- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Forslag til akvarie på 20 liter
Forslag til akvarie på 20 liter
Postet 20.11.12 kl 22:42
Postet 20.11.12 kl 22:44
IdamorHar kjøpt meg et akvarie som er på 20 liter.Tenkte på å ha kirskebærreker oppi der men kunne tenke meg å ha noe mer.Prøvde å søke i basen men fikk ikke opp noe. Noen som har noen forslag på hva jeg kan ha oppi?
En liten fiskeart må det i så fall bli, for tjue liter er ikke stort. Hva med 5-6 stk ildtetra? Egentlig bør de vel være flere da det er stimfisk, men i et så lite kar så er det ikke plass til stort flere.
Ikke kjøp deg fisk av type guppy eller platy av begge kjønn iallefall, for da er karet fullt av unger, så før du vet ordet av det er det overbefolket.
Postet 20.11.12 kl 22:50
Postet 20.11.12 kl 23:25
Postet 21.11.12 kl 18:46
Det finnes jo mange spennende rekearter du kan ha som kanskje er penere enn kirsebærreker. Jeg syntes det er et bedre alternativ enn fisk til et så lite akvarium, egentlig.
Men, om du skal ha noen få, små fisk, sats på innredning med en god del planter og andre ting som for eksempel små røtter. For eksempel kan du jo ha noen små redmoor-røtter? Dette gjør både akvariet penere å se på, og noe som er enda viktigere; fiskenes trivsel øker da det er flere kriker og kroker. Akvariet virker dermed større for fiskene (og for deg)
Men, om du skal ha noen få, små fisk, sats på innredning med en god del planter og andre ting som for eksempel små røtter. For eksempel kan du jo ha noen små redmoor-røtter? Dette gjør både akvariet penere å se på, og noe som er enda viktigere; fiskenes trivsel øker da det er flere kriker og kroker. Akvariet virker dermed større for fiskene (og for deg)
Postet 21.11.12 kl 19:24
Endret: 21.11.12 kl 19:26
Anders KDet finnes jo mange spennende rekearter du kan ha som kanskje er penere enn kirsebærreker. Jeg syntes det er et bedre alternativ enn fisk til et så lite akvarium, egentlig. Men, om du skal ha noen få, små fisk, sats på innredning med en god del planter og andre ting som for eksempel små røtter. For eksempel kan du jo ha noen små redmoor-røtter? Dette gjør både akvariet penere å se på, og noe som er enda viktigere; fiskenes trivsel øker da det er flere kriker og kroker. Akvariet virker dermed større for fiskene (og for deg) :-)
Forslag på noen spennende reker?
Postet 21.11.12 kl 20:19
Postet 21.11.12 kl 20:25
Postet 21.11.12 kl 21:05
Kanskje, som nevnt, rubintetra. Disse er visst knøttsmå og veldig fine! Et lite akvarie vil da være større svømmeplass for de enn for større fisk naturligvis. Eller dvergtannkarper. Disser er også knøttsmå og vil ha litt hardere vann. Rubintetra er vel fra sør-amerika, og vil ha bløtt/surt vann (mener jeg å ha lest, litt lite info på AF om de) - mens dvergtannkarper vil ha hardere vann, som passer bra for reker og snegler.
Postet 22.11.12 kl 06:02
Tok en tur innom dyrebutikken idag,hadde de fiskene som er nevnt men hu sa jeg kunne ha to hanner av guppy http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4274 oppi akvariet.
Eller tetra.
Og at jeg burde velge mellom fisk og reker fordi rekene fort kan bli mat for fiskene.
Hvis jeg skulle investere i et akvarie anbefalte hu som det minste 54 liter.
Men jeg er litt usikker for et akvarie bør vel være noe man kan se når man sitter i stua?
Eller tetra.
Og at jeg burde velge mellom fisk og reker fordi rekene fort kan bli mat for fiskene.
Hvis jeg skulle investere i et akvarie anbefalte hu som det minste 54 liter.
Men jeg er litt usikker for et akvarie bør vel være noe man kan se når man sitter i stua?
Postet 22.11.12 kl 19:36
IdamorHva minimum liter for å kunne ha fisk oppi akvariet?
Det kommer jo helt an på fiskearten man har oppi, det. En fisk på 3 cm trenger naturligvis ikke like stor plass som en som blir 30 cm...!
Men for å si det sånn; kjøper du deg et akvarium på 85-100 liter, kan du iallefall ha noen av de mest vanlige, typiske selskaps-fiskene. Som f.eks. neontetra, guppy, platy eller molly og en Ancistrus eller to.
Postet 22.11.12 kl 19:38
Endret: 22.11.12 kl 19:40
Postet 22.11.12 kl 19:46
Endret: 22.11.12 kl 19:49
En stor stim med små fisk synes godt, men en "stor" stim blir ikke så innmari stor uansett hvor mye man snur og vender på det, når det er 20 liter.
Hvis du velger å ha rubintetra så vil det kanskje gå å ha 10 - 15 stk, om ikke flere? Her må folk gjerne stoppe meg, hehe men de er jo rimelig knøttsmå.
Om du har bakgrunn på akvarie så kommer fisk og planter bedre frem, og man kan sitte og se på at de svømmer rundt. Og de har som oftest finere farger enn hva de viser på dyrebutikken.
Reker er morsomme å se på også - men de svømmer ikke rundt slik fisk gjør, de sitter og pirker på planter/mose/osv, og svømmer/går rundt fra A til B.
Om du har plass til litt større så ville jeg heller ha kjøpt minst 54 liter. Jeg ville anbefalt de samme fisketypene (boraras merah, ildtetra, rubintetra osv) men da kan du ha litt flere, OG de får mer svømmeplass!
Hvis du velger å ha rubintetra så vil det kanskje gå å ha 10 - 15 stk, om ikke flere? Her må folk gjerne stoppe meg, hehe men de er jo rimelig knøttsmå.
Om du har bakgrunn på akvarie så kommer fisk og planter bedre frem, og man kan sitte og se på at de svømmer rundt. Og de har som oftest finere farger enn hva de viser på dyrebutikken.
Reker er morsomme å se på også - men de svømmer ikke rundt slik fisk gjør, de sitter og pirker på planter/mose/osv, og svømmer/går rundt fra A til B.
Om du har plass til litt større så ville jeg heller ha kjøpt minst 54 liter. Jeg ville anbefalt de samme fisketypene (boraras merah, ildtetra, rubintetra osv) men da kan du ha litt flere, OG de får mer svømmeplass!
Postet 22.11.12 kl 22:53
Postet 23.11.12 kl 20:24
Postet 23.11.12 kl 20:28
Postet 23.11.12 kl 20:42
Njaeee, det skal jeg ikke si for sikkert, men vanlige kirsebærreker (voksne) vil vel være litt større enn rubintetra ihvertfall, så jeg tror ikke de helt tør. :P Men om de finner bittesmå rekebarn så kan de sikkert prøve seg? Men reker er som regel flinke å sprinte unna, de er raskere enn mitt øye ihvertfall, hehe.
Har akkurat selv fått dvergtannkarper, som er på samme størrelsen som mine voksne kirsebærreker - og de tar ikke (voksne)reker, men jeg ser at de har har lyst, de sniker litt rundt - men trekker seg som regel, haha :p
Har akkurat selv fått dvergtannkarper, som er på samme størrelsen som mine voksne kirsebærreker - og de tar ikke (voksne)reker, men jeg ser at de har har lyst, de sniker litt rundt - men trekker seg som regel, haha :p
Postet 23.11.12 kl 22:04
Postet 23.11.12 kl 22:22
Ble du anbefalt slørhale i dyrebutikken - til 20 liter? iik :-O
Dvergtannkarper kan vel være et alternativ, uten at jeg skal skrive det i stein. De er på samme størrelse som kirsebærreker, og de vil begge trives i litt hardt vann!
Her er et (litt dårlig) bilde av en av mine dvergtannkarper. Små og fine fisk ihvertfall.
Dvergtannkarper kan vel være et alternativ, uten at jeg skal skrive det i stein. De er på samme størrelse som kirsebærreker, og de vil begge trives i litt hardt vann!
Her er et (litt dårlig) bilde av en av mine dvergtannkarper. Små og fine fisk ihvertfall.
Postet 23.11.12 kl 22:29