvordan er planteveksten...? Kunne virkelig tenke med å prøve, men må vite om det er noe "tess" først

Dette har du jo fått svar på av flere. Hva er det egentlig du lurer på?

Stephan
Lysrørene fungerer helt fint. Plantene ser ut til å vokse som bare det og lyset ser helt naturlig ut. Skulle tro solen skinner direkte i akvariet.

Bilde: http://bildr.no/view/1324033
Nå har jeg fått tak i riktig rør, og HJELP. Dette ble IKKE pent.. Helt gult jo!! Nei tror jeg setter i aquaglo røret igjen jeg. Ja det er mange kelvin, og ja det blir alger. men jeg vil ha et klart blått vann jeg, ikke GULT.... Skuffet ja :/
TanganyikaWilma
Nå har jeg fått tak i riktig rør, og HJELP. Dette ble IKKE pent.. Helt gult jo!! :/


I så fall har du ikke kjøpt det røret som flere her har foreslått. Et rør med 6500 Kelvin gir IKKE gult lys!

Stephan
Plussmedlem
6500 kelvin er det samme som Osram-lysrøret jeg liker så godt, så det her skal jeg jammen meg hamstre inn neste gang jeg er på Biltema! Takk for denne tråden, med ett ble jo akvariehobbyen litt billigere. Hehe

Når man har mange akvarier som gjerne har 2-rørs armaturer blir det ganske mye penger når du skal betale rundt 100 kr. pr lysrør, og når jeg i stedet kan betale 30 kr. blir det en ganske stor forskjell. Nærmest en sensasjon, særlig når så mange er fornøyde med det.

Jeg gleder meg til å teste.
Mulig øya mine er "ødelagte" av at jeg er vant med veldig skarpt hvitt lys.. men jeg har prøvd sunglo rørene før også og synes dette ga et stygt gulskjær, så kan jo rett og slett være en smak sak?? Skal prøve å legge inn bilder her med de forskjellige rørene og se om dere synes det er noen foskjell
Kommer egentlig ikke fram på bildene synes jeg... hmmm Ser jo egentlig veldig pent ut på bildet..


Gult



[External Image]


Hvitt


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap