Ciclidesand

Skal starte opp ett akvarie på 250l.
I dette skal jeg ha ciclidesand.
Skal man skylle denne sanden eller kan man putte denne rett opp?
Jeg vet ikke hva ciklide-sand er for noe. Er det noe som heter det som du har kjøpt på zoobutikken? Det burde vel stå produsentens navn på sekken også...?

Prøv deg frem ved å tømme noen liter av sanda ned i en bøtte. Så spyler du vann nedi etterpå og roter litt rundt. Er vannet klart eller er det grumsete? Det gir svar på spørsmålet ditt
Regner med at dette er kalkholdig sand, som er ment for Malawi osv? Er nok lurt å skylle denne godt ja.
Om det er denne du bruker Eldorado cichlidesand, så blir den brukt i et SA prosjekt som jeg følger. Her er retultatet av test av sanden, som han som har prosjektet gjorde.

------------------------------------------------------------
Har gjort några tester på ciklidsanden.

La 50/50 kranvatten/Ciklidsand i en skål.
Även 50/50 kranvatten/Rådasand i en skål.
Har stått i ett dygn. Båda visade pH 7,8. kH 3-4 Kranvattnet ligger på pH 8,5
12 Liter karet med ciklidsand + torv låg på pH 6,8.
Provade även om ciklidsanden reagerade med avkalkningsmedel. Bubblade ingenting.

Känns som att det kommer att funka med den.
Eventuellt provar jag med dest vatten också.
Har hørt at denne sanden er noe kalkholdig ja,så selv om du skylder den godt skiller den ut kalk noen dager.Så vannet kan bli temmelig hvit noen dager før dette roer seg.
Noen andre som har erfaring med dette?
Sanden er kjøpt i akvariebutikk og jeg har da fått inntrykk av at den er ganske normal og bruke generellt hvis man skal ha bånnfisk..?
og ja..det er eldorado sanden som er kjøpt inn.
Jeg kjøpte meg ciclidesand igår, og fikk årdnet 60l mitt på nytt. Skyldte ikke sanden, og nå er det litt hvitt vann, men jeg regner med at det forsvinner etter ett par vannbytter
Hei
jeg ville skyldt vannet også
Mona T
og ja..det er eldorado sanden som er kjøpt inn.

Høres ut på de andre svarene er som det er en sandtype som bør skylles, så slipper du tåkete og hvitt vann i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap