Noen som vet noe om sykdommer på guppy og sverddragere?

Inaktiv bruker
Hei, jeg er en jente som har hatt akvarium i mange år men som fremdeles føler seg som en nybegynner. Har til sammen 3 akvarier (100l, 30l, og en bolle på 10l). I det største har jeg to sverddrager-damer, en ancistrus-mann, og ca 15-20 neon- og kardinaltetra + ei viftereke. I 30 litern hadde jeg 3 vanlige og tre endtlersguppyer; en hann og to damer på hver art; (de har gått både i pluss og minus), to stk pansermaller og en fisk jeg ikke vet hva heter; den ligner en blanding av ancistrus og en skate, og var hvit med svarte flekker på, men skiftet til brun da den kom hjem til meg. I fiskebollen her jeg en vanlig kampfisk og en tigersnegle. Kampfisken har litt problemer med halen sin. Den blir fillete selv om det ikke er noen andre fisker der. Den gror sammen for så å bli hullete og fillete igjen. Pumpa står på laveste strøm siden de ikke trives med mye strøm; ble også rådet til å trekke en tynn strømpe over i tilfelle det var fordi han satte seg fast i filteret; så langt har det ikke funket. En gang så det ut som at det hadde falt av en stor bit, så hva kan det være? Er det sykdom, eller er det han selv som spiser opp sin egen hale? Har ihvertfall ikke hørt noe om tigersnegler som spiser på haler.

Guppyene har også problemer. Endtlershannen fikk spiss hale og forsvant. Den andre hannen er ganske blek i forhold til da jeg kjøpte han, og han har fått ganske rund mage. Prøvde å behandle med medisin (husker ikke hva den het). Man måtte ikke fore eller ha på lyset på 4-5 dager; skulle ta knekken på det meste sa de på dyrebutikken. Under behandlingen kom det mye hvit avføring. Han er fremdeles ikke frisk, og nå har en av hunnene fått spiss hale og bøyer/rykker seg veldig til siden; puster litt fort og har problemer med å svømme, så hun er mye på bunnen. Bunnspiserne viser ingen tegn til sykdom.

Har også to sverddrager-damer i 100 litern som er ganske runde selv om de ikke får mye mat (tviler på at de er gravide siden jeg ikke har hatt hannfisk der på veldig lenge, pluss at den ene dama ble født rett før de andre døde), avføringen deres ser ut til å bli hengende en god stund; noe jeg har hørt kan være tegn til sykdom.

Var en stund mange fisker som døde i det karet så, er litt redd for at noe henger igjen. Alle sverddragerene (unntatt disse to) døde, pluss en del av neon- og kardinaltetraene. Sverddragerene hadde ingen symptomer, men tetraene mistet fargen på deler av kroppen og snurret mye eller lå inntil filteret. Det var også enda en sverddrager som ble født i karet, men som døde samtidig med de andre. Den hadde en hvit flekk på leppa før den døde. Den voksne som overlevde så ut som at den hadde blitt bitt på leppa. Alle fiskene i det karet ble behandlet med den samme medisinen som guppyene; kortversonen altså, som vil si at medisinen ble løst opp i ca 4l vann og hadde fiskene i bøtta i ca 20 min. Tetraene har ihvertfall sett friske ut så langt, og det kan sikkert være at sverddragerne er feite; men som sagt har hørt at rund mage og avføring som henger lenge kan være tegn på sykdom, så vil være på den sikre siden så jeg ikke får nytt sykdomsutbrudd.

Fikk TP Zoo til å sjekke hele skalaen av vannverdier , og alle viser normal. Skifter til sammen fire bøtter vann i uka (tre på 100litern og en til bollen og 30 litern)(Ok, det har hendt at det har gått to uker) og tilsetter bare Co2 tabletter. Filteret vasker jeg når det holder på å gå tett, og alltid i det vannet jeg har tatt ut. Jeg fjernet filteret i pumpa i 30litern da jeg brukte medisinen, og satte det i da behandlingen var ferdig. Har ikke innført ny fisk de siste månedene.

Ingen av fiskene mine ser slappe ut, og spiser når jeg forer dem. Noen som har peil på hva dette kan være? Og eventuelle medisiner som funker bra? Har prøvd å lese på nett men syns det er lite å finne. Prøver å spørre i dyrebutikkene også, men er ikke så lett når man av og til blir ekspedert av uerfarne 18 åringer.

Håper på svar
Hvis du vet du har sykdom i karet men er usikker på hva det kan være, kan du kjøre på med Esha exit og 2000. Esha funker mot en rekke fiskesykdommer, parasitter og bakterier.
Tar utgangspunkt i at alle vannverdier selvsagt er slik de skal være. Tenker da på nitrat, nitritt, ph etc...
10 L er for lite til kampfisken. I tillegg om du ikke har dekkglass kan den bli forskjølet siden den puster luft som er kaldere enn vannet.
Guppy vil gjerne ha litt salt i vannet. Men det liker ikke ancistrus.
Nitrat og nitritt er ikke det eneste problem. Hardhet og temperatur kan stresset fisken om det er galt. Se i fiskebase om de fiskene du har hvilken pH, hardhet og temperatur de forutreker.
Min erfaring med guppy er at da de ble syk hjalp akvariesalt behandling. Jeg skjønt ettervart at de bør gå med vann tilsatt litt salt (ikke salt vann, bare litt salt). Da sluttet jeg med guppy fordi salt passet ikke for mine andre fisker. Ancistrus for eksempel må ikke ha salt. Guppy og sverddrager vil ha litt hardere vann enn tetra og pansermalle.
Dette blir ingen behandling for sykdommer men det hjelper å forebygge.
Inaktiv bruker
Trist å høre at folk putter fisk i sånne små kar/boller, man burde spøre seg selv; -Hvordan hadde jeg likt å bo på et kott resten av livet?
Iom at du har sykdommer i alle karene, er du bevisst på å holde utstyr separat mellom karene? Altså ikke bruke en hov i flere akvarier eksempelvis? Bruke samme bøtte for vann ut av ett akvarium som du bruker til å helle vann inn i et annet akvarium?

Spesielt nå som du har sykdom i karene må du være veldig bevisst på dette, ellers blir du aldri kvitt utysket.

Du har tre kar du lurer på:

1. Kampfiskbollen: jeg har heller aldri hørt at tigersnegle tar halen til kampfisk, men det skader ikke å ta den ut (sneglen) for å være sikker. Når store deler av halen detter av på en gang er det en fysisk skade det er snakk om. Om deler av halen forvitrer er det stort sett en bakteriell sykdom som er årsaken. En bredspektret antibakteriell medisin kan være verdt å forsøke.

2. Endlersakvariet: smale eller sammenklistrede haler skyldes stort sett en eller annen parasitt. Veldig leit du ikke vet hva du medisinerte med, da er vi tilbake på "scratch". Generelt råd: vær bevisst på hva du har i akvariet - både når det gjelder medisiner og andre tilsetningsstoffer. Ethvert tilsetningsstoff endrer balansen i akvariet, og bruker du feil kan du ofte gjøre ting verre. Kraftig pust tyder på enten en parasittisk eller bakteriell infeksjon i gjellene. Jeg ville begynt med en medisin mot innvendige parasitter.

3. Sverddragerne: her er du ikke sikker på om fiskene er syke nå? De kan være gravide, men ser du om noen av skjellene på magen strutter ut, eller er de jevne på huden? Ser de forøvrig friske ut, ville jeg avventet situasjonen. Sørg for at de har rent vann (hyppige vannbytter).

Inaktiv bruker
Fant akkurat ut hvilken medisin som ble brukt; Aqua-furan het den. Vet du om noen andre gode medisiner; eventuelt stoffer som kan brukes til forebygging? Ser noen har foreslått esha, men finner ikke den i butikkene.
Etter hva jeg har lest tidligere, vil Aqua-Furan ikke bare drepe sykdomsbakterier, men også filterbakterier. Har du testet akvariene dine og sjekket for nitritt? Ammoniakk også. Hvis du brukte AquaFuran er sannsynligvis filterbakteriene historie, og filteret må innkjøres på nytt. Det betyr at fiskene dine muligens svømmer i giftig vann nå. Det tar fire til fem uker å innkjøre et akvariefilter, kanskje lenger om du ikke har fjernet medisinen skikkelig ved hjelp av vannbytter siden kuren.

Jeg synes ikke du skal stole på zoobutikken når det kommer til testing av vannverdier. Og hva er "normal"? Det er ikke noe svar når det kommer til vannverditester, da skal man ha tall og fakta.
Ansatte i zoobutikker er troende til å bare ta en strips-test, noe som ikke funker særlig bra. De er overhodet ikke pålitelige, og langt fra eksakte. Det må dråpetester til, og det er noe alle akvarister selv bør ha i skapet hjemme. Anbefaler at du kjøper deg ammoniakk-test, nitritt-test og ph-test.
Aquafuran er en kraftig antibakteriell medisin som fungerer bra mot mange infeksjoner. Som Mona sier, kan denne også gå hardt ut over filterbakteriene så det er viktig å ta gode vannbytter i etterkant av en slik kur da filterkapasiteten sannsynligvis er kraftig redusert. Sjelden de tar all bakteriekulturen, så den kommer ofte fort tilbake igjen, men du må følge med litt ekstra et par uker i alle fall.

Til endlerskaret ditt kan du da prøve en medisin mot parasitter, iom at den bakterielle ikke fungerte. Du får sannsynligvis tak i Odimor i samme butikk som du fikk den første - du kan forsøke den.

Esha et et nettfenomen, du leser kun om det her på forumet og fås stort sett kun tak i på nettbutikker. Det er en billig og brukbart effektiv medisin. Aquarium Munster har dog vesentlig bedre medisin etter min mening.

Forresten, temperaturen i Endlers-karet, hva ligger den på? Og er temperaturen stabil eller står karet i nærheten av steder med mye trekk, åpne vinduer el.l.?
Inaktiv bruker
Har sjekket temperaturen i karene hver dag nå, og den ligger på 26*C. Er bare det store karet som står ved siden av et vindu; men det har tett lokk, så det skulle vel tåle at det luftes. De andre står på midten av stua, men uten lokk. Har også fjernet tigersneglen fra bollen, men halen ble mer fillete og hullete i etterkant; pluss at den begynte å klemme seg sammen. Var innom dyrebutikken i dag og fikk i en medisin mot parasitter som jeg tenkte å prøve i både guppy-karet og kampfiskbollen.
Anbefaler deg å pensjonere bollen og flytte kampfisken til et større kar. Å gå i 10 liter i lengre tid er ikke bra for helsa til kampfisken (og heller ikke for noen annen fisk som jeg vet om).
Atlantica
Er bare det store karet som står ved siden av et vindu; men det har tett lokk, så det skulle vel tåle at det luftes.

Enkelt glass holder ikke på varmen. Gjennom hele glasset skjer det stort varmetap når det står et åpent vindu rett ved som sender inn kald luft rett på akvariet. Tror ikke det spiller så voldsomt stor rolle i den forbindelsen om det er lokk eller ikke på akvariet. Lokket har en del å si for fordamping, men ikke for kulde rundt akvariet.
Inaktiv bruker
Hvorfor kan dere ikke svare på spørsmålet mitt?!?! Det er utrolig frustrerende når folk legger inn svar som ikke har noe å gjøre med tråden å gjøre. Det jeg ville vite var om sykdommer, og behandling av dem.
Inaktiv bruker
Du har fått mange gode løsninger og tips, du må høre på dem og så kan du prøve å finne ut om du har rett vannverdi til dine fisker, rett gh og ph. Det kan være så enkelt om det.
I små akvariu er det vanskelig å holde stabile verdier og det kan gøre fiskene syke. Så det beste kan være å sette opp større akvariumer og teste ph og gh for å se om dem er riktige.
Om du ikke har plass til større kar bør du dessverre kvitte deg med dine fisker til du har plass.
Inaktiv bruker
Har begynt å medisinere karene. Har også flyttet kampfisken sammen med tetraene, og sverddragerne med guppyene for å se hvordan det går; så nå bor det ihvertfall ingen i bollen. Skal kjøpe de testene neste gang jeg er innom dyrebutikken. Men uansett, de på dyrebutikken sier jo at kampfisker trives godt i boller så lenge de har planter; og at ti liter stiller kravet om 1 liter per cm fisk, siden de sjelden blir mer enn ti cm. I så fall er jeg feilinformert.

En annen ting jeg lurer på er at om smitte kan skje gjennom utstyr, kan det ikke sette seg i filteret også da, for så å komme tilbake når man setter i filteret etter behandling?
Inaktiv bruker
Dyrebutikkene sier mye som man ikke bør tro på. Det er snakk om at de tjener penger, det gjør ikke vi på AF.
Grunnen til at kampfisker skjeldent blir så store er jo fodi de bor som de bor, i kopper, vaser, boller og alt mulig, ikke helt bra, greit de kan puste luft, men de liker stor plass, 60 med masse planter, minimum til kampfisk sier nå jeg.
Det du må tenke på når du medisinerer er om du har rett medisin til formålet, at det er medisin som ikke dreper filterbakteriene at det er en medisin som faktisk virker, Esha er den medisinen de fleste bruker og jeg har ingen ting å klage på når det gjelder den.

Smitte kan gå gjennom utstyr, det kan være lurt å vaske utstyret mellom karene eller ha forskjellig utstyr til hvert enkelt kar, første er nok det enkleste.
Du må ha egen akvariebøtte som det ikke har vært såpe i, såpe er trossalt fyfy.
Atlantica
Hvorfor kan dere ikke svare på spørsmålet mitt?!?! Det er utrolig frustrerende når folk legger inn svar som ikke har noe å gjøre med tråden å gjøre. Det jeg ville vite var om sykdommer, og behandling av dem.

Er det noen spørsmål du ikke har fått svar på?

Våre tilleggsspørsmål er viktige for å finne ut av årsaken til sykdommen og hvordan forhindre nye utbrudd. Det er ikke vits å stappe et akvarium fullt av medisin om fiskene lever i forhold som gjør at de blir syke på nytt kort tid etterpå. Dette blir dyrt for deg (medisin er dyrt), og ikke minst - det er ikke bra for fiskene å leve i forhold som gjør at de blir stadig vekk syke.

Atlantica
En annen ting jeg lurer på er at om smitte kan skje gjennom utstyr, kan det ikke sette seg i filteret også da, for så å komme tilbake når man setter i filteret etter behandling?

Jo. Du bør ikke flytte ting fra karantenekaret til hovedkaret før du vet at ting er helt trygt.
Inaktiv bruker
Beklager, jeg så det ikke sånn :-/ Forventet meg litt mer sånn "ja, du har fått ... i akvariet ditt. Du må behandle med ... for å bli kvitt det"- svar. Men skjønner nå etter å ha tenkt meg om at det er litt mer omfattende enn som så. Beklager.

Ser også at jeg skrev feil på utsyr- og smitte spørsmålet; det jeg mente var "Siden smitte kan skje gejnnom utstyr, kan det ikke sette seg i filteret også; slik at fiskene blir syke igjen når man setter filteret tilbake i pumpa?" Tenker på at noen medisiner krever at man fjerner filteret under behandling, for så å sette det i igjen etter behandling. Altså, når man fjerner filteret fra et "sykt akvarium", behandler akvariet, og setter i filteret igjen; vil ikke filteret i pumpa bli en smittekilde da? I så fall er det vel nesten bedre å kjøre inn filteret på nytt; eller hva? Da jeg ba om en medisin mot parasitter i dyrebutikken, fikk jeg en som heter Mico Medik Prodac; og den krever at filteret fjernes.

Når jeg slamsuger karene bruker jeg bøttene bare til det gamle vannet. Når jeg heller i nytt vann, bruker jeg en litt stor vannkanne som jeg kjøpte bare til det formålet; blir mindre søl, og man slipper å slite ut skuldrene; og så tror jeg fiskene setter pris på å slippe den sjokkbølgen fra bøtta.

Forresten, hvor får en kjøpt denne esha-medisinen hen? Er den dyr? og bør den kombineres med andre medisiner for å fungere optimalt?

Sykdom på akvariefisk er meget komplisert, dessverre. De fleste andre dyr klarer å uttrykke ubehag til oss når det er noe galt, men fisk er helt avhengig av at vi observerer og får med oss hva som er galt. Sykdommene utvikler seg også ganske raskt, så derfor er det viktig å få vite ganske mye detaljer før man kan gi et nogenlunde fornuftig svar.

De færreste bakterier og parasitter som finnes i akvarium klarer seg lenge over vann slik at det å tørke ut forskjellig utstyr og la det ligge en stund er ganske effektivt. Dog, helt sikker er man ikke - så jeg pleier ikke ta ut utstyr under medisinering. Det kan være smart å rense filteret før medisinering, og slamsuge, da stor mengde biologisk materiale i filteret kan redusere effekten av medisinene.

Enkelte medisiner ødelegger/reduserer filterbakteriene, så man må være klar over dette og behandle akvariet som nyinnkjørt i etterkant av medisinering, med redusert foring, hyppige vannbytter o.l. som følge av dette.

Esha kjøpes på nett, f.eks. Aquamanias eller Webzoo. Esha har to aktuelle medisiner, som kan kombineres med hell: Esha 2000 er en "alt-mulig" medisin mot hovedsaklig bakterielle infeksjoner, og Esha Exit mot utvendige parasitter.
Atlantica
Altså, når man fjerner filteret fra et "sykt akvarium", behandler akvariet, og setter i filteret igjen; vil ikke filteret i pumpa bli en smittekilde da? I så fall er det vel nesten bedre å kjøre inn filteret på nytt; eller hva? Da jeg ba om en medisin mot parasitter i dyrebutikken, fikk jeg en som heter Mico Medik Prodac; og den krever at filteret fjernes.

Nei, du må aldri fjerne filteret, sykdom eller ikke. Gjør du det da kan det virkelig gå galt.
Det er kun kullfilteret (hvis du har det) som skal fjernes under medisinering.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap