Tips/råd ang. fôr til malawi

Hei!

Jeg har for tiden disse fiskene i karet mitt:
- 6 Labidochromis caeruleus (4-6 cm)
- 6 Cynotilapia afra 'Ngara' (3-4 cm)
- 6 Pseudotropheus sp. 'Acei' (4-5 cm)
- 3 Aulonocara sp. 'Firefish' (Voksne)

I tillegg har jeg fem L-144 på 3-4 cm.

Jeg har ikke hatt karet i drift så lenge, så det eneste föret jeg har er noe jeg kjøpte i en dyrebutikk når jeg var på vei for å hente de første fiskene. Jeg kjøpte da en pakke med de små Hikari Cichlid Excel pellets, og en liten pakke med Hikari Algae Wafers, som var tiltenkt mallene. Maten har blitt godt mottatt, og alle fiskene spiser og ser ut til å trives. Jeg har også hatt oppi litt agurk og squash en gang i blant.

Det som er "problemet" nå er at jeg snart er tom for mat, og tenkte at nå skulle jeg bestille litt større pakker fra Webzoo (e.l.) - men hva kjøper jeg?
Jeg fikk meg tre voksne Firefish i går, og disse virket ikke så interessert i de små pelletsene, men gikk rett på malletabletten. Det har jeg forresten lagt merke til - mallene driter i tablettene og grønnsakene jeg gir - de er sky, og har nok med algene - men det er kanskje normalt, så lenge det er god tilgang på alger?

Jeg snakket med en kar som har drevet med akvarier i 20 år, og han sa "pass på at du bare gir dem vegetabilsk kost" hvis du har mbunas, men andre steder har jeg lest at de skal ha litt reker og sånn i tillegg - hva er riktig her, med tanke på de fiskene jeg har?

Og over til "hovedspørsmålet" - hva bør jeg bestille og bruke som hovedfor til ciklidene mine? Jeg har lest at jeg bør ha noe som synker, slik at de minste fiskene også rekker å få i seg litt før de store (firefishene) har svelgt unna alt. Hikariföret jeg kjøpte flyter.

Noen som har noen bra tips/råd/anbefalinger/lenker til en nybegynner?
Da jeg drev med malawi, foret jeg med frossen artemia, noe som virkelig falt i smak
Du får kjøpt fôr som er beregnet for fisk fra de store sjøene i Afrika (Victoria, Tangayika, Malawi osv). De har hovedsaklig vegetabilsk innhold, med en del krepsdyr i tillegg. Mange forskjellige merker og velge mellom. En fordel og bruke forskjellige typer, slik at fiskene ikke kun vil spise en type.

Man kan og lage rekemiks og andre typer fôr. Oppskrifter kan du finne på nettet. Men det du må være klar over ved bruk av rekemiks er at det griser en god del.

Aldri bruk fôr beregnet på discus. Det fører til at de får opphoping av fett i de indre organene, og de vil etterhvert dø.
Jeg bruker Ocean Nutrition til mine malawi, og anser dette som et meget godt for.
Supplerer med rekemix og artemia.
Ocean Nutrition får du kjøpt hos Webzoo.
Aldri bruk fôr beregnet på discus. det fører til at de får opphoping av fett i de indre organene, og de vil etterhvert dø.
Takker for tips Roy, her har jeg gitt ciklidene mine discus granulat, i tilleg til andre fortyper. Men best av alt for dem er hjemmelaget rekemix, da bare koker det i karret. Får nok slutte med granulaten, aldri opplevd de dør, men stor tro på din uttalelse, så takk for tips.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap