Bytte vann. hvordan gjør man det?

Jeg har lest på forumet at det er lurt å bytte ut litt av vannet med gjevne mellomrom. Hvor ofte bør det gjøres, og hvordan gjør man det? Bør jeg f.eks vaarme vannet litt før jeg har det oppi karet?
Å bytte vann en gang i blant er lurt. Hvor ofte det bør gjøres og hvor mye pr gang, avhenger egentlig litt av hva slags akvarium du har. Hvor stort er det (antall liter) og hva slags fisk og hvor mange fisk har du i det? Det er viktig å vite egentlig.

Men generelt kan man si som en grei tommelfinger-regel at "det typiske selskapsakvariet" med lett blanda fiskebesetning har litt lett for å være overbefolket. Altså litt mye fisk ifht literantallet. Man bør derfor satse på å ta et ukentlig vannskift. Ca mengde vann som skiftes kan være ca 30%, det er noe jeg har erfart er greit. Jeg skifter mer hvis jeg har ekstremt mye fisk i karet, og kanskje mindre hvis det bare er noen veldig få fisk der ifht literantallet/akvariestørrelsen.

Har du et 100 liters akvarium, passer det altså å skifte 3 bøtter vann pr uke. Et godt råd... kjøp EGNE bøtter som KUN brukes til akvariebruk. Ikke bruk husets rengjøringsbøtte, da selv den minste rest av rengjøringsmidler er ren gift for livet i akvariet. Det er overhodet ikke verdt risikoen. En bøtte koster 10-15 kroner på Nille eller Clas Ohlson, så det kan man spandere på seg uten å bli ruinert! Kjøp nok bøtter, ikke bare en.

En annen ting du trenger er en hevert, altså en spesiell slangebit, som hjelper deg å tappe vann fra akvariet og ned i bøttene. Dette er ganske enkelt et stykke slange som er påmontert et rør og en koppformet sugedings foran på tuten. De koster ikke mye på zoobutikker. Du kan fjerne den slamsugerklokka på tuten foran, den er ikke tvingende nødvendig å ha hvis du passer på å unngå å suge vann i nærheten av fiskene. Hold tuten i et hjørne eller noe
Et stykke med akvarieslange (Eheim f.eks.) kan også holde som vanntapperutstyr. Hold øverste enden av slangen litt under vannflaten i akvariet, og bøy deg ned og hold den andre enden rett over vannbøtta på gulvet. Sug kort og hardt i enden av slangen rett over bøtta, og vri så raskt slangeenden ned i bøtta. Vannet begynner da å renne fra akvariet og ned i bøtta, ved hjelp av heverteffekten. Gravitasjon, rett og slett.

Hvis butikken mener du må ha en slamsuger istedenfor en passe lang bit med akvarieslange, så kan jeg på forhånd si at det ikke er tvingende nødvendig. Slamsuging er sterkt overdrevet blant mange, spesielt nybegynnere, som tror at et akvarium skal være like gullende rent som et kjøkkengulv. Det skal det ikke. Med mindre du ser noen brune og visne store blader ligge der på sanda, så la bunnlaget være i fred. Det er fullt av nyttige bakterier som hjelper akvariet å holde en perfekt biologisk balanse, og bør ikke graves og rotes i hele tiden. Filteret vil (eller bør kunne) ta seg av mesteparten av partiklene. Synes du at du har for mye bøss liggende rundt i akvariet, har du antageligvis ikke et godt nok filter, eller et filter som ikke har god nok kapasitet for akvariestørrelsen.

En annen tommelfinger-regel er å lese på pakken hva produsenten mener hvor stort akvarium et filter er ment for, og så halverer du omtrent det. Står det at filteret passer til et kar på 100 liter, kan det brukes til akvarier på 50-60 liter. Produsentene overdriver altså veldig, vanligvis...!
Takk for god forklaring. Men hva med når nytt vann skal tilbake i karet, fylle rett oppi og bør det varmes eller i stå til det er "romtemperert"?
En annen ting jeg lurer på er, hva med å tilføre nye gjenstander i karet som f.eks kokosnøtthuler. Hvordan unngå for mye stress til fiskene?
Jeg bruker kun vann fra kaldtvannskrana, da jeg ikke ønsker å ha vann fra varmtvannsbereder i akvariet. Det er ikke sunt.
Metoden jeg bruker er å tappe nok kaldtvann i bøtte/tønne dagen før jeg skal bruke det, og la det stå og temperere seg og lufte seg før bruk til dagen etter. Da har det nådd en temperatur som vanligvis er noen grader under romtemperaturen (det er kaldt på gulvet, med mindre man har varmekabler). Det er helt greit at vannet man bytter med er noen grader kjøligere enn vannet i akvariet, det går vanligvis helt fint. Yngel kan være noe skjøre for temp.forandringer, men ellers går det vanligvis helt greit.

Så er det bare å tappe ut vann fra karet, tømme det gamle vannet i do, og erstatte det med vannet i lagringsbøtten(e).
Dette er metoden jeg har brukt i alle år. Siden jeg har hatt et større antall akvarier, har jeg i tillegg noen flere "finesser" rundt vannbyttene, men det trengs jo ikke hvis man kun har et kar å bytte vann på
mona o
Det er ikke sunt.


Enda er gang har du en bastant påstand om vannkval. fra varmtvannsbeholdere.

Nå har du i 3 tråder samtidig, malt fanden på veggen og prøver å "skremme" nye og ferske akvarister fra å benytte den enkleste måten det er å bytte vann på, nemlig direkte fra krana. Dette fordi du personllig har hatt dårlig erfaring med dette.

Til trådstarter:

Det er 100 vis av akvarister som bytter vann i 1000 av akvarier hver eneste uke direkte fra krana. Dette har blitt praktisert i årevis. Selvsagt kan det være enkelte problem med bakteriefloraen i tankene, men dette er unntakene og ikke hovedregelen.

Ikke la deg skremme av skremselspropagandaen til Mona O. som er felles for disse aktuelle trådene.
Sansynligvis slipper du både pumper og bøtter. ( Selv om disse er aldrig så billige hos Clas Ohlson ).

Lykke til Juweljens!

-Tore-
mona O skriver: "Det er ikke sunt."

Tja. Jeg har drevet med fisk og planter og akvarier i 30 år eller mer. Å si at vann rett fra bereder ikke er sunt, er altfor bombastisk og i de fleste tilfeller direkte uriktig. Jeg har i årtier tatt vann rett fra bereder, og det fungerer aldeles utmerket - for voksne fisker, såvel som for oppdrett, yngel og planter. Jeg setter termostaten på den temperaturen jeg ønsker og sender vannet rett i akvariet.

Jeg har hatt vellykkede oppdrett av minst 20 ulike arter, både rognleggende og levendefødere. I samtlige tilfeller har jeg brukt temperert vann rett fra bereder. Har du et vannverk som leverer vann av god kvalitet - noe de fleste vannverk i Norge gjør - så er det ingen grunn til å drive med en masse hokus-pokus. For ikke å snakke om dyrt og totalt unødvendig lurium som f.eks "Aqua-Safe". Min eneste forholdsregel er at jeg lar vannet renne et halv minutt før det går til akvariet.Det er nok ikke så rent få som har gitt opp vår fine hobby pga alle tungvinte, tidkrevende og helt overflødige rutiner. Mine tiår som hobbyakvarist har lært meg at det jeg trenger å passe på er at jeg har velfungerende filtre som tar seg av nitritt, samt hyppige vannbytter for å få vekk overskudd av nitrat.

Stephan

Nå spørs det hvor i Trondheim trådstarter bor, for her i byen er det mye dårlig vvs-utstyr. I gamle bygårder i midtbyen er det f.eks nødvendig med Aquasafe, pga masse kobber i vannet. Det er nok mange gamle/dårlige varmtvannsberedere ute å går også, så "better safe than sorry"...
Inaktiv bruker
i ferskvann: Der bytter jeg 30-40% vann hver 14 dag, det er ikke behov for mer hos meg da jeg har god filtrering og lite fisk i hvert kar. Da bunnsuger jeg hver gang og en dag i forveien setter jeg opp en stamp med vann der jeg blander til så jeg får rette vann verdiene, når jeg tapper i bruker jeg isvann, er veldig nøye med kopper og fosfat.

I saltvann tar jeg som regel bare å fyller etter og bytter vann en gang i månen eller noe der om kring, men måler vannethver uke så ingen farer.
Henter vann fra havet eller så blander jeg salt selv i egen balje med rovann står også i et døgn.
Har auto balling så tilsetter ikke kalk eller natron direkte i vannet.

Bruker aldri vann rett fra kranen, tror ikke der er så ille, men bedre å være sikker enn å angre etterpå.
Hvis det ikke tåles det Mona O skriver av forklaringer så syns jeg dere skal skrive selv. Syns forklaringen til Mona var helt grei og selvsagt skriver man om egne erfaringer. Hvis dette kalles å skremme vekk nybegynnere ja da må de være veldig hårsåre i alle fall. Syns innlegget var informativt og enkelt forklart.
Det er greit dere har andre erfaringer men da går det vel an å skrive det uten å gå til angrep på personer med andre erfaringer. Jeg har også brukt vann fra krana i alle år og bruker Aqua safe og har aldri hatt noen problemer med det. Da blir det opp til trådstarter å finne ut hva som fungerer for henne.
Dette syns jeg ikke Mona fortjente. Trådstarter takker jo for god forklaring og det må jo være det viktigste.
Inaktiv bruker
Må si meg enig med Heidi Ingdal.
Det beste er at man selv gjør det på en måte som man mener fungerer og at fiskene har det god. Selv er jeg overforsiktig siden jeg ikke vil ha noe død og ønsker mine dyr nermest det de opplever i havet og elvene.
Man bør ikke høre for mye på andre eller ta ting andre skriver/sier personlig.
Heidi Ingdal
Hvis det ikke tåles det Mona O skriver av forklaringer så syns jeg dere skal skrive selv. Syns forklaringen til Mona var helt grei [B]og selvsagt skriver man om egne erfaringer[/B]. . . . .



Egne Erfaringer har jeg skjønt at man holde seg unna, i allefall så lenge man ikke har samma erfaring som flertallet.
Er nok selv av de som tar temperert vann rett fra krana, men metoden med å tappe kaldtvann og mellemlagre er nok den sikreste. Man oppnår i hvert fall tre ting med dette. Klor vil være frigjort etter et døgn i bøtte. Man slipper overmetning av oksygen som kan oppstå ved å bruke kaldt vann. Eventuellt bunnslam i bereder blir ikke et problem. Har man dyr eller sjelden fisk skjønner jeg godt at man er forsiktig. Ikke alle arter man kan skaffe nye av i dyrebutikken dersom man skulle ha et uhell. Med mindre kar skaper det heller ikke så veldig mye ekstra arbeide. Jeg trenger 100-300 liter for å ta vannbytter i flere av karene, og da blir det litt for upraktisk. Ikke har jeg fisk som er dyr eller sjelden heller. Berederen er ganske ny, i rustfritt stål og jeg drenerer noe vann fra tanken et par ganger i året for å få ut noe bunnslam og teste sikkerhetsventilen. Den skal jo alikevel åpnes minst en gang i året for å sikre at den ikke setter seg fast. Har også vann via et lokalt høydebasseng der gjennemløpstiden ved normalt forbruk er minst et døgn, så en slags lufting blir vel dette også.
Hos meg bruker jeg kun kaldtvann fra krana. For å øke tempen på vannet så tilsetter jeg kokende vann fra vannkoker. (I en bøtte) til tempen er noen få grader under tempen i karet, så fyller jeg i karet.
I de større karene mine så bruker jeg vanlig kaldvann, men da tar jeg flere små vannskift i fordelt utover uka.

Jeg har temperert vannet litt med varmvann fra krana en gang, og da begynte alle fiskene å klø veldig.. Så det slutta jeg med :P
Tror det har veldig mye å gjøre med hvor man får vann ifra, og hvor gammel bereder og rørsystem er.


Edit: Jeg får vannet mitt fra en kilde under bakken, så mitt vann er ikke tilsatt klor og slikt. Hvis du ikke vet hvor du får vannet ditt ifra så bør du la det stå over natta å lufte seg, og kanskje tilsette en liten skvett aquasafe. (Sistnevnte er ikke nødvendig, men greit å ha)
Jeg må bare få skryte litt av dette forumet. Her får man svar så det holder, ingen spørsmål er for dumme. Så takker masse for gode tips og råd. Bare for å nevne det, så får jeg vann fra egen brønn så jeg slipper vel unna en del klor og sånt svineri! Skal prøve meg litt frem i helga, så får jeg se hvordan det går. Takker nok en gang for gode råd!
Bytter ofte vann om jeg har små kar. De store og mer stabile karene kan det gå opptil 14 dager, men ejg prøver å bytte hver uke. Har fast dag for vannbytte.

I det små karene er det snakk om bare bitte litt ut (nå har jeg gitt med meg så små kar, hadde ti liter), i de andre er det snakk om 30-50% vannbytte om gangen. Slamsuger bunnen, espeislet i kar der jeg ikke har noen som jobber mye på bunnen. Men jeg har sandbunn da.
Vet ikke egentlig om jeg har lyst til å skrive noe i denne tråden ,men gjør et forsøk likevel.

Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder vannbytter og jeg ser jo at mange bruker ulike metoder som de synes fungerer bra.

Selv tenker jeg at vi har ulike beredere ,ulik kvalitet på kranvannet vårt osv. osv.
Så hvis en har den minste tvil om at vannet/beredere ikke er perfekt så hvorfor ta sjanser når en ikke må.

Selv har jeg en gammel bereder som jeg ikke er trygg på,det kalde vannet smaker nydelig, men det er jo en helt annen sak.

Så jeg pleier stort sett å mellomlagre vannet før jeg bruker det. Har ikke mulighet til å ha store dunker stående ,men noen bøtter i stuen blir det alltid plass til. Har 10 ferskvannskar så det blir ikke vannbytte på alle samme dag for å si det sånn.

Hvis jeg ikke har nok vann eller det plutselig oppstår et behov for vannbytte,så tar jeg kadt vann fra springen evt. koker litt vann for å få litt bedre temperatur spesiellt nå om vinteren da vannet er veldig kaldt. Har jeg yngel i karene så gjør jeg dette uansett om det er mellomlagret eller kaldt vann jeg bruker.
Dette for å være sikker på at de ikke skal lide noe nød på den måten. Noen sier kanskje at de tåler fint litt kaldt vann,men jeg liker å føle meg trygg på hva jeg gjør ,tør ikke ta noen sjanser.

Det har hendt noen ganger at jeg har tatt lunket vann fra springen og tilsatt Aquasafe for å redusere klor mm.,men det er ytterst skjelden . Det har gått bra de gangene og,
men å gjøre dette hele tiden er ikke aktuellt for meg.

Samler også endel regnvann og synes dette er supert å bruke. Tempererer stort sett dette også hvis jeg ikke da skal bruke det for å trigge lek på Corydoraser

Ser selvfølgelig at det være litt problematisk å mellomlagre hvis man har flere veldig store kar , mitt største er på 222 liter så det går bra.
Men siden trådstarter er nybegynner og med kun et kar (føreløpig ) så ser jeg ikke noe problem med å anbefale å mellomlagre vannet først . Dette siden vi alle" tror jeg "er enig i at dette er det aller beste selv om det kan fungere på andre måter og.
Jeg er enig med Mona..
Prøv å drikke varmtvann fra krana. Guffent! Hvorfor skal fisken få av dette ekle vannet, da?
Jeg er relativt ny på dette forumet, men må bare si at makan til angrep på en person bare fordi hun advarer mot å bruke varmtvann fra krana. Er folk i så totalt forsvarsposisjon fordi de bruker varmtvann fra krana så blir i alle fall jeg skeptisk til å bruke det selv. Er like greit å advare folk hvis de ikke vet 100% at berederen deres er helt trygg. Det er for mange folk som rapporterer om problemer og syke fisk etter å ha benyttet vann fra varmtvannsberederen til at man bare skal avfeie det som tull.
juweljens
så får jeg vann fra egen brønn

Brønnvann kan være dårlig egnet for akvariehold, men det kan også være helt supert. Har dere målt det?

Enkelte kan ha dårlig kaldtvann i huset, andre igjen kan ha dårlig beredervann, og noen begge deler. Det er mye som kan være farlig her i verden
Det lureste man gjør, tror eg, er å la folk finne ut slikt selv. For hvordan kan noen gi klare svar på andres vannkvalitet?

Eg er så heldig å ha både bra kaldtvann og beredervann, så hos meg blir beredervann mye brukt. Faktisk kjenner eg ingen akvarister som ikke bruker det, så jevnt over holder det nok bra kvalitet. Likevel må folk gjerne bruke Voss flaskevann for min del, dersom de føler for det



Donald
Faktisk kjenner eg ingen akvarister som ikke bruker det, så jevnt over holder det nok bra kvalitet. Likevel må folk gjerne bruke Voss flaskevann for min del, dersom de føler for det :-)


Jeg kjenner knapt noen som bruker vann fra bereder, men mange av de jeg kjenner mellomlagrer også for å endre vannverdiene før en har det i akvariet. Ph 7,6 i krana er ikke bra for fisk som vil ha ph 5-6, eller gjerne enda surere.

Men enig i konklusjonen; det er umulig å si hva som er rett for hver enkelt. Man må rett og slett teste ut selv hva som funker hos seg. Men er du usikker, så er det bare å mellomlagre kaldtvann, eller blande i litt oppkokt. Sier det igjen; "better safe than sorry".
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap